4. 9. 2014

[RECENZE] Dočista mrtví

Originální název: Dead as a Doornail
Autor: Charlaine Harris
Překladatel: Ludmila a Tomáš Havlíkovi
Vyšlo: 2010
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 288
Formát: Hardback
AnotaceOdvážné servírce Sookii Stackhouseové tentokrát dělá starost její bratr. Jak se znenadání začínají jeho oči měnit, uvědomuje si, že se Jason poprvé převtěluje v pantera. To samo by v kamarádce upírů velké obavy nevzbudilo, ale v okolí začne neznámý odstřelovač nebezpečně ohrožovat sousedy a zdá se, že s tím má Jason cosi společného. A tak Sookii nezbývá, než do příštího úplňku zjistit, kdo je za tyto útoky zodpovědný. Pokud si ji ovšem střelec nenajde dříve.





Na pátý díl Pravé krve jsem se vážně těšila, protože předchozí kniha byla prostě skvělá. Tedy, na žánr, ve kterém se pohybuje, však víte. Nicméně, potom, co jsem si přečetla anotaci, mé nadšení mírně opadlo. A právem, protože po čtvrté knize Mrtví pro svět pro mě byl tenhle díl velkým zklamáním.

Začnu hned s příběhem. Nezaujal. Protože se točí jen okolo samých nudných věcí. Sookie vyhořela a uklízí, uklízí a uklízí. Bojí se o Jasona, kterého pokousali panterodlaci a je možné, že se za úplňku promění. Navíc bylo několik lidí postřeleno a zdá se, že to jsou měňavci. Znělo by to dobře, jenže je to tak suše a nezajímavě podané, že mi trvalo docela dlouho knihu dočíst.

Přišlo mi, že Charlaine Harris neměla nápady na další díl, nebo se prostě snažila celou ságu ještě o trochu prodloužit. Což určitě skalní fanynky potěší, ale já jsem z toho byla spíš rozpačitá. Po skvělém nápadu ve čtvrtém díle se tu Eric vyskytne jen matně, navíc se předchozí záležitost vyřeší v rámci jedné stránky. Čekala bych něco víc, hlavně z Ericovy strany.

Nechci prozrazovat moc o zápletce, ale velmi mě zklamala identita střelce, který ohrožoval všechny
nadpřirozené bytosti v okolí. Mám dojem, že s touhle postavou se dalo víc pracovat a dal by se vymyslet mnohem zajímavější motiv než ten, který použila autorka. Hlavně ve chvíli, kdy celých dvě stě stran s napětím čekáte, kdo za útoky stojí. Konec mi přišel nedořešený a poměrně nudný.

Na druhou stranu ale musím ocenit nápad s vlkodlaky. Sice bych také uvítala trochu víc akce, ale volba vůdce smečky byla jednou z nejzajímavějších pasáží v celé knize. Nechápala jsem ovšem jednu věc, a to disciplíny. Díky obzvláště té první mi přišlo, že spíš než o boj o pozici ve smečce jde o nějaké šílené agility.

Co se týče postav, pořád u mě boduje Pam. Je vážně skvělá a její hlášky mám moc ráda, jak v seriálu, tak i v knihách. Eric je taky hodně zajímavý charakter, bohužel se ale v tomhle díle zrovna neohřál. Pořád ale doufám, že v Bezpochyby mrtví se zase vrátí.

Můžu s klidným svědomím říct, že ačkoliv jsem Jasona předtím neměla moc v lásce, teď ho mám mnohem radši než Sookie. Její chování se mi vůbec, ale vůbec nelíbilo. Je hloupá, sebestředná a do všeho se plete. Pak se diví, že má pořád smůlu a svaluje to na styk s upíry. Během celého dílu jsem měla chuť vzít něco těžkého a praštit jí tím po hlavě.

Hodnocení
Pravou krev beru vždycky s nadhledem, ale Dočista mrtví pro mě bylo poměrně velké zklamání. Postavy, kromě Jasona, se nikam neposunuly, což bych třeba u Sookie uvítala, a celá tahle kniha byla pro vývoj hlavní dějové linie prakticky zbytečná. Na Goodreads tedy dostala tři hvězdičky z pěti. Doufám, že další díl bude znovu jako ten předchozí. 

1 komentář:

  1. Mám doma tri diely, no musím povedať, že už tretí diel mi prišiel veľmi nudný. Zdalo sa mi, že autorka len naťahuje a vlastne sama ešte nevie, čo bude ďalej. :)

    OdpovědětVymazat