15. 3. 2014

Knižní řetězovka (2/2)

A máme tu další část! Od té poslední uplynulo téměř 24 hodin a touhle dobou ležím rozlámaná v posteli a čtu, protože tenhle týden byl ve škole vážně, vážně drsný. Tentokrát jsem měla čas se trochu rozepsat, tak snad to nebude tak nudné. 




#26 Jak často si vybíráš knihu podle obálky?
To je opravdu těžká otázka. Většinou to je tak, že se mi líbí knížka a pak podle anglické a české obálky vybírám, v jakém jazyce budu číst. Ale pokud jsem v knihkupectví, často se stává, že mě právě obálkou nějaká knížka zaujme, primárně kvůli obálce bych si ale knihu nekoupila.

#27 Jak často souhlasíš s negativní knižní kritikou?
Jak kdy, přiznám se, že třeba u Murakamiho jsem nikdy nebyla z knížky moc odvařená, ale Afterdark se mi líbil moc. Ostatní to mají přesně naopak. Pak taky nechápu ten rozruch kolem Stmívání a Hunger Games, takže všeobecně bych mohla říct, že pokud se knížka líbí většině, mě se líbit nebude. Taky nemám moc v lásce YA, tam se taky neshodneme. Opravdu záleží na žánru a na knize.

#28 Co psaní negativních recenzí?
Píšu (hodlám psát) recenze na všechno, co přečtu. Není to o tom psát jen dobré recenze, existují i špatné knihy.

#29 Kdybys mohla číst v dalším jiném jazyce, který by to byl?
Určitě japonština. Už pár měsíců do sebe cpu stovky znaků, abych se mohla na něco vrhnout, bohužel na to nemám tolik času, ale v roce 2015 bych ráda přečetla první knihu v japonštině. Pak samozřejmě v dalších jazycích, které se učím, hlavně v italštině, velštině a nizozemštině. Skvělé by bylo umět číst ve všech jazycích, ale bohužel na to by asi lidský život nestačil, i kdybych byla polyglot.

#30 Největší knižní výzva?
Upřímně? Dočíst Zeměplochu. Protože je pořád rozpůjčovaná a má víc jak třicet knih, takže nad ní strávím pěkných pár let.


#31 Největší knižní výzva, do které se stále bojíš jít?
Zatím se nechci pouštět do žádné, protože třeba On My Wishlist je hrozně depresivní, ale plánovala jsem nějakou, kde by cílem bylo přečíst knihy od autorů co nejvíce národností. Pořád vychází knihy angličanů a američanů, ale takovou japonskou literaturu (s výjimkou Murakami 1 a 2, Cucui a Kirino) moc lidí nezná.

#32 Oblíbený básník?
Jelikož prózu jsem zatím moc nečetla, můžu uvést maximálně tak dva, kteří mě zaujali nejvíce - Shakespeare (jeho Sonet 18 je božský) a Bašó (japonský básník haiku ze 17. století).

#33 Kolik knížek si obvykle půjčuješ v knihovně?
Tolik, kolik odhadem nacpu do tašky. Pokud mám malou, tak deset až jedenáct, pokud mám velkou, jsem schopná jich utáhnout až dvacet najednou. A to tam chodím minimálně dvakrát v měsíci, protože jsem líná táhnout to všechno zpátky.

#34 Vtátila jsi už knížku do knihovny bez toho, aniž bys ji přečetla?
Ale ano, občas se mi to stane, prostě nemám tolik času a nezvládnu to, většinou jí ale hned půjčím znova.

#35 Oblíbená knižní postava?
To se dá říct jen hodně těžko, takže se zkusím zaměřit na knihy, které jsem četla v poslední době. To by pak byl asi Loki z knihy Lhář od Jakuba Cwieka. Úžasný počin.

36. Oblíbený knižní záporák?
Určitě Severus Snape. Není to úplně typický záporák, ale myslím, že spousta lidí ho takhle minimálně v prvním díle brala. Já se přiznám, že jsem trochu masochista (nebo sadista?) a oblíbila jsem si ho už jako malá v Kameni mudrců.

37. Knihy, které si obvykle beru na prázdniny?
Nemám nějaké vybrané, dřív jsem si brávala Harryho Pottera, když ještě vycházel, teď jen to, co si koupím/půjčím v knihovně.

