13. 3. 2014

Knižní řetězovka (1/2)

Opět se mi zachtělo pustit se do nějaké té řetězovky. Tuhle jsem našla na blogu zde. Jde o poměrně starý projekt, nějak se mi ale zalíbil, takže zase něco jiného než recenze. Mimochodem, obě momentálně rozečtené knihy budu mít v blízké době (aneb do konce týdne) dočtené a stydím se, že mi to tak trvá, ale můžete se těšit na recenze jedné geniální knížky. ;)



1# Oblíbená knížka z dětství?
Jako hodně malá jsem malá jsem milovala Krtečka, ale to se snad ani nedá počítat jako kniha. Potom u mě propukla mánie týkající se Harryho Pottera. Konkrétně můj nejoblíbenější díl byl tuším druhý, ale milovala jsem je všechny.

2# Co právě čteš?
Celkově Mrtví pro svět (Charlaine Harrisová) a Nesmrtelný příběh (C. M. Valenteová), konkrétně dneska to druhé.

3# Máš teď nějakou rezervaci v knihovně?
Ano, Jméno větru (1. část) a Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (ačkoliv to mám anglicky ve čtečce, chtěla bych si to nejdřív přečíst česky).

4# Knižní zlozvyk?
Asi jich mám víc, ale nejhorší je, že jich čtu víc najednou a pak nevím, co dřív, nebo to, že vždycky, když jdu do knihovny, se prostě neudržím a odnesu si jich hrozně moc. Potom je občas musím prodloužit, případně vrátit.

5# Co máš právě půjčené z knihovny?
Mám půjčených 21 knih (ano, byla jsem tam dvakrát a dvakrát jsem se neudržela) a nechce se mi je upřímně všechny vyjmenovávat, vypsala jsem půlku do měsíční chvástačky, ale naposled jsem si přinesla: Tělo ženy a jiné povídky (Rjúnosuke Akutagawa), Hlas hory (Jasunari Kawabata), Temné vody a Kruh (Kodži Suzuki), Konec stříbrného věku + Paprika + Peklo (Jasutaka Cucui), Soukromá záležitost (Kenzaburó Óe), Na dvoře japonského vládce (Giles Milton), Archiv (Viktoria Schwabová)

#6 Máš čtečku knih?
Mám, ale přiznám se, že jí využívám jen na anglické knihy, které bych si domů nekoupila, případně si je pak stejně koupím domů, takže jí moc nepoužívám, radši tu knížku mám fyzicky v ruce. Navíc mám úchylku a musím mít všechny knížky fyzicky doma.

#7 Preferuješ čtení jedné knihy nebo několika naráz?
Jak kdy, ale jak už jsem psala, většinou je jich víc naráz.

#8 Změnily se tvoje čtenářské návyky, když jsi začala blogovat?
No, nemám blog ještě tak dlouho a předtím jsem měla jen jeden, kde jsem se ale trochu odklonila od tématu, ale můžu říct, že nezměnily. Možná mi jen pomohly z několikatýdenní krize, kdy jsem nečetla vůbec, pak jsem narazila na pár knižních blogů a zase mě to nakoplo, ale myslím, že nijak výrazně se to na mě nepodepsalo.

#9 Nejhorší kniha, kterou jsi tento rok četla?
Zatím jsem jich tolik nepřečetla a měla jsem štěstí jen na ty dobré, ale myslím, že to bylo Tygrovo prokletí. Není to nijak špatná knížka, ale jak už jsem asi milionkrát psala, nečtu Young Adult a tenhle žánr se mi prostě nelíbí. Kniha se mi líbila zpracováním a tématem indické mytologie, ale když autorka zprznila tu japonskou (Kappa je čínský vodní démon? Ha ha ha.), taky tomu moc nepřidala. Ale vím, že spoustu lidem se to líbilo a v podstatě to bylo ještě docela dobré.

#10 Oblíbená knížka, kterou jsi tento rok přečetla?
Nejvíc mě zaujala Dívka na klíček. Pokud budu sestavovat na konci roku Top 5, tahle tam rozhodně bude. Kam se hrabe Hunger Games, tohle je snad ta nejlepší dystopie, kterou jsem kdy četla, a to je prosím co říct, protože jsem hodně zmlsaná.

#11 Jak často čteš knížky mimo tvůj oblíbený žánr?
Občas a většinou to nedopadá dobře. Naposledy to myslím bylo Hunger Games a skončilo to... Tak, jak to skončilo. Nic moc, nechápu, co na tom všichni mají.

#12 Čteš někdy tu stejnou knížku vícekrát?
Občas si nějaký ten re-reading dám. Teď třeba plánuji znovu přečíst (a dokoupit) celou trilogii Kruh. Nejvíc-krát jsem ale přečetla, překvapivě, Harryho Pottera. Nepočítala jsem to, ale pětkrát minimálně.

