28. 3. 2014

[RECENZE] Mrtví pro svět



Originální název: Dead to the World
Autor: Charlaine Harris
Nakladatelství: Baronet
Rok vydání: 2010
Anotace: Sookie Stackhouseová zjišťuje, že její smůla ji neopouští, spíš naopak. Bill odjel do Peru a zčistajasna se objevil jeho šéf Eric, kterého našla Sookie nahého v příkopě, zmateného a ustrašeného. Také bratr Jason zmizí, ve městě je sabat čarodějnic - Sookie nezbývá, než se dopátrat, co se vlastně děje. A její pátrání ponechá čtenáře v napětí až do konce.








Tohle je v pořadí čtvrtý díl ságy Pravá krev (která má neskutečné množství dílů, až mě to docela začíná děsit) a musím říct, že strčil všechny své předchůdce do kapsy. Jak jste si mohli přečíst v anotaci, Bill je pryč, což mě osobně vůbec nevadilo, moc ho nemusím, a Erik ztratil paměť, takže je z něho dvoumetrové vyděšené štěně. Do toho se připletou mněňavci, vlkodlaci, čarodějnice a dokonce jedna víla. Protože Erika zaklely právě čarodějnice, které umí měnit podobu a pijí upíří krev, je Sookie docela v průšvihu. 

Samozřejmě se mi knížka jako oddychovka velmi líbila, na druhou stranu jsem na ní našla několik nedostatků. Hned ten první je zároveň ten nejhorší - překlad. Už jen vykání mi přijde dost divné. Některé výrazy by nemusely být přeložené úplně doslovně. Taky korektura asi vůbec neproběhla, protože na spoustě míst chyběly uvozovky, případně byla špatně shoda podmětu s přísudkem. Nemyslím si o sobě, že jsem nějaký velký grammar nazi, ale tohohle by si všiml i někdo, kdo nečte, protože to bije do očí. 

Další problém vidím v množství nadpřirozených bytostí. Moc velká koncentrace na to, že Mrtví pro svět mají jen tři sta stran. Upíry a vlkodlaky chápu, do jisté míry i čarodějky, ale co tam proboha dělala víla? Viděla jsem seriál, takže vím, že bude mít v příběhu ještě nějakou úlohu, ale nelíbil se mi způsob, jakým se tam objevila. Chápu, že čarodějnice, které se proti Ericovi spikly, by měly být alespoň trochu silné, ale buď měňavci, nebo upíří krev, podle mého názoru to nešlo ani trochu dohromady. 

Abych ale jen nekritizovala, musím přiznat, že v Mrtvých pro svět byla konečně nějaká ta akce. Našla jsem snad jeden hluchý bod a to když se Sookie rozhodla vyšetřovat na vlastní pěst, ale to bylo spíš proto, že
jsem se těšila na noc (respektive na Erica). Což teď může vyznít trochu perverzně, ale vážně to bylo o dost zábavnější.

Sookie se taky přestala chovat jako husa. Předtím jsem jí neměla ráda, teď mám na ní pozitivní názor (ale ne příliš). Myslím, že je prostě příliš sobecká a sebestředná. Sice má starost o bratra a všechno, ale jak přijde třeba na vztahy, okamžitě řeší sebe a nezamyslí se nad tím, jak se třeba cítí Bill (nebo Eric). V Mrtvých pro svět se to ale o něco vylepšilo a doufám, že to tak bude i dál. 

Abych to nějak shrnula, žádný literární skvost to není, ale jako odpočinkové čtení naprosto ideální. Nebudete se ani chvilku nudit (což se mě u klasické romantiky stává poměrně často) a díky detektivní zápletce a spoustě námětů k přemýšlení získává tahle kniha úplně nový rozměr. Většina sérií s množstvím dílů ztrácí na kvalitě, alespoň ty příšerně dlouhé, ale pokud se bude Pravá krev podobným tempem zlepšovat, myslím, že se ještě máme na co těšit.


Žádné komentáře:

Okomentovat