[RECENZE] Pyramids

Autor: Terry Pratchett
Nakladatelství: Corgi Books
Vyšlo: 1. července 1990 (poprvé 1989)
U nás: 1995
Počet stran: 379
AnotaceBeing trained by the Assassin's Guild in Ankh-Morpork did not fit Teppic for the task assigned to him by fate. He inherited the throne of the desert kingdom of Djelibeybi rather earlier than he expected (his father wasn't too happy about it either), but that was only the beginning of his problems...

Pokud máte rádi fantasy a britský humor a nečetli jste Zeměplochu, měli byste to okamžitě jít napravit. Po světě existují miliony Pratchettových fanoušků. Bohužel, autor se potýká s poměrně vážnou a zákeřnou nemocí - Alzheimrem. Právě dneska (3. 7. 2014) se objevila zpráva, že jeho nemoc zhoršila. Nevím, jak dlouho s námi bude, ale doufám, že se ještě dalších pár let Rakušanovi ubrání.

Teď tu ale není místo pro smutná témata, protože Zeměplocha v první řadě baví. I sedmý díl mě dokázal mnohokrát rozesmát. Jak už to tak bývá, Pyramidy oplývají spoustou inteligentního humoru, který mám opravdu moc ráda. K tomu, abyste si jí plně užili, budete potřebovat alespoň druhý stupeň základní školy, což v téhle zemi nebude tak velký problém. Mezi mraky narážek na Egypt a Řecko mě nejvíce pobavil největší matematik na Zeměploše, You Bastard.

Spousta lidí na GoodReads a Databázi knih píše, že Pyramidy jsou oproti jiným knihám slabší. Je pravda, že
Pratchett vymýšlí úplně nové postavy, takže se nesetkáte s Granny Weatherwax ani Rincewind (Bábi Zlopočasná, Mrakoplaš), vlastně ani se Smrtěm (no dobře, na jedné stránce), ale myslím, že to vůbec žádná škoda není. Ráda se dozvídám o dalších koutech Zeměplochy a tahle knížka vnesla do série zase něco nového.

Teppic (v češtině, tuším, Těpic) rozhodně nebyl nudný ani na chviličku. A jeho otec je prostě boží. Však je to taky bůh. Nenašla jsem postavu, která mě vyloženě štvala, kromě hlavního kněze a rádce, Diose, ale to byl taky účel téhle postavy. Už jsem zmínila i You Bastard (Ty mrchu), který mi naprosto učaroval, a Sfingu. Když se objevila někdy v druhé půlce knihy, smála jsem se téhle pasáži celý den. Což jen dokazuje, že Pratchett umí se svými postavami zacházet. Každá má své místo a účel, což je jeden z důvodů, proč Zeměplochu tolik miluji.

Co se týče děje, někomu to možná mohlo přijít přehnané, překombinované a přiznávám, že kdybych měla hodnotit čistě objektivně, je to z velké části pravda. Jenže tady se nebavíme o běžné fantasy a můj pohled na věc je čistě subjektivní. Já například knížkám vytýkám spoustu zbytečných ras (v Pravé krvi například čarodějnice, co byly zároveň vlkodlaci, případně tisíc ras á la Tolkien), jenže v Zeměploše to funguje, stejně jako ta absurdita. Bez ní by to prostě nebylo ono.

Ráda bych napsala něco málo k překladu. Sice jsem celé Pyramidy v češtině nečetla, ale zběžně jsem jí prolistovala. Protože pokud se chystáte na překládání a neznáte Jana Kantůrka, jako byste nebyli, protože ten chlap je pro mě zkrátka génius. Vzhledem k tomu, že já si do češtiny nic překládat nemusím, mám to o dost jednoduší, ale převést jména a další věci takhle geniálně do češtiny, to umí jen málokdo. A taky to chce jistou dávku fantasie.

Co se jazyka týče, Zeměplochu jsem začátečníkovi nikdy nedoporučila (a ani nedoporučím). Myslím, že mi někdo říkal, že se úryvek z nějakého dílu objevil v CAE, ale to nevím jistě. Nicméně to není nic lehkého na přečtení a pokud se do toho chcete pustit, měli byste mít za sebou alespoň pět, šest let angličtiny minimálně. Na druhou stranu vás nechci odradit, právě naopak - je to skvělá knížka a v originále si jí užijete ještě víc.

Je pravda, že jsem postrádala oblíbené postavy a Pyramidy byly možná maličko slabší, ale opět si zasloužila pět hvězdiček z pěti. Jednak za Pratchettův humor, obsazení a You Bastard, který byl naprosto skvělý (a jehož matematické schopnosti bych někdy potřebovala). Jasně, nenasmála jsem se tolik jako u prvních dvou dílů, Wyrd Sisters a chyběla mi má oblíbená postava, ale pořád je to vážně skvělá knížka, takže čtěte Zeměplochu!