#13 Dokážeš číst v autobuse?
Ne, to nedokážu. Já v něm nejsem schopná přečíst ani esemesku bez toho, aby mi nebylo špatně, stejně tak v autě. Jiné dopravní prostředky mi ale nevadí, jen nedoporučuji číst v letadle ve chvíli, kdy se na letišti rozjíždí a vzlétá, je to docela nepříjemné.

#14 Oblíbené místo na čtení?
V posteli nebo ve vlaku. Miluji vlaky, je to takové příjemné, no a postel je postel. Moje je docela malá, ale už dlouho bojuji za to, abych mohla mít větší (tradiční japonská o rozměrech asi 140x200 cm), protože tam trávím fakt hodně času.

#15 Zásada při půjčování knížek?
Nezničit, vrátit. Většinou ale knížky nerada půjčuji a pokud ano, tak někomu, komu věřím, že s nimi nic neudělá. Jsem na ně dost háklivá a i ohnutý roh mě dokáže pěkně našlápnout.

#16 Děláš knihám oslí uši?
Ne, ne, ne! Ke knihám se chovám tak, aby byly po přečtení jako nové (pokud jsou z knihovny, tak alespoň ve stejném stavu jako předtím) a zatím se mi to vždycky dařilo.

#17 Píšeš si na okraje stran poznámky?
Nikdy, myslím, že je to barbarství. Když už si potřebuji něco zapsat (jakože to skoro vůbec nedělám), vezmu kus papíru, napíšu to na něj a do knihy to prostě vložím. Dřív nás ve škole nutili podtrhávat si řádek, kde jsme skončili, ale nikdy jsem to neudělala.

#18 A do učebnic?
No... Učebnice buď nepoužívám, nebo je nepočítám jako knihy, takže ano. Nejvíc používám ty na jazyky (angličtina a francouzština), kam si píšu poznámky propiskou. Sice pak nepůjdou prodat, ale já se jich nehodlám vzdát, občas se musím vrátit dozadu kvůli gramatice nebo slovíčkům.

#19 V kterém jazyce čteš nejraději? V kolika to dohromady zvládeš?
V češtině a v angličtině bez problému, francouzštinu bych se slovníkem asi taky zvládla (pomalu, ale jistě), takže dva, teoreticky tři.

#20 Co musí knížka mít, aby sis ji zamilovala?
Předně, musí mě bavit, nemít hloupý nebo povrchní děj, mít uvěřitelné a sympatické postavy a okouzlit mě. Ono se to hrozně špatně vysvětluje.

#21 Co musí kniha mít, abys ji doporučila dál?
Já většinou čtu knihy, které se ostatním nelíbí, nebo je nečtou, takže o ní musím vědět, že zaujme více lidí. A pak se musí samozřejmě líbit mě. Poslední dobou doporučuji hodně tu Dívku na klíček a Kruh, i když vím, že jsou na to rozporuplné názory a ti, kterým to doporučuji, stejně většinou nečtou.

#22 Oblíbený žánr?
Různé formy fantasy, sci-fi, steampunk, klasika... Je toho opravdu strašně moc, ale ještě bych mohla vypíchnout například japonskou literaturu, což sice není žánr, ale měl by být, protože je to celé takové odlišné. A teď nemám na mysli Murakamiho nebo Nacuo Kirino, ale ty tradiční autory, například Kawabatu. Nebo třeba Suzuki Kodžiho.

#23 Žánr, který čteš nejméně (ale chtěla bys víc)?
Klasika. Zaprvé mě moc baví, zadruhé jí budu jednou potřebovat u maturity a nebudu si lhát do kapsy, u současných učitelů nemám valnou pověst, takže čím víc toho přečtu, tím víc si „šplhnu".

#24 Nejvíce inspirativní kniha, kterou jsi tento rok přečetla?
To je hodně těžká otázka, navíc jsem toho v ruce tolik neměla, ale pokud bych si fakt měla jednu vybrat, je to Čerpadlo 6. Na první pohled na tom nic inspirativního není, ale díky ní jsem se vzchopila z menší krize a vrátila se zpátky ke psaní.

#25 Oblíbená svačinka ke čtení?
Čaj. Nezáleží na tom, jestli je léto, nebo zima, musí to být čaj. A pak taky něco jako hroznové víno, chipsy nebo čokoláda. Záleží na náladě, někdy třeba nejím vůbec nic, ale ten čaj tam je vždycky, protože ho piji během dne pořád (a nepřejte si vědět, co to dělá s mým žaludkem, podle toho, jak je silný).

Další část vyjde zítra večer a pak snad konečně ta slibovaná recenze. :)


1 komentář:

  1. Pěkná řetězovka :) Sice valnou většinu knih, o kterých mluvíš, neznám, ale to nevadí :) O Dívce na klíček jsem už jednou slyšela, že by byla fakt dobrá? A věta oblíbená svačinka ke čtení jsem si představila, jak si vybírám kterou knihu zchroustám :D A líbí se mi, jak píšeš o tom, co musí kniha mít, aby se Ti líbila, s tím souhlasím :)

    OdpovědětVymazat