6. 8. 2014

S knihomolem na výslechu (1/2)

Už od půlky června tu mám v konceptech tenhle článek a řekla jsem si, že bych ho konečně mohla dopsat a zveřejnit. Jde o projekt, který pořádá Edona, a jde o to, abychom zodpověděli patnáct otázek a pořádně se rozepsali. Proto jsem se rozhodla rozdělit to do tří dvou částí, v první pět a druhé deset otázek a já se pokusím odpovědět nějak zajímavě.



1. Vzpomínáš si na počátky svého čtení?
Abych pravdu řekla, tak moc ne. Jediné, co si vybavuji, je, že jsem zbožňovala jako malá Krtečka, pak jsem začala číst Hobita, Pána prstenů a Harryho Pottera (v tomto pořadí, přibližně). Ostatní knížky mi v paměti moc neutkvěly a vlastně ani nevím proč, prý jsem četla hodně, ale mám vážně špatnou paměť, takže mi dělá problém si vybavit knihy, které jsem četla před půl rokem (díky bohu za GoodReads).
Ze všech těch knížek mě nejvíce ovlivnil Harry Potter a samozřejmě Pán prstenů plus Hobit, za což jsem hrozně moc ráda, protože znám spoustu lidí, kteří naopak vyrostli na Stmívání a jakoukoli pořádnou fantasy odmítají číst, což je ohromná škoda.

2. Jak bys představil/a svoji knihovnu?
Předně musím říct, že já knihovnu nemám. Jsou to spíš dvě police a skříň. Mám tu ještě pár českých knížek, ale většina z nich není moje. Dřív jsem si chodila pro knihy do knihovny a až v posledních letech si kupuji svoje, od tohoto roku jen anglicky. Takže mám teď plány do budoucna zahrnující jednak novou knihovnu, která nebude moc velká, protože se stejně budu muset za tři až čtyři roky stěhovat a tahat přes šestnáct set kilometrů hromadu knih a ještě mít doma monstrózní, ale prázdnou knihovnu se mi nechce.

3. Knihovny nebo knihkupectví?
Dřív to byly knihovny, asi před dvěma lety jsem si zase oblíbila knihkupectví - zaprvé miluji pocit, když si člověk prohlíží ty nové knihy a celkově knihkupectví voní úplně jinak, jednak, hlavně u těch anglických knih, miluji mít své miláčky svoje a doma. A až s výjimkami je nedám z ruky. Abych pravdu řekla, už se nemůžu dočkat, až budu v Edinburghu prolézat všechna ta knihkupectví a antikvariáty. Přece jen je to město literatury!

4. Jaké jsou tvé nejoblíbenější knihy?
To je hodně těžká otázka. Jaké je moje oblíbené dítě? Jakou část těla bych nejmíň chtěla amputovat? Obecně mám ráda klasiku, fantasy (jako opravdu fantasy, na Stmívání zapomeňte) a sci-fi, horor. Z fantasy naprosto cokoliv a ve sci-fi od těch nejstarších až po nejnovější. Co se týče národností, miluji britskou a japonskou literaturu, ráda zabrousím i do renesanční Itálie a současného Nizozemí. Mimochodem, polská a ruská fantasy taky není k zahození! Prostě, mám poměrně široký záběr (historické romány, detektivky... prostě čtu všechno), ale vyhýbám se romantickým knihám, YA a NA. Jo, erotické romány mě taky nijak nedojmou.

5. Preferuješ klasické nebo e-knihy?
Já osobně preferuji klasické knihy. Čtečku mám a ano, je to skvělá možnost, jak číst, hlavně pro ty, kteří normálně nečtou. Já si tam stahuji z 99% knihy zadarmo, takže investuji jen do těch papírových. Na druhou stranu proti čtečce víceméně nic nemám, protože sama jednu vlastním a pokud cestujete někam, kam si knížku fakt vzít nemůžete, tak je to poslední záchrana. Navíc, je tak trochu trapné číst si během výletu po Praze fyzickou knížku, ale jakmile to vypadá trochu jako elektronika, nikdo proti tomu nic nemá.


Žádné komentáře:

Okomentovat