27. 5. 2014

ADD YOURS - Květen

Přemýšlela jsem, jestli se do tohohle pustit už poměrně dlouho a dneska jsem si řekla, že On My Wishlist se mi dělat nechce a tak přišla řada na tohle. Dozvěděla jsem se o něm na blogu Judit (My Alternative World of Books) a vypadá to opravdu zajímavě, takže... tady to je. :)








AUTOR, U JEHOŽ CLIFFHANGERŮ SI JDU TRHAT VLASY
Nejvíc ze všech mi lezly na nervy cliffhangers Patricka Nesse (autora trilogie Chaos). První díl sice nebyl nic moc, ale ten konec mě prostě donutil půjčit si druhý díl a číst dál a dál. Přiznám se, že takhle z hlavy mě nic dalšího nenapadá, většinou si ale nejdu trhat vlasy a nad dobrým cliffhangerem dokážu dlouho slintat, protože se sama občas pokouším něco sepsat a dobrý cliffhanger ocením.


AUTOR, KTERÝ BY MOHL VYDÁVAT KNIHY ČASTĚJI
Tak tady mám hned tři kandidáty. Prvním z nich je Terry Pratchett. Jeho knihy jsou skvělé a i když jich mám ještě dobrých 20 před sebou, určitě neuškodí, když jich napíše dalších dvacet, protože jeho Zeměplocha se nikdy neomrzí.
Dále je to Neil Gaiman. Ten tolik knih rozhodně nevydal, ale co jsem se dívala, tak mu docela trvá něco napsat. Po Oceánu na konci uličky netrpělivě očekávám jeho další knihu a plánuji nákup těch starých. Zrovna dneska (podělí 26. května) mi přišla knížka Good Omens, na které Pratchett a Gaiman pracovali a hrozně se těším, až si jí budu moct přečíst.
Poslední je Paolo Bacigalupi. Zatím od něho vyšly tři knihy - The Windup Girl, Pump 6 and Other Stories, Ship Breaker a The Drowned Cities. Už jeho sbírka povídek Čerpadlo 6 se mi hrozně moc líbila a Dívka na klíček, kterou jsem přečetla na začátku roku, byla famózní. Už první kniha tohoto autora se stala bestsellerem a rozhodně z dobrého důvodu. Takže bych se opravdu nezlobila, kdyby vydal další, protože tohle je král dystopií.


KNIHA, KTEROU KAŽDÝ VYCHVALUJE A JÁ VŮBEC NECHÁPU PROČ
Mohla bych říct třeba Vampýrskou akademii nebo Stmívání, ale to by bylo docela předvídatelné. Zaměřím se tedy na to, co jsem četla letos a musím říct Archiv. Já osobně jsem z něj byla malinko zklamaná ačkoliv hlavní myšlenka byla dobrá, prostě je to jen další young adult. Ano, nápad dobrý, překvapila, ale... Opravdu jsem čekala něco víc.


KNIHA, KTERÁ JE V MOJÍ KNIHOVNĚ NEJCENNĚJŠÍM ÚLOVKEM
Tohle je hodně těžká otázka. V podstatě jsou to všechny knížky tak nějak najednou, nemám nějakou nejcennější. Určitě je to jedna z mých knížek v angličtině, ale těžko říct, jaká. Teoreticky bych taky mohla říct, že to je manga Bleach v japonštině. Takže opravdu nevím, všechna svoje zlatíčka mám ráda stejně.


POSTAVA, KTERÁ BY SI ZASLOUŽILA VLASTNÍ KNIHU
To je hodně těžká otázka. Většinou jsem spokojená s tím, co je, ale pokud bych musela někoho vybrat, byla by to dvojčata Poppet a Widget z knihy The Night Circus. Jako postavy jsem si je hrozně moc oblíbila a určitě mají jistý potenciál, takže by se s nimi dalo pracovat.


