[RECENZE] Stallo

Originální název: Stallo
Autor: Stefan Spjut
Překladatel: Azira Haidarová
Nakladatelství: Host
Počet stran: 544
Anotace: Rok 1977, Národní park Sarek v Laponsku. Fotograf, který se specializuje na focení krajiny, udělá ze svého malého letadla zvláštní snímek. Vyfotí medvěda, jak uhání přes močály. Na zádech mu sedí podivné stvoření. Je podobné malému dítěti, ale je chlupaté a má dlouhý ocas. Vypadá jako malá opička, ale samozřejmě to žádná opice není. Není to člověk, ale není to ani zvíře. Fotograf tvrdí, že vyfotil trolla.
Léto roku 1978. Z chatky v lesích na severu Švédska zmizí beze stopy malý chlapec. Jeho matka tvrdí, že ho unesl obr. Chlapec není nikdy nalezen.
Rok 2004. Susso vede webovou stránku věnovanou kryptozoologii. Angažuje se v hledání bytostí, jejichž existence dosud nebyla prokázána, jako jsou yetti či lochneska. Susso má však ještě jednu zálibu a tou jsou trollové. Tuto posedlost zdědila po svém dědovi, známém fotografovi divoké přírody. Když jedna stará žena oznámí, že před jejím domem stojí malé chlupaté stvoření a už hodiny sleduje ji i jejího čtyřletého vnuka, Susso popadne fotopast a okamžitě se tam rozjede. A tak začíná děsivá výprava do neznáma. Neboť tam venku jsou opravdu trollové. A kradou naše děti.
Žánrově těžko zařaditelný, zato výborně napsaný román vypráví nejen o trollech, ale také o démonech v nás a o našem vztahu k dětem, přírodě a zvířatům.

Protože Stallo nebylo přeloženo do angličtiny, rozhodla jsem se tentokrát pro knížku v češtině (jak později zjistíte, nebude to jediná kniha). Poprvé jsem o ní slyšela na nějakém klučičím knižním blogu, bůh ví, kde to bylo, a anotace mě zaujala natolik, že jsem si jí ihned běžela půjčit. Nakladatelství Host vydává samé skvělé knížky a ani tohle není výjimka. Obálka je nádherná, knížka krásně voní a i když je to takové malé monstrum, není zas až tak těžké a kdyby byla škola, s klidem bych jí dala do tašky.

Samotný příběh a zápletka se mi moc, moc líbily. Trollové, nebo-li Stallové. Na začátku jsem trochu tápala a
nepřišlo mi to tak skvělé, ale od druhé čtvrtiny jsem se nemohla odtrhnout. Všechny postavy si mě získaly, ať už byly kladné, nebo záporné, a ze všeho nejvíce ti trollové. Do toho chladné severské počasí, sníh a tajemno, prostě skvělý recept na severskou krimi trochu jinak.

Dynamika celého příběhu je skvělá. Nejsou žádná hluchá místa, jen občasné pasáže na vydechnutí, kdy můžete buď zavřít knížku a jít něco dělat, nebo si uvařit čaj, ale jinak je to vážně jízda. Prý je Stallo srovnáváno s ranou tvorbou Stephena Kinga. Já do toho nemám co mluvit. (Ale na Kinga se chystám, přísahám!) Mohu jen dosvědčit, že autorův styl psaní je skvělý a kombinace detektivky, hororu a kapky kryptozoologie tomuhle románu vážně svědčí.

Ještě se vrátím k tomu, jak je kniha napsaná. Spjutův styl je vážně něco, má skvělou slovní zásobu a podivná, zato parádní přirovnání jsou snad na každé druhé stránce. I kdyby se vám snad knížka tolik nelíbila nebo vás ze začátku trochu nudila, pořád nebudete moct Stallo zavřít, autorovo psaní je svižné a chytlavé a věřte mi, že se jen stěží odtrhnete.

Zpátky k postavám. Na začátku se setkáme s onou "matkou a chlapcem, kterého unesl obr". Zdánlivě se to zdá jako zbytečnost a kniha by mohla začít až od místa, kde se objevuje Susso, ale jak se později ukáže, všechno má v téhle knize svůj důvod a chvíli se vám nebude chtít věřit, jak perfektně propracovaný je.

Ale každá mince má dvě strany a já musím zmínit jeden zásadní nedostatek. Vyhovuje mi, když napětí v knize pomalu ale jistě vzrůstá a ke konci pomalu ale jistě graduje. Při čtení Stalla jsem byla celou dobu napjatá jako struna a po chvíli jsem se proti tomu obrnila, takže posledních padesát stran románu nevyznělo úplně tak, jak mělo. Možná je to tím, že jsem jí přečetla za dva dny.

Jak už tušíte, tahle knížka mi nepřišla úplně stoprocentní. Jako detektivka a horor v jednom je to skvělé, jen občas potřebuji trochu méně napětí podobného druhu. Což ale neznamená, že by mi knížka nesedla. Na GoodReads jsem jí dala čtyři hvězdičky z pěti s tím, že mám rezervu pro lepší. Jinak jí ale vřele doporučuji všem i přes její děsivou tloušťku.