38. Nejdelší doba, kdy jsi nečetla?
Myslím, že to byly tři týdny v kuse. Čtu už od školky v kuse a pořád mám u sebe nějakou knihu kamkoliv jdu. Nakonec jsem se ale musela do jedné knihy nutit a tak jsem jí odložila a dala si pauzu.

39. Kniha, kterou si nedokázala/nemohla dočíst?
Pár jich je, namátkou třeba Padesát odstínů šedi.

40. Co tě dokáže při čtení vyrušit?
Babička. Ona je (asi) hluchá, takže mluví hrozně nahlas a ještě má docela nepříjemný tón hlasu, takže mě pokaždé málem klepne, když mě vyruší. Jinak jsem proti ostatním věcem dost imunní.

41. Oblíbená filmová adaptace?
Určitě Pán Prstenů, to byl vážně skvělý film. Ostatní filmy nevím, protože ze zásady upřednostňuji knížku před filmem a pak je to těžké.

42. Adaptace, která tě totálně zklamala?
Eragon. Jeremy Irons je jako herec fakt skvělý, ale na Broma se mi vůbec nehodil. Já ani nemám moc ráda tu knížku, ale film mi připadal, jako by ho odflákli.

43. Jak často čteš spoilery?
U knížek nikdy, občas omylem narazím na něco ze seriálů, ale co se literatury týče, snažím se tomu vyhnout.

44. Nejvíc peněz, kolik si na jedenkrát utratila v knihkupectví?
Tak to opravdu netuším. Myslím, že to bylo do tisícovky, ale víc rozhodně ne. Jak říkám, jsem chudý student. :D

45. Jak často knihu před přečtením prolistuješ?
Spoustukrát. V knihkupectví, po cestě domů, doma, po cestě do školy... Miluji tu vůni nových knih, takže proto. Jinak je to takové to listování jen tak, ne že bych něco četla, kromě začátku, když se do ní doopravdy pustím.

46. Důvod, kvůli kterému bys knihu vzdala?
Pokud mě nebaví a je hodně špatná. Nerada se do čtení nutím, zvlášť, pokud je to koníček. Tady je samozřejmě problém v povinné četbě, ale na druhou stranu klasiku mám docela ráda, spíš jde o YA.

47. Máš ráda knihy uspořádané?
Ano, ano, tisíckrát ano. Bohužel mám dost starý pokojíček, asi deset let pořád stejný, knihy mám ve skříních (a ještě staré knihy, takže dobrá polovina není moje), takže můj nynější cíl je úplná výměna nábytku, malování a celková úprava pokoje.

48. Knihy skladuješ, a nebo je posíláš dál?
Většinou je skladuji, pokud je nechci mít doma, pošlu je dál, ale to se moc často nestává. Strašně ráda je syslím, takže tak.

49. Jsou knihy, kterým se vyhýbáš?
YA a červená knihovna, jinak se můžu pustit opravdu do čehokoliv.

50. Kniha, která tě rozesmála?
Naposledy to bylo Mrtví pro svět (Pravá krev, Ch. Harrisová).

51. Kniha, která tě naštvala?
Už žádná mě dlouho nenaštvala, možná Tygrovo prokletí, protože jsem od toho čekala něco jiného, ale byla to moje první kniha od CooBoo a měla jsem to asi čekat. :D

52. Kniha, která tě rozplakala?
Já vlastně u knížek ani moc nebrečím, vždycky mám pak takovou hrozně depresivní náladu, ale nebrečím. Naposledy mě vlastně rozbrečel poslední díl Harryho Pottera, konkrétně scéna, kde Snape umírá plus potom jeho vzpomínky, ale jen když jsem to četla poprvé (v roce 2007).

53. Kniha, od které si neměla žádné očekávání, ale nakonec se ti líbila?
Od Kruhu jsem toho upřímně moc nečekala, protože jsem viděla americký film a vůbec se mi nelíbil. Pak jsem zjistila, že je to vlastně japonské a přečetla si to a ačkoliv jsem měla nějaká očekávání, naprosto je to předčilo.

54. Kniha, od které si očekávala hodně, ale nakonec se ti vůbec nelíbila?
Hunger Games. Všichni to milovali, ale mě se na tom líbil snad jen ten svět a potom dvě postavy a to bylo všechno.

55. Oblíbené čtení na odreagování?

Lehčí četbu moc nemusím, ale do téhle kategorie by se dala zahrnout Pravá krev, protože je to takové odreagování, člověk se u toho nasměje, ale zase to není nudné.

Žádné komentáře:

Okomentovat