POSTAVA, KTEROU Z HLOUBI DUŠE NENÁVIDÍM
Nikdy jsem snad na takovou postavu nenarazila. Nejvíc mi zatím lezla na nervy klasicky Umbridgeová z Bella ze Stmívání a Mackenzie z Archivu.
Harryho Pottera (Fénixův řád), ale většinou jsou takové postavy jen nemastné, neslané, v případě záporáků je mám spíš ráda. Další postavy, které mi vyloženě lezly na nervy (ale pořád míň než výše zmiňovaná) jsou


HRDINA, KTERÝ SI MŮŽE DOVOLIT NEVYPADAT PERFEKTNĚ
Tady jsem si dlouho nevěděla rady, ale volím si Kostěje Nesmrtelného z knihy Nesmrtelný příběh od tady, to, co pro svou ženu udělal, bylo prostě nádherné a jako postava byl nesmírně charismatický.
Catherynne M. Valente. Je to naprosto krásný příběh, který stoprocentně doporučuji, to jen tak mimochodem. Kostěj Nesmrtelný je postava z ruské mytologie a většinou je vyobrazován jako... no, řekněme, že mu to vůbec, ale vůbec nesluší. Už si moc nepamatuji popis z knihy, ale i kdyby vypadal tak, jako třeba


HRDINKA, KTEROU OBDIVUJI
Obdivuji všechny (opravdu všechny) postavy, nakonec jsem výběr zúžila na dvě, potom, co jsem vyřadila takové ty klišoidní odpovědi, kterým se chci vyhnout. Zaprvé je to Lettie Hempstocková z knihy Oceán na konci uličky. Ačkoliv vypadá jako osmiletá dívka, je nesmírně stará. Obdivuji jí proto, že se obětovala za
našeho bezejmenného hrdinu. Proto, že viděla svět magický ještě víc, než doopravdy byl. Proto, že byla prostě úžasná.
Hrdinka hodna mého obdivu číslo dvě je Emiko z Dívky na klíček. Pro to, čím byla, kvůli její pevné vůli, odvaze a jejím na první pohled šíleným rozhodnutím. Protože ačkoliv její život už neměl smysl, ona bojovala dál ve světě, kde by jí pravděpodobně s radostí každý druhý zabil.


NEJLEPŠÍ VEDLEJŠÍ KNIŽNÍ PÁR
Tohle je fakt těžké, většinou se podobným knihám snažím vyhýbat. Jediný pár, který mě napadá, se objevil v Harrym Potterovi - Remus a Tonksová. Už předtím, než se dali dohromady, to byly obě mé oblíbené (jedny z oblíbených) postav a musím říct, že mě málem kleplo, když jsem četla sedmý díl (ano, elegantně jsem se vyhnula spoilerům... alespoň trochu).


HOT TOPIC: VIDEORECENZE NEBO KLASICKÉ RECENZE?
Pro mě je to půl na půl. Hodně záleží na náladě a na knížce. Nerada čtu recenze na knížku, kterou si chci koupit. Pokud se nemůžu rozhodnout nebo knihu neznám/nechci číst, rozhodně je čtu. S videorecenzemi to mám zase tak, že sleduji jen ty knihy, které jsem četla, nic jiného. Celkově preferuji spíš články než videa, u těch mám radši tagy nebo book hauls.


OTÁZKA NA TĚLO: SPOILERY - POUŽÍVÁM JE V RECENZÍCH? ČTU JE, NEBO SE JIM VYHÝBÁM JAKO ČERT KŘÍŽE?
V recenzích se jim vyhýbám, nebo se o to alespoň snažím. Nesnáším, když čtu nějakou recenzi na knihu, kterou si pak chci přečíst, a najednou je tam dost zásadní spoiler. Nejhorší na tohle je GoodReads, už několikrát jsem zažila, že někteří uživatelé bez varování vyslepičili konec v jedné větě a to mi leze neskutečně na nervy. Někdy mi to naopak nevadí, ale to jen u filmů nebo seriálů, pokud jde o knihy, pak žádné spoilery!

1 komentář:

  1. Skvělý článek! Naprosto souhlasím, že by Pratchett mohl vydávat častěji, jeho knížky miluju, hltám, hromadím...:)

    OdpovědětVymazat