[RECENZE] Živí mrtví - Vzestup Guvernéra

Originální název: The Walking Dead - Rise of the Governor
Autor: Robert Kirkman, Jay Bonansinga
Překladatel: Jan Halíř
Vyšlo: 2012
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 342
Anotace: Co všechno se člověku musí přihodit, aby se z něj stala zrůda? Opravdu je v každém z nás nějaké temné já, které jen čeká na to, aby se mohlo projevit? Skoro by se dalo říct, že na Briana Blakea je toho dost. Kráčí po světě jako je ten náš, jenže v tom jeho umí kráčet i mrtví. A jemu teď nejde o nic jiného, než aby přežil. Se dvěma kamarády a bratrem Phillipem s malou dcerou se ze všech sil snaží nalézt klidné místo ve světě, kde civilizace zanikla.

Kdysi dávno mě k The Walking Dead přivedla kamarádka. Většinou na americké seriály nekoukám, ale Živí mrtví si zapnu pokaždé, když potřebuji trochu vypnout a abych pravdu řekla, líbí se mi ta představě světa a zombie apokalypsy. Nicméně, když jsem tuhle knížku zahlédla v knihovně, řekla jsem si, že jí nutně potřebuji, a tak jsem si jí půjčila. Další řádky mohou být mírně spoileroidní, proto pokud se díváte na seriál a jste někde u první nebo druhé série, rozhodně následující odstavec přeskočte.

Tuším že ve třetí sérii se setkáme s postavou Guvernéra, který řídí malou osadu plnou lidí jménem Woodbury. A daří se mu to opravdu skvěle, ovšem má to jeden malý, maličký háček. Bez mrknutí oka je schopen zlikvidovat zbylé přeživší. Nakonec se z něho tedy vyklube psychopat, který má svou dceru proměněnou v zombie ve skříni. Tato kniha, tedy alespoň první díl, předchází událostem ve Woodbury a osvětluje, jak se z Briana Blakea stal nemilosrdný vrah a šílenec.

Seriálového Guvernéra jsem nenáviděla, ale po přečtení mi ho bylo spíš líto. Kniha tedy splnila to, co slibovala v anotaci, je tu jen jedno maličké ale. Vzhledem k tomu, že Kirkman jedna píše komixy, jednak pracuje na seriálu, nechápu, proč k němu kniha vůbec nesedí. Například začátek čtvrté série se tady odehraje ještě předtím, než se Brian do Woodbury vůbec dostane, což mi trošičku zvedlo mandle.

Na druhou stranu oceňuji styl psaní, tentokrát Jaye Bonansingy. Od něho jsem zatím nic jiného nečetla, na druhou stranu je kniha poměrně čtivá a pořád udržovala čtenáře ve střehu. I když tu byla nějaká hluchá místa a měla jsem tendenci přeskakovat odstavce, prostě jsem musela číst dál a dál, abych se dozvěděla, co se doopravdy stane.

Líbí se mi taky "reálie" tohoto světa. Zombie se rozkládají, zombie koušou. Zombie se stanete i pokud zemřete, což je poměrně nepříjemná záležitost, ale teoreticky by se s tím v budoucnu dalo žít. Vyvstává také spousta otázek, z nichž většina je stále nezodpovězená. Jak je na tom Evropa a Asie? Zbyla ještě nějaká vláda nebo armáda? Možná je dobře, že nevíme odpověď, protože díky tomu lépe rozumíme hlavním hrdinům.

Snad jedinou malou výhradu bych měla k postavám, které mi přišli trochu klišoidní a nezajímavé. Brian Blake, chytrý vysokoškolák, ale zbabělec, jeho bratr Phillip, ten silný, a malá Penny, prostě obyčejná malá holka, a potom dva kamarádi (jeden křesťan a jeden trochu silnější). Prostě obyčejné, ne moc zajímavé postavy. Předvídala jsem každý jejich krok a celkem mě mrzelo, že si s nimi pánové autoři trochu víc nepohráli.

Vzestup Guvernéra není perfektní, není to intelektuálně vyspělé dílo století a pokud jste viděli seriál, víte s jistotou, jak první díl skončí. Postavy nic moc, děj poměrně jednoduchý. Na druhou stranu myslím, že i pro toho, kdo The Walking Dead nezná a nechce se dívat na seriál, je kniha dobrým začátkem. Je vhodná i pro ty, kteří moc nečtou, a řekla bych, že jí ocení spíš kluci, ale já osobně jsem si čtení téhle knihy docela užila.