15. 5. 2014

[RECENZE] Peklo

Originální název: ヘル (Heru, z anglického Hell)
Autor: Jasutaka Cucui
Překladatel: Anna Křivánková
Vyšlo: 2003 (v ČR 2009)
Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 108
Formát: Hardback
Anotace: Poslední, na co si sedmapadesátiletý Takeši vzpomíná, je, že tuhle nehodu vážně nezavinil on. Když se probral, seděl v zaprášeném baru, najednou už nebyl mrzák na jednu nohu, mohl chodit bez námahy a bez kulhání. Je to příjemné místo, jsou tu lidé, které zná, třeba Izumi, podřízený z práce, který před pěti lety… Před pěti lety? Ano, před pěti lety zahynul při leteckém neštěstí. A u tamtoho stolu je jeho kamarád z dětství Júzó, o němž se říkalo, že se přidal k jakuze a byl zabit při pouličním incidentu. A támhle sedí Sasaki, který společně se svou ženou umrzl v parku.
Podle autora je peklo místo, kde tři dny trvají déle než deset let, kde si lidé dokážou číst myšlenky navzájem a zkoumat potlačené vzpomínky a závislosti a pohybovat se v čase do minulosti i budoucnosti. „Život po životě" v tomto románu zahrnuje prvky hororu, sci-fi, psychologického románu, surrealistické prózy, cokoli budete chtít. S kým byste se po smrti chtěli setkat? A komu byste se chtěli určitě vyhnout?


Tohle byla moje poslední kniha ze tří, které byly přeloženy do češtiny. Už jsem psala recenze na Konec stříbrného věku a Papriku, z níž obě dvě mě opravdu zaujaly a musím říct, že Cucui se potom stal jedním z mých nejoblíbenějších japonských autorů. Nicméně tahle poslední kniha pro mě byla tak trochu zklamání. 

Peklo je přesně ta kniha, kterou můžete číst jenom doma. Vzhledem k tomu, že je to kniha trošku těžší a nečte se tak lehce, se na ní musíte opravdu soustředit. Místy se čte sama, místy musíte trochu zvolnit tempo. Navíc, pokud se podíváte na obálku, asi je vám jasné, proč jsem jí přečetla o víkendu a nevzala si jí do školy.

Pokud se rozhodnete Peklo otevřít, je vám jasné, že je to tak trochu jiná kniha. Sledujeme několik postav, jak umírají, dostávají se do pekla a následně vzpomínají na svůj život. Až na občasné docela napínavé scény se tam nic moc neděje, rozhodně nečekejte nějaké velké napětí nebo tak. Je otázka, jestli je to dobré, nebo
spíš na škodu. Já jsem to četla v době, kdy jsem na podobné věci moc náladu neměla, zároveň jsem ale byla neskutečně zvědavá.

Co se týče stylu psaní, přišel mi ne tak úplně typický, ale prostě japonský. Je to něco jiného než číst evropské knížky. Občas jsem musela číst některé pasáže dvakrát, takže mi těch sto stran trvalo trochu déle než normálně, na druhou stranu vás jakási „tajemná síla" nutí číst dál.

Ze všech postav, které se v knize vyskytovaly a kterých tam mimochodem bylo požehnaně, jsem si nejvíc oblíbila Sasakiho. Musím říct, že jsem ho celou tu dobu litovala. Už jen to, že kvůli jedné z postav přišel o práci, i se svou ženou skončil na ulici a v zimě umrzl, je samo o sobě strašné. Jenže si nedovedu představit, že když pak v pekle budu čelit tomu, kdo mě v podstatě zabil, a moje emoce budou jaksi fuč. Jsem sice flegmatik, ale občas jedna pěstí do nosu docela pomůže.

Čímž rozhodně nechci říct, že by se mi knížka nelíbila, právě naopak! Bavilo mě sledovat osudy všech lidí. Na první pohled vypadají jako spořádaní občané, manželé a vůbec, ale pod povrchem je někde důvod, proč se ocitli v pekle. Pokud máte rádi japonské autory a knížky s podobnou tématikou, určitě si jí přečtěte. Na druhou stranu to není čtení pro všechny. Na GoodReads ode mě knížka dostala čtyři hvězdičky z pěti, spíš to mělo být tři a půl, byla jsem docela nejistá, ale určitě si Peklo tohle hodnocení zaslouží.


2 komentáře:

  1. Knížku jsem četla a rozhodně mě zaujala, jen jsem měla hrozný problém orientovat se v postavách. Styl psaní i poselství knihy se mi líbilo, ale úplně nadšená jsem také nebyla. Rozhodně ale plánuji dát autorovi ještě šanci - třeba přečtením té zmíněné papriky :) Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
  2. Já osobně spousty japonských autorů zbožňuju (Kobó Abe, Ryú Murakami, Tanizaki, Morii, Natsuo Kirino), ale tahle kniha mi od Tsutsuie nesedla. Mám od něj ještě Papriku tak uvidím...

    OdpovědětVymazat