[RECENZE] Wyrd Sisters

Autor: Terry Pratchett
Nakladatelství: Corgi Books
Vyšlo: 1. listopad 1989
U nás: Talpress 1995
Počet stran: 332
Formát: paperback
Anotace: Witches are not by nature gregarious, and they certainly don't have leaders. Granny Weatherwax was the most highly-regarded of the leaders they didn't have. But even she found that meddling in royal politics was a lot more difficult than certain playwrights would have you believe...

Už šestá kniha v sérii, kterou jsem četla, a druhá, která se nějak týkala čarodějnic. A zatím jedna z
nejlepších knih vůbec. Hned na začátek musím říct, že v Soudných sestrách je spousta úžasných narážek na Macbetha, takže pokud jste tuhle hru ještě nečetli a chystáte se, rozhodně doporučuji, protože si jí pak mnohem víc užijete.

Hned z kraje musím začít geniálním Pratchettovým humorem. Ten chlap je prostě úžasný. To, co Douglas Adam předvádí ve sci-fi občas Pratchett překoná ve své Zeměploše a naopak. Pokud se rozhodnete tuhle knihu otevřít a máte v oblibě pořádně drsný černý humor, určitě se najde spousta pasáží, u kterých se budete smát nahlas. To a Pratchettův neskutečně originální styl psaní dohromady tvoří naprosto geniální kombinaci.

Hwel turned and looked down at a bramble bush, which wobbled.
'Ho there, good mother,' he said.
The bush sprouted an indignanthead.
'Whose mother?' it said.
Hwel hesistated. 'Just a figure of speech, Mrs... Miss...'
'Mistress,' snapped Granny Weatherwax. 'And I'm a poor old woman gathering wood,' she added defiantly.

Co se týče postav, na jednu stranu jsem byla poměrně zklamaná, že tu není víc prostoru pro Smrt a taky mim přišlo líto toho, že si už dlouho nepřečtu o Rincewind (Mrakoplašovi), na druhou stranu všechno kompenzuje jedna úžasná postava, kterou jsem si zamilovala už v knize Equal Rites (Čaroprávnost) - Granny Weatherwax (Bábi Zlopočasná). Neskutečně zábavná postava, svérázná čarodějka, jejíž přítomnost sama o sobě zaručuje kvalitní zábavu.

Bylo těžké na knize najít i jeden nedostatek, nakonec mě ale přece jen něco napadlo. Protože knihy ze Zeměplochy nejsou nijak řazené, měla jsem pocit, že by nebylo od věci víc popisovat reálie. Bez přečtení Barvy kouzel a všech předchozích knih by vám mohly Soudné sestry připadat hodně zmatené a nepochopitelné, hlavně co se magie týče.

Na GoodReads ode mě dostala kniha pět hvězdiček z pěti a řadí se tak mezi nejlepší za tenhle rok. Jsem docela zvědavá, jak sestavím top 10 za tenhle rok, protože je teprve květen a těch pětihvězdičkových knih už mám přečtených hodně. Pokud váháte, jestli si Pratchetta přečíst či ne, určitě jděte do toho, protože jsem se dlouho nezasmála tolik jako při čtení téhle knihy.