[RECENZE] Kroniky Jakuba Vandrovce

Originální název: Kroniki Jakuba Wedrowycza
Autor: Andrzej Pilipiuk
Překladatel: Pavel Weigel
Nakladatelství: Laser books
Počet stran: 256
AnotaceMáš problémy s duchy předků? Něco ti šramotí v domě? Soused je upír? Zajdi za Jakubem Vandrovcem, nejlepším exorcistou-samoukem z celé země! Sice žije v zapadlé vesnici na východě, živí se vlastní pálenkou a vypadá jako starý pytlák, ale nedej na zdání! Ještě se nevyskytl upír, mimozemšťan, vlkodlak nebo přízrak, se kterým by si neporadil nebojácný vymítač v gumákách.

Od mých známých, kteří mají výborný vkus na knihy, jsem slyšela o Pilipiukovi někdy před půl rokem.
Musím přiznat, že jsem se jí docela bála, zároveň ve mně hořela zvědavost, protože s polským autorem jsem se setkala už jednou, konkrétně v sérii Lhář od Jakuba Cwieka, ze které jsem byla naprosto nadšená. Chybu jsem neudělala ani v tomhle případě.

Pokud hledáte fantasy, kde je hlavní hrdina naprosto odlišný od všeho, co jste kdy četli, rozhodně vám knihy od Pilipiuka doporučuji. Jakub Vandrovec je starý (hodně starý) exorcista amatér, nenávidí komunisty, jí psy, které chytá pomocí brzdného lanka, pálí vlastní alkohol a slovo hygiena nemá ve slovníku. Když už vytáhne do hospody, většinou není schopen dojít po svých zpátky, ale má věrného koně, který ho vždycky nějak odveze.

Tenhle typ charakterů, aneb Jakub plus jeho kumpáni z Vojslavic, čtenáře provází celou knihou a je to záruka, že se budete dobře bavit, ale jen pokud máte rádi poněkud drsnější humor, nejen černý, ale často i morbidní. Rozhodně nečekejte, že se s vámi autor bude nějak párat. Myslím, že podobné knihy ocení většinou mužská populace a poněkud otrlejší dámy, ale rozhodně to není Young Adult pro třináctky.

Samotný autorův styl se mi četl opravdu skvěle. Humor a ironii zasazuje do děje ve správnou chvíli a s přehledem, takže se smějete od začátku do konce, aniž by vám nějaký vtip připadal trapný. Celou knihu jsem měla přečtenou ani ne za den, je to taková milá jednohubka, která pořádně rozhýbe vaši bránici.

Jediné mínus, které vlastně ale nestojí za řeč, jsou některé zápletky. Opravdu, byly by nudné, ale jedině s obvyklým hrdinou, který se tak často ve fantasy vyskytuje. Hlavní postava tu díky tomu vynikne a ozvláštní v některých případech naprosto běžné zápletky. někomu by mohlo připadat, že by občas neuškodilo vložit trochu té originality i do zbytků povídek, ale já jsem byla se všemi více méně spokojená.

Musím taky zmínit, že autor se rozhodl pokračovat v příhodách Jakuby Vandrovce a tak vzniklo už spoustu knih, nejnovější Jed, nebo třeba Záhada Kuby Rozparovače. Díky tomu si v tom nepřeberném množství knih a povídek najde to své každý. Sice to není literární skvost, nějaké povídky jsou, přirozeně, lepší než jiné, ale jak často říkám, nechceme číst Shakespeara, ale fantasy.

Pokud máte rádi morbidní humor, ironii a fantasy, rozhodně vám tuhle knížku doporučuji. Stejně tak pokud jste nikdy nic z Polska nečetli a chtěli byste začít, tohle je rozhodně dobrý start a taky, po pořádně dlouhé době, konečně výjimečná kniha. Já se jí na GoodReads rozhodla dát jen čtyři z pěti hvězdiček, ale v rámci naší místní (Střední Evropa) fantastiky je to opravdu povedený kousek.