[RECENZE] Hide and Seek

Autor: P. S. Brown
Nakladatelství: vydáno vlastním nákladem
Vyšlo: 17. listopadu 2012
U nás: ne
Počet stran: 239
Formát: Kindle E-Book
Anotace: An unforeseen school reunion sparked by the death of a childhood friend quickly turns into a living nightmare for Peter Stevenson. Waking the day after, he finds his friends missing, his possessions gone, and himself placed at the centre of a twisted game of hide and seek. As the day unfolds, Peter is forced to relive his past in order to find and save his friends. And as the cruel challenge against the clock unfolds, he has to come to terms with the fact that any one of his friends could be the mastermind behind the sinister game.

Jak už jste si jistě přečetli (nebo taky ne), Peter Stevenson má velký, velký problém. Když se den po pohřbu kamaráda z dětství probudí, zjišťuje, že se nachází v chatě uprostřed lesa. Bez mobilu, klíčů nebo peněz. Obdrží tajemný telefonát. Volá mu člověk, který se schovává pod přezdívkou Celo. Zahrají si spolu na schovávanou. Pokud do určitého času nenajde své přátele, zemřou. Pokud ano, nechá je žít. Rozjíždí se smrtonosný závod s časem a je otázka, jak a jestli vůbec skončí.

Hide and Seek od P.S. Browna je jedna z knih, kterou se mi podařilo ukořistit na čtečku zdarma přes Amazon. Snad díky tomu jsem od ní nečekala žádné zázraky, nicméně po přečtení anotace jsem začala přemýšlet a řekla jsem si, že by to mohlo být hodně, hodně dobré. Zaujal mě kromě děje i fakt, že tuto knihu vydal autor vlastním nákladem a je to jeho první dílo.

Nebyla jsem si jistá hodnocením, protože tahle kniha je střídavě neskutečně čtivá,  nudná, předvídatelná a
překvapivá zároveň. Snad jako největší problém jsem viděla popisy. Určitě není nutné znát jméno každé budovy města. Taky stále opakující se výlety do minulosti Excelent Eight (jak si skupina dětí říkala) mě neskutečně nudila. Nejen že autor nebyl schopen ten text nějak zkrátit, ještě navíc stále odbíhal a to mě nutilo přeskakovat text. Tomu jsem se ale nakonec ubránila a nelituji.

Samotný koncept Hide and Seek je neskutečně zajímavý. Máme tu skupinu starých přátel, jejich rodné město a psychopata, který hraje šílenou hru s hlavním hrdinou Peterem, který musí své přátele jednoho po druhém zachránit. Čtivé části jsem hltala jedním dechem a druhou polovinu knihy jsem přečetla ve škole pod lavicí, protože jsem nemohla vydržet čekat až domů.

Celkově jsem ale nemohla hodnotit knihu nijak nadprůměrně - určité pasáže se zdály až neuvěřitelné, jiné nesmírně hloupé a upřímně řečeno, hlavní hrdina byl idiot. Věděla jsem, že Celo je členem Excelent Eight již od první stránky (a do jisté míry to byla i pravda), ale Peterovi trvalo víc než 50 stran, než se přes všechny ty flashbacky konečně zamyslel. Nad prací policie v městečku jsem jen kroutila hlavou.

Věc, která mi ale neskutečně lezla na nervy, byly nápovědy. Tak jednoduché, že by je rozlousklo i pětileté dítě a upřímně řečeno, několikrát Celo prozradil jméno místa, kam další oběť ukryl. Na jednu stranu bylo osvěžující mít pojem o čase, který byl uveden na začátku každé kapitoly (kniha se odehrávala během jednoho dne), na druhou stranu bych uvítala, kdyby musel Peter nad hádankami trochu přemýšlet.

Pokud bych měla popsat konec, musela bych pravděpodobně použít gif. Posledních několik stran jsem jen zírala a s pozvednutým obočím přemýšlela, jestli si ze mě autor dělá legraci. Nedělal. Nepředpokládám, že byste tuto knihu chtěli číst, ale přece jen vás varuji před spoilerem.

Spoiler!

Knih o dvojí osobnosti je moc. A to doslova. Tahle je další z nich a nevím, jestli mám jen krčit rameny, nebo mlátit hlavou o stůl a rvát si vlasy. Odhalení, že Peter prožil v dětství trauma, na které pak úplně zapoměl, jeho žena a syn zemřeli a on tak nepřijel do města a nestrávil tu jeden den, ale celý rok ukrytý v chatě, že měl halucinace a celou dobu on byl Celo... to na mě bylo trochu moc.

Konec spoileru.

Opravdu, tak rozporuplné pocity jsem ještě u žádné knihy neměla. Tady je to myšleno spíš v záporném slova smyslu. Nicméně po důkladném uvážení jsem se rozhodla knize dát tři hvězdičky z pěti. Nebyla úplně špatná, ale ani žádný zázrak. Na druhou stranu, tohle je autorova prvotina a tak je možné, že když se v Hide and Seek vypsal, jeho další knihy budou o mnoho lepší.