23. 3. 2014

[RECENZE] The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Originální název: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Český překlad: Stopařův průvodce galaxií (Argo, 2002)
Autor: Douglas Adams
Nakladatelství: Pan Books
Rok vydání: 2009 (poprvé 1979)
AnotaceArthur Dent is plucked off the planet by his friend Ford Prefect, a researcher for the revised edition of The Hitchhiker's Guide to the Galaxy who, for the last fifteen years, has been posing as an out-of-work actor. Together this dynamic pair begin a journey through space aided by quotes from The Hitchhiker's Guide ("A towel is about the most massively useful thing an interstellar hitchhiker can have") and a galaxy-full of fellow travelers: Zaphod Beeblebrox--the two-headed, three-armed ex-hippie and totally out-to-lunch president of the galaxy; Trillian, Zaphod's girlfriend (formally Tricia McMillan), whom Arthur tried to pick up at a cocktail party once upon a time zone; Marvin, a paranoid, brilliant, and chronically depressed robot; Veet Voojagig, a former graduate student who is obsessed with the disappearance of all the ballpoint pens he bought over the years. Where are these pens? Why are we born? Why do we die? Why do we spend so much time between wearing digital watches? For all the answers stick your thumb to the stars. And don't forget to bring a towel!




Tohle byl vlastně můj dárek k Vánocům. Dostala jsem Kindle a limit, do kterého jsem si mohla objednat knížek, kolik jsem chtěla. Tohle byla úplně první z nich. Už dlouho jsem jí chtěla přečíst a když jsem se v sobotu ráno vzbudila, řekla jsem si, že na Stopaře mám opravdu chuť. A protože to nemá víc jak sto osmdesát stran (jako e-kniha, v reálu je to, myslím, něco kolem dvou stovek), zhltla jsem jí asi za dvě hodiny.

Musím říct, že když jsem jí ráno dočetla, okamžitě jsem běžela k počítači, abych mohla konečně tuhle recenzi napsat a vychválit jí do nebe. Protože přesně to teď budu dělat. Tahle sci-fi, která si mírně přičichla k parodii, mě totiž naprosto dostala. Douglas Adams rozhodně věděl, co píše, protože kniha kritizuje a dalo by se říct i zesměšňuje strašně moc věcí, ale takovým způsobem, že se prostě nemůžete nezasmát. Snad nejvíc jsem vydýchávala The Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything (základní otázka o životě, vesmíru a vůbec). Kdo četl nebo viděl film, určitě pochopí, že ode dneška se číslo 42 stalo mým nejoblíbenějším. Samozřejmě to ale není jediná vtipná situace, jak je vidět na následující ukázce:

“One of the things Ford Prefect had always found hardest to understand about humans was their habit of continually stating and repeating the very very obvious, as in It’s a nice day, or You’re very tall, or Oh dear you seem to have fallen down a thirty-foot well, are you all right? At first Ford had formed a theory to account for this strange behaviour. If human beings don’t keep exercising their lips, he thought, their mouths probably seize up. After a few months’ consideration and observation he abandoned this theory in favour of a new one. If they don’t keep exercising their lips, he thought, their brains start working.” 

Knížka ale nefunguje jen na humoru. Děj je naprosto geniálně propracovaný a překvapivý, hlavně ke konci. Ve většině podobných knížek je to tři sta stran nic a na té třísté první vybuchne atomovka. Jenže The Hitchhiker's Guide to the Galaxy je jedno velké minové pole. Nevíte, co se stane, až „šlápnete" na další stránku a to je jedna z věcí, která mě na téhle knížce vážně bavila.

I samotné charaktery jsou skvěle propracované, zamilovala jsem si Arthura Denta a celou knihu jsem ho litovala - zničili mu Zemi, vytáhli ho do vesmíru a on chudák vůbec netuší, co se to kolem něj děje. Naprosto mě dostal Marvin, android, který trpí opravdu, ale opravdu silnou depresí. Autor si taky pohrál s prostředím a protože je Stopař science fiction, objevovaly se tu různé šílené věci. Například dveře, které vzdychají, když jimi projdete. Jak už jsem řekla, nikdy nevíte, co vás může čekat.

Protože jsem jí četla anglicky, musím napsat odstavec i o jazyku. Kniha se čte celkem lehce a autor má opravdu ojedinělý styl psaní, který vás pořád udrží napjaté. Rozhodně tuhle knihu nedoporučuji pro začátečníky, protože ačkoliv je většinou Stopař srozumitelný, jde přece jen o sci-fi a nějaká ta složitější slovíčka tu jsou. Já osobně jsem se od ale nemohla odtrhnout, takže pokud si věříte, rozhodně si jí přečtěte, protože je naprosto úžasná.

Adamsova díla jsou docela často přirovnávána k Zeměploše a ačkoliv se mi to moc nelíbí, musím přiznat, že nějaké společné znaky určitě mají a obě jsou každá ve svém žánru skutečně výjimečné. Stopař má ještě čtyři další díly, které si rozhodně pořídím, protože tohle je jedna z těch knih, kterou stojí za to vlastnit a když máte náladu na nějakou tu vtipnou oddechovku (a nemusíte romantiku, stejně jako já), je pro vás Stopař rozhodně jasnou volbou.

______________________________

Kniha vs. Film

Filmovou adaptaci jsem viděla asi hodinu po dočtení knihy. Opět jsem se na něj chtěla dívat už dávno, ale snažím se nikdy neporušit své pravidlo „kniha první", takže se na něj dostalo až po přečtení. Musím říct, že herecké obsazení mě opravdu nadchlo, hlavně Martin Freeman (Sherlock, Hobit). Spadla mi brada, když jsem zjistila, že z Forda Prefecta udělali černocha (nejsem rasistka, to rozhodně ne, jen že v knize to rozhodně nebylo zmíněno a představila jsem si ho trochu jinak).

Marvin s hlasem Alana Rickmana je naprosto úžasný. Jediná škoda je, že se film trochu (hodně) na konci odchýlil od knihy, navíc tu řada věcí chyběla a řada přibyla, takže filmu sahá tak maximálně po pás. Na druhou stranu je to skvělá komedie, britský humor je její velké plus, takže ačkoliv nebyl 100%, také jsem si ho užila.

3 komentáře:

  1. Stopárov sprievodca je báječný... až tak ma očaril, že som o ňom rozprávala na hodine (Teória správy a byrokracie) ...pretože je tam dosť momentov kde Adam Douglas zosmiešňuje aj byrokraciu. :D

    OdpovědětVymazat
  2. 1. Jé, nějak se mi podařilo Tvůj blog míjet, ale jsem ráda, že jsem se sem nakonec dostala :)

    2. Stopařův průvodce, toho miluju! Skvělá, geniální knížka plná geniálních postav a geniálních hlášek! Pěkná recenze, dokázala jsi ve mně probudit takové ty nadšené jů pocity, co jsem měla, když jsem tuhle sérii dočetla.

    3. Jak to, že mě nikdy nenapadlo přečíst si to anglicky? Připisuju do to-do listu :)

    OdpovědětVymazat
  3. Douglas Adams je jednoducho klasika. Tá kniha je tak nezmyselná, prekombinovaná a uletená, až je úžasná. :) A veru nie je zlý nápad prečítať si ju po anglicky. :)

    P.S Ak by si mala záujem, prikladám odkaz na moje staršie články práve o Stopárovi. :) http://cup-of-book.blogspot.sk/search/label/Douglas%20Adams

    OdpovědětVymazat