8. 3. 2014

[RECENZE] Upír Lestat

Originální název: The Vampire Lestat
Autor: Anne O'Brien Rice
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání: 2013
AnotaceLestat je upír, nikoli však obvyklá nemrtvá-neživá bytost. Je temperamentní, výstřední a živý v tom nejlepším slova smyslu. Střemhlavě se řítí v čase ze smyslného prostředí Paříže osmnáctého století do doby vlády římského císaře Augusta, ze starověkého Egypta plného démonů do New Orleansu před koncem devatenáctého století, z Galie zabydlené potomky Keltů a jejich kněžími - druidy, do frenetického světa rockových superhvězd ve dvacátém století. Lestat - pronásledován jak smrtelníky, tak nesmrtelnými - se snaží ve světě dobrat smyslu své existence a skrze čas se mu podaří dobrat se tajemství vlastní temné nesmrtelnosti.




Všeobecně se o mně ví, že nemám ráda Young Adult, a tedy ani Stmívání mě nikterak neokouzlilo. Pravdou ovšem je, že téma upíři je mi velmi blízké, o čemž svědčí i můj současný výběr knih (nejprve Upír Lestat, nyní Klub mrtvých ze série Pravá krev). K téhle knížce jsem se dostala čirou náhodou, přes film Interview s upírem. No a láska byla na světě. Ihned jsem hledala v Levných knihách a o pár dní později jsem se konečně mohla začíst do jedné z nejzvláštnějších knih, jakou jsem kdy četla.

Hlavním hrdinou je francouzský šlechtic Lestat de Lioncourt. Tentokrát nám on vypráví svůj příběh a je stejně impozantní, jako Interview s upírem. Hlavním důvodem, proč své paměti píše, je samozřejmě provokace. Dalo by se říct, že šťouchá draka klackem do oka a je otázka, jestli se tak strašlivě nudí, nebo ostatní upíry nenávidí. Právě založil metalovou kapelu pojmenovanou Upír Lestat, píše stejnojmennou knihu a plánuje první koncert.

Obyčejně nerada píšu o myšlenkách různých děl, evokuje mi to hodiny češtiny, ale protentokrát udělám výjimku. Lestatův život je od narození až po „smrt" doprovázen spoustou filozofických otázek, opravdu se čtenáři ale mozek zavaří až po jeho proměně v upíra. Hlavním tématem je samozřejmě otázka nesmrtelnosti. To je jeden z důvodů, proč jsem si tuhle knížku zamilovala. Anne Rice nám ukazuje, že stát se neživou bytostí nemusí být tak úžasné jako ve Stmívání a už vůbec ne tak jednoduché. Cena za nesmrtelnost je vysoká - osamělost, odloučení od těch, které milujete. I Lestat to pociťuje na vlastní kůži, když ho opouštějí všichni, které kdy miloval. 

Většina upírů se změní, stanou se zahořklými postavami noci, ale Lestat ne. Je to jeden z důvodů, proč jsem si ho jako postavu oblíbila. Není jen tak nějaký suchar s černým pláštěm, který po nocích vysává zloděje a vrahy. Miluje lidi a pokrok, všechno nové pro něj představuje vykoupení. Jeho fascinace smrtelníky by se dala nazvat posedlostí. Lestat je tedy schopen milovat, ale jinak než lidé, a ta je cítit z každého jeho řádku, až máte chvílemi husí kůži. Ale hlavně, Lestat je schopen doopravdy žít

Styl, kterým je tato knížka napsaná, rozhodně nesedne každému. Já se místy nedokázala ponořit do děje, zvlášť při velmi dlouhých úvahách, kde jsem čekala na pointu dobré dvě stránky, na druhou stranu má kniha velmi podivnou, ale krásnou atmosféru, kterou když ucítíte, musíte se zamýšlet nad postavami, jejich činy, litovat je nebo nenávidět. 

Kromě Lestata tu vystupuje samozřejmě více upírů, namátkou Louis a Claudia, které známe už z prvního dílu, Armand, ale také Mario a Ti, jež musí být uchováni. Konečně ale netápeme a dozvídáme se, jak upíři doopravdy žijí, což je věc, kterou Lestat Louisovi nikdy neprozradil. Musím říct, že právě tato část mě překvapila, protože autorka se tu vypořádá nejen s velmi dávnou minulostí nesmrtelných, ale vlastně i jejich vzniku, ačkoliv pravdivost bychom mohli popřít a v knize také není jasně vysvětleno, jestli je to nějaká upíří mytologie, nebo jestli je to vážně pravda. 


Hodnocení
Shrnuto a podtrženo, Upír Lestat je knížka, která vás opravdu dostane. Není to rozhodně oddychové čtení, ale pokud máte dost třpytících se šamponů z Twilight a podobných, pokud chcete číst o skutečných a krvelačných upírech z druhé strany a poznat temnou stránku jejich nesmrtelnosti, rozhodně vám tuhle knihu doporučuji. O podobných nadpřirozených bytostech toho bylo napsáno spoustu, takže pokud se bojíte, že nebude originální, pak mi věřte, že vás, stejně jako mě, překvapí a přes nějaké ty nedostatky jako místy příliš mnoho popisu nebo vleklého dialogu zcela pohltí.

7 komentářů:

  1. Ja som začala kukať film, ale po 10 minútach ma to bohužiaľ unudilo, takže doteraz som Interview nevidela. Na knihu sa nechystám, ale mnohí tvrdia, že je lepšia. Ja upírov zbožňuje 8P Či už sú krvilační alebo od "třpytících se šamponů" 8DDD Je to taká moja srdcovka 8P
    a by som ti odporučila z upírov série: Noční lovci a Upírska akadémia, to sú super upírske knihy 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, kniha opravdu stojí za to, ačkoliv jak jsem psala, není moc akční. :D Přiznám se, že obojí už jsem dřív četla, ale moc mě to nenadchlo, hlavně proto, že je to úplně mimo můj žánr. :)

      Vymazat
  2. No, neviem, či je to niečo pre mňa, ale rozhodne to vyzerá na netradičnú a zaujímavú knihu.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, je to hodně netradiční, žádné YA, ale většina lidí, co jí četli, byli nadšení. :)

      Vymazat
  3. Zrovna jsem si teď říkala, jestli se pustit do Sirotků z Brooklynu nebo Lestata. Dala jsem přednost Sirotkům a teď si po přečtení recenze říkám, že jsem asi měla dát toho Lestata... :D No, aspoň se mám na co těšit :)

    OdpovědětVymazat
  4. Táto kniha vyzerá zaujímavo :) A peekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha Princ Lestat Upíří kroniky - Rice Anne ........ česky!!!
    http://www.prah.cz/knihy/princ-lestat-rice-anne-348

    OdpovědětVymazat