4. 8. 2014

[RECENZE] Fangirl

Autor: Rainbow Rowell
Nakladatelství: Macmillan
Vyšlo: 30. ledna 2014
U nás: Ne
Počet stran: 459
Formát: Paperback
AnotaceCath and Wren are identical twins, and until recently they did absolutely everything together. Now they're off to university and Wren's decided she doesn't want to be one half of a pair any more - she wants to dance, meet boys, go to parties and let loose. It's not so easy for Cath. She's horribly shy and has always buried herself in the fan fiction she writes, where she always knows exactly what to say and can write a romance far more intense than anything she's experienced in real life. Without Wren Cath is completely on her own and totally outside her comfort zone. She's got a surly room-mate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words ...And she can't stop worrying about her dad, who's loving and fragile and has never really been alone. Now Cath has to decide whether she's ready to open her heart to new people and new experiences, and she's realizing that there's more to learn about love than she ever thought possible.



Na Fangirl jsem se vážně hrozně moc těšila. Měla jsem jí doma už od Vánoc a než jsem se k ní dostala, měla jsem poměrně jasnou představu, co od knihy očekávám. Hlavním lákadlem byl samotný název, víc než anotace, protože tohle je zkrátka kniha pro všechny fanynky.

Rainbow Rowell je vážně skvělá spisovatelka. Nejen že dokáže psát hlavní příběh o Cath, ale i úryvky z knih o Simonu Snowovi a následně taky fanfiction. Děj rychle ubíhá a nemusíte ani číst, jestli jde o knihu nebo povídku, podle stylu to bezpečně poznáte.

Tady nastal první problém. Ačkoliv děj rychle ubíhá, přečetla jsem celou knihu ani ne za čtyři hodiny, měla
jsem ze Simona Snowa špatný pocit. U fanfiction bych to čekala, ale i samotná kniha mi chvílemi nedávala smysl a působila klišoidně a chvílemi jsem přemýšlela, jestli to Rainbow Rowell myslí vážně a jak dlouho jí zabralo Simona Snowa vymyslet.

Začátek knihy mě naprosto fascinoval. Prožívala jsem všechno, co Cath, akorát na střední škole, takže chápu její pocity, hlavně mě dostala situace, kdy nechtěla do jídelny a přežívala jen na tyčinkách. To, jak se vyrovnávala s novým životem bylo fajn a chvílemi jsem se musela smát, jak mi je v některých věcech děsivě podobná.

S druhou polovinou jsem ale tak spokojená nebyla. Pokud sledujete můj blog delší dobu, tak víte, že nejsem
zrovna velký fanoušek romantických knih a myslím, že aby knížka fungovala, měla by být založena i na něčem jiném. Sice jsou tu Cath a její rodinné problémy, ale musela jsem kroutit hlavou nad tím, jak jde všechno do kytek. Její matka, její otec, Wren... Působilo to trochu moc kýčovitě. Nemám nic proti tomu, když postava prožije nějakou podobnou situaci, ale co je moc, to je moc.

Cath a Levi. Slušelo jim to, to sice ano, ale opět byl jejich vztah mírně klišoidní a tak trochu nudný. Měla jsem vážně ráda Reagan. Obě jsme si v některých situacích tak trochu podobné, takže mě hrozně bavilo sledovat její pohled na svět a její vztah s Cath. Taky tatínek Cath a Wren byl vážně úžasná postava, přesně takhle si představuji lidi, kteří milují svou práci, ale občas jim z ní tak trochu hrábne.

Aby to nevypadalo, že si jen stěžuji a kniha se mi nelíbila, při čtení jsem byla vážně nadšená, i když z odstupu to nebylo žádné terno. Na druhou stranu chápu všechny pochvalné recenze, protože pro romantičtější část blogosféry to musí být vážně úžasná knížka. Mě ovšem hlavně na konci neobměkčila, takže dámy, berte moje hodnocení s rezervou.

Mimochodem, ta obálka je naprosto geniální. Rozhodně vám doporučuji pořídit si paperback, protože obsahuje ještě spoustu bonusových materiálů (nějaký Simon Snow, komiks, rozhovor...) a ilustrace Cath a Leviho mě zaujaly už na první pohled. Obálka je jednoduchá, ale nádherná. A font na začátku kapitoly je také bezkonkurenční.

Pokud jste v angličtině teprve začátečník, Fangirl je jako první kniha v cizím jazyce ideální. Není dlouhá, čte se rychle a neprobírá se v ní žádná jaderná fyzika. Navíc nevyšla v češtině, takže je to o to větší motivace, abyste jí přečetli anglicky.

Hodnocení
Ačkoliv Fangirl nebyla tak úžasná, jak jsem čekala, rozhodně do není špatná kniha. Pokud jste fanynka, během čtení si budete říkat jo, tohle znám a budete se smát jako idiot. Je vidět, že Rainbow Rowell nás chápe. Nevadí, že nepíšete fanfiction, pokud víte, co je to fandom, bude vás tahle knížka bavit. Já jí na GoodReads dala jenom tři hvězdičky z pěti, důvody jsem vyjmenovala nahoře, ale předpokládám, že většině blogerek se tahle knížka bude vážně líbit.

4 komentáře:

  1. Romantické knihy také zrovna nemusím, takže tohle přenechám něžnějším jedincům:) Jak dlouho se učíš anglicky? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Samé anglické knižky. Rešpekt! :) Táto kniha má podľa mňa super obálku a príbeh znie síce presladeno ale dobre.

    OdpovědětVymazat
  3. Nutne bych se do teto knihy asi nehrnula :))

    OdpovědětVymazat
  4. Právě jsem Fangirl dočetla a napsala recenzi a moc se mi líbila. Hlavně tedy první polovina, to jsem byla úsplně neskutečně nadšená! :) Hrozně se mi líbí styl R.Rowell a těším se na její další knížky :) Ze Simona Snowa už jsem tak nadšená nebyla. A mrzí mě to. Hrozně. Ale co nadělám. Pěkná recenze! :) A vážně, angličtina není v této knížce těžká, takže kdo váhá, tak nemusí. Šup, šup, čtěte! :)

    OdpovědětVymazat