17. 3. 2014

[RECENZE] Nesmrtelný příběh

Originální název: Deathless
Autor: Catherynne M. Valente
Nakladatelství: Plus
Rok vydání: 2013
Anotace: Catherynne M. Valenteová v Nesmrtelném příběhu vychází z dobré znalosti ruských pohádkových motivů. Nejen tématicky, ale i po jazykové stránce Nesmrtelný příběh připomíná nejlepší díla magického realismu ve své nejčistší podobě. Arija Morevna, hlavní hrdinka románu, už jako dítě objeví bránu do světa kouzel, a tím navždy určí svůj osud. Stojí tak po celý život rozkročena mezi dvěma světy – realitou Ruska první poloviny 20. století a říší Života Kostěje Nesmrtelného. Tam všude prožívá svůj nesmrtelný příběh.

Na tuto knížku jsem narazila čistě náhodou v knihovně v poličce s novinkami. Už jsem slyšela o Dívce, která obeplula Čarozem na lodi vlastní výroby, na kterou jsem mimochodem četla samé pochvalné recenze, a tak po zjištění, že autorkou je právě Valente, nemohla jsem Nesmrtelný příběh jen tak nechat ležet. Hned jako první mě ale zaujala obálka, která je naprosto geniální. I rozměry knihy jsou poněkud neobvyklé, je o něco větší než běžná A5 a proto je takový hezký pocit držet jí v ruce.

Svět se o tenhle příběh pokouší stále znova a znova, snaží se, aby dopadl jinak, snaží se, aby byl dokonalý jako vajíčko."
Mám ráda pohádkové příběhy tenhle mezi ně patří, alespoň ze začátku. Potom sklouzne do stavu, kdy máte chuť se čtením přestat, ale na druhou stranu je kniha tak čtivá, že se neodtrhnete, ani kdybyste sebevíc chtěli. Líbí se mi, když se autor inspiruje mytologií. Tentokrát jsou to staré ruské legendy a pohádky, které jsem nikdy nestudovala, na druhou stranu v sobě mají opravdové kouzlo a dodávají Nesmrtelnému příběhu magickou atmosféru.

A tady je první plus pro autorku, která si, jako jedna z mála, dala opravdu tu práci, že se v reáliích jejího světa opravdu šťourala. Něco znala z knih, něco z vyprávění, protože se do Ruska přivdala. Mytologie mě osobně zajímá a mám matné povědomí snad o všech (nejlepší, samozřejmě, o té japonské) a žádné chyby jsem tam nenašla. Nejsem expert, takže mi mohlo něco uniknout, ale z mého pohledu do sebe všechno zapadá tak, jak má.

Hlavní postavou je Marija Morevna. Už od začátku jsem si jí oblíbila, i když některé věci bych udělala jinak než ona, ale hlavní není s postavou ve všem souhlasit. Z mýtické postavy vytvořila autorka reálnou, žijící bytost, která má své klady, zápory, sny a slabosti, jako každý jiný člověk, a to je právě to, co je na ní tak sympatické. Také se ihned v první kapitole setkáme s jejím budoucím mužem, Kostějem Nesmrtelným, který, ačkoliv je to ve skutečnosti démon, také působí lidsky, ale jen kvůli dívce, do které se zamiloval.

Tam v slzách carevice leží,
zavřená ve své komůrce.
A Šedý Vlk dělá jí pomyšlení.
Tam v hmoždíři pod nebem světa
běsnící Baba Jaga léta.
Tam Car Kostěj tiše chřadne,
tam bdí nad svým bledým zlatem.

I když je to milostný příběh, a na ty já moc nejsem, jako každý vztah má tenhle své mouchy, dokonce tolik, že o stereotypu nebo „a žili šťastně až do smrti" se jim může nechat jen zdát. Postupně se nám totiž odkrývá reálný příběh a přibližně ve třetí čtvrtině už tak nějak tušíte, jak to skončí, ale celou dobu budete doufat, že to nebude pravda.

I přesto je ale Nesmrtelný příběh plný překvapivých zvratů, takže se ani na minutku nebudete nudit. Sice je psát poněkud pohádkovým a dalo by se říct i rozvleklým stylem, podle mě to ale vůbec nevadí, naopak, příběh má tu správnou mýtickou příchuť. A to ať už se ocitnete v Leningradu nebo magické zemi Bujan. Často ale zapochybujete, jestli je to „opravdový" příběh, nebo jen převyprávěná legenda.

Od téhle knížky jsem čekala hodně a myslím, že naplnila všechna má očekávání. Čekala jsem sice poněkud optimističtější příběh, na druhou stranu je to naprosto skvělé dílo s úžasnou myšlenkou. Teď jsem ráda, že jsem si rozmyslela používání hvězdiček, protože má hodnocení jsou silně neobjektivní a každou knihu hodnotím trochu jinak, nicméně přesně kvůli téhle knize vznikla stránka Trinity doporučuje.

Trailer: