28. 4. 2014

[RECENZE] BZRK Reloaded

Autor: Michael Grant
Originální název: BZRK Reloaded
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2013
Anotace: Celý BZRK včetně Noaha a Sadie je po poslední bitvě s dvojčaty Armstrongovými v troskách. Ve Vincentových roztříštěných vzpomínkách se skrývají děsivá tajemství. Broučák ovládl prezidentčin mozek, jenže hra s lidskou příčetností je velmi nebezpečná a následky se snadno vymknou kontrole. Navíc si Broučák nemůže dovolit dvojčata Armstrongova zklamat. Svět v nanu je pořád stejně děsivý a nevypočitatelný, ale zdi, za nimiž se ukrývá, se pomalu začínají hroutit. Co se za nimi objeví? A co bude, až se usadí prach?

Druhý díl skvělé trilogie, první díl se kupodivu jmenuje jen BZRK, jsem přečetla za velmi krátkou dobu. Málokdy mě knihy od CooBoo zaujmou (čímž nechci říct, že proti němu něco mám, ale většina knih od nich se mi zatím nelíbila). BZRK je ale obrovská výjimka. Už dlouho jsem neměla v ruce tak skvělou sci-fi, dá-li se tomu tak říkat, a dlouho zase mít nebudu.

Pokud jste nečetli předchozí knihu, musím vás varovat, že tahle recenze bude obsahovat, spoustu, spoustu spoilerů.

Musím říct, že už u čtení prvního dílu jsem byla dost skeptická. Nevěděla jsem, co čekat, hlavně kvůli názvu. Ale kniha mě naprosto okouzlila, stejně jako teď. Hlavní předností téhle knihy je určitě nápad. Nanoboti, bioti, úplně nový svět v tak malém měřítku. Neznám snad nikoho, kdo by se nechtěl vydat, samozřejmě dočasně, dolů do masa a bojovat na straně BZRKu.

Protože je to kniha od CooBoo, bála jsem se naprosto hloupé romantické zápletky, ale ta se díkybohu nekonala ani v prvním, ani v druhém díle. Je to snad právě proto, že autorem je muž, který má na tohle úplně jiný pohled než ženy, takže se žádné YA nekonalo. I díky tomu získala kniha dost vysoké hodnocení, nejsem ten typ, co má rád YA/NA/romantické knihy.

Grantův styl psaní je neskutečně čtivý a dalo by se říct i autentický. Samozřejmě jsem nikdy biota ani neviděla, ale když si představuji nanosvět, vypadá přesně tak, jak ho Grant ve svých knihách popisuje. A stejně nezabředne do hloubi sci-fi literatury a neuchyluje se k žádným trapným klišé. Hlavní hrdinové nejsou ti nejlepší a nejúžasnější, záporáci jsou opravdu zlí, ale na druhou stranu rozumíte, proč tomu tak je.

Přidejte zoufalého blázna a jeho plán zničit svět, šílenou loď plnou šílených lidí a Leara, tajemného loutkáře, zjistíte, že tahle kniha je všechno jen ne obyčejná. Všechno je překvapivé, děj ubíhá a po několika desítek stránkách se přichytíte, že už hledáte datum vydání dalšího dílu (mimochodem, bude to už brzy!). Pokud jste fanoušek sci-fi a možná i hororu, rozhodně vám BZRK doporučuji. Nehodnotím plným počtem čehokoliv často, ale tahle kniha si to rozhodně zaslouží.