Jsme jedna bytost, Vznešená Kaat.
Veď mne černou nocí, až tam, kde tma končí,
ukaž mi okamžik probuzení!
- Modlitba Eldebranských katů

První kniha ze světa Asterionu sestává z klasických dobrodružných příběhů viděných pozoruhodným pohledem - přes meče Eldebranských katů.
"Gilgalad" dokazuje, že i když je nováček, umí napsat strhující vyprávění, přičemž jednoduché příběhy se mu dohromady splétají ve složitý a zajímavý celek.

Tuhle knížku jsem jen letmo zahlédla v regálu v knihovně a okamžitě jsem po ní musela sáhnout. Důvod je prostý - ráda čtu a porovnávám současnou českou fantastiku, která se naprosto úchvatným tempem rozrůstá. Dostala jsem se k ní přes Temnářku (Terezu Matouškovou) a od té doby pořád sleduji českou literární scénu. Kaat nabízela neotřelé téma, konkrétně tedy výše zmíněné Eldebranské katy a ve dvou případech i čtyři hrobaře. Protože není moc co vytknout ani moc co pochválit, tahle recenze bude trochu kratší, ale doufám, že vás navnadím k přečtení.

Hned první věc, která vás trkne, je ta, že pokud neznáte RPG Asterion, budete se v ději ztrácet. Rasy i jména jsou v pořádku, ale já jako reálií neznalý čtenář jsem se například vůbec neorientovala v tom, kde právě hrdina je. Na jednu stranu je to moje chyba, protože v anotaci je jasně psané, že se to odehrává v Asterionu, na druhou stranu by autor mohl brát ohled na laiky.

To, že jde o příběh z RPG světa, je jasně vidět i jinde. Jsou tu dva typy postav - lidi, o kterých víte, že jsou už předem mrtví, nebo badass-kati, kteří se oháněli mečem hlava nehlava, prakticky nesmrtelní a úžasní. Bylo vidět, že se autor snažil o zajímavé charaktery, ale celý děj mi přišlo, že se tam prohánějí buď chudáci, nebo Gary Sue.

Ale abych jen nekritizovala, musím pochválit náměty a příběhy. Některé byly lepší, některé horší, ale ani u jednoho jsem se nenutila. Styl vyprávění mě vtáhl do děje a v díle jsem nenašla žádnou pravopisnou chybu či překlep, za což skládám editorovi obrovskou poklonu. Pokud jste četli mou recenzi na poslední díl Pravé krve, právě tam byla taková spousta chyb, že jsem měla občas chuť praštit s ní překladatele a editory po hlavě.

Zbyněk Holub je určitě dobrý autor. Těším se na další díla, která si od něho (snad) budu moct přečíst a ačkoliv to není žádný literární klenot a mírně mi to připomíná fan fiction (když ono se to tak nabízí, že), rozhodně se to mezi českou fantastikou neztratí, i když víc fandím třeba Janu Dobiášovi nebo již zmíněné Temnářce (Mám podepsaná Hladová přání, heč!).

Jde o celkem průměrnou českou fantasy, na GoodReads ode mě dostala tři hvězdičky, byl to takový lehčí nadprůměr, ale pokud rádi brouzdáte v českých literárních vodách, rozhodně doporučuji k přečtení. Mimochodem, jak můžete vidět nahoře, Kaat vydalo nakladatelství Straky na vrbě, které se na českou fantastiku specializuje, takže i jejich stránky (straky.cz) rozhodně navštivte.