25. 7. 2014

[RECENZE] The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Autor: Catherynne M. Valente
Nakladatelství: Square Fish
U nás: Albatros 2012
Počet stran: 247
Anotace: Twelve-year-old September lives in Omaha, and used to have an ordinary life, until her father went to war and her mother went to work. One day, September is met at her kitchen window by a Green Wind (taking the form of a gentleman in a green jacket), who invites her on an adventure, implying that her help is needed in Fairyland. The new Marquess is unpredictable and fickle, and also not much older than September. Only September can retrieve a talisman the Marquess wants from the enchanted woods, and if she doesn’t . . . then the Marquess will make life impossible for the inhabitants of Fairyland. September is already making new friends, including a book-loving Wyvern and a mysterious boy named Saturday.

Po tom, co jsem si přečetla Nesmrtelný příběh od té samé autorky (nádherná kniha!) jsem se rozhodla vrhnout se rovnou na Čarozem a September. Rovnou jsem si jí pořídila domů a vsadila tak trochu na jistotu. Zklamaná jsem nebyla ani trochu.

Na Databázi knih nemá Fairyland ani jeden komentář a mě by docela zajímalo, jak je to možné, protože tahle kniha je jednoduše úžasná. Příběh začíná naprosto klasicky - obyčejná dívka, September, se dostane do čarovné země. Občas jsem zachytila jistou podobnost s Alenkou nebo zemí Oz, ale v žádném případě to není kopírování těchto dvou knih, spíš naopak.

Valente si z obou příběhů vzala to nejlepší a stvořila, jak se můžete dočíst v jednom z rozhovorů, ideální pohádku, kterou ona chtěla jako dítě číst. Nabízí se otázka, jestli všechno není moc skvělé a sluníčkové. Vůbec ne, spíš naopak. Při některých scénách mě napadlo, jestli je to vůbec vhodná kniha pro děti.

Rozplývala jsem se nad výběrem jmen a všechny ty nápady, protože Wyverary (Wyvern + Library) je jednak geniální slovo, jednak nejlepší drak (ehm, okřídlený plaz), který se kdy v pohádkové knize objevil. September není na malou dívku otravná, dělá chyby, ale je neobyčejně chytrá a odvážná. Což by mohlo znít tak trochu jako Mary Sue, ale rozhodně to tak není a tak jsem nebyla otrávená dokonalostí hlavní hrdinky.

Jde-li o další postavy, Marquess byla otravná tak, jak by být měla. Satuday, čarodějky Hello, Goodbye a jejich manžel Manythanks, Leopard, všichni byli naprosto perfektní a originální, za což musím autorce složit velkou poklonu.

Hlavní zápletka byla tak trochu podivná, ale přiznám se, že do poslední chvíle mi nedošlo, kdo vlastně Marquess je, ani jak celá kniha skončí. Protože má pokračování, je jasné, že September není v Čarozemi naposled, ale autorka tenhle "problém" vyřešila opravdu skvěle a musím přiznat, že kdybych tuhle knížku četla jako malá, rozhodně bych si jí oblíbila.

Autorčin styl psaní je opravdu zajímavý. Není to tedy vyprávěné tak úplně pohádkově, i když se o to Valente většinu času (úspěšně) pokouší, ale některé pasáže jsou co se stylu týče úplně stejné jako Deathless.

Pokud mám pro něco slabost, pak to jsou krásné obálky a ilustrace (pokud se tedy do knihy hodí). Fairyland má obojí. Jak obálku, která je jedna z nejkrásnějších v mé knihovničce, tak ilustrace na začátku kapitol. Tímto tedy skládám obrovskou poklonu Aně Juan, která má z velké části na svědomí grafickou stránku knížky. Dokonce i fonty jak v názvech kapitol, tak v textu samotném jsou prostě úžasné. Je škoda, že si takhle nevyhrají s každou knížkou, protože by to rozhodně stálo za to.

Teď něco málo k úrovni angličtiny. Fairyland rozhodně nedoporučuji úplným začátečníkům nebo lidem, kteří ještě nic anglicky nečetli. Já osobně jsem s tím žádné velké potíže neměla, ale všimla jsem si, že místy se vyskytují méně obvyklá slovíčka, která by moha hlavně těm začátečníkům dát zabrat. V jistých pasážích jsou docela častá, hlavně někde v polovině knihy, takže pokud jste ještě nic anglicky nepřečetli, sáhněte spíš po českém překladu.

Musím říct, že tenhle rok mám štěstí na samé úžasné knihy. Nebylo to tak, že bych si z ní po přečtení sedla na zadek nebo o ní musela další týden přemýšlet, jako je tomu u jiných knih, ale Fairyland se žádné z nich nepodobá ani náhodou, takže pokud jste milovali Oz nebo Alenku, rozhodně si September oblíbíte stejně jako já.