[RECENZE] Miss Peregrine's Home For Peculiar Children

Nakladatelství: Quirk Books
Vyšlo: 1. ledna 2011
U nás: 1. 8. 2012, Jota
Počet stran: 356
Formát: Kindle E-Book
Anotace: A mysterious island. An abandoned orphanage. A strange collection of very curious photographs.
It all waits to be discovered in Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, an unforgettable novel that mixes fiction and photography in a thrilling reading experience. As our story opens, a horrific family tragedy sets sixteen-year-old Jacob journeying to a remote island off the coast of Wales, where he discovers the crumbling ruins of Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children. As Jacob explores its abandoned bedrooms and hallways, it becomes clear that the children were more than just peculiar. They may have been dangerous. They may have been quarantined on a deserted island for good reason. And somehow—impossible though it seems—they may still be alive.

Jacobovi dědeček vypráví spoustu zvláštních příběhů, ve kterém figurují hlavně podivné děti, Když umře, Jacob se dostává do problémů, hlavně psychického rázu, a proto se rozhodne odjet na ostrov ve Walesu, kde by měl být, podle dopisu, který našel, právě onen sirotčinec. Do té doby se domnívá, že příběhy, které mu dědeček vypráví, jsou jen výmysly, ale zanedlouho pozná, že to není tak úplně pravda.

Na Sirotčinec slečny Peregrinové jsem se chystala už od Vánoc, kdy jsem jí stáhla do čtečky, ale pustila jsem se do ní až v srpnu. Není to úplně letní čtení, ale můžu vám říct, že ačkoliv bylo venku skoro třicet stupňů, mě i tak přebíhal mráz po zádech a lituji, že jsem po ní nesáhla dříve.

Ransom Riggs tuto knihu napsal jen díky tomu, že mu odmítli vydat soubor fotografií, které našel v nejrůznějších antikvariátech. Nechápu, proč se nepustil do nějakého příběhu už dřív, protože tenhle člověk je prostě génius. Musím říct, že většina autorů není schopná napsat tak dobrou prvotinu, jako právě Riggs.

Autor má skvělý styl a díky němu jsem se do příběhu ponořila hned na prvních stránkách. Děj postupuje logicky, možná trochu pomaleji, ale já si užila každou kapitolu a nenašla jsem jediné hluché místo. Ich forma je pro tuhle knihu skvělou volbou, dodává příběhu o trochu více věrohodnosti, což není vůbec na škodu.

Rozhodně musím pochválit autorovi jeho propracovaný svět. Ze začátku jsem si říkala, že existují podivné děti a to je asi tak všechno, takže jak se pomalu poodhalovaly další a další reálie, byla jsem opravdu mile překvapena, hlavně co se týče zasazení děje do druhé světové války. Další plus je atmosféra, která je opravdu velmi temná od začátku až do konce. Není to horor, jak slibují některé recenze, ale když jsem jí v srpnu četla, i ve třiceti stupních mi přebíhal mráz po zádech.

Velkou silou příběhu jsou rozhodně fotografie. V knize jí najdete hned několik, z nichž ta na obálce je podle mého názoru jedna z nejhezčích. Pokud váháte nad koupí, určitě vám doporučuji pořídit si fyzickou kopii, protože ve čtečce si je tolik neužijete. Srovnala jsem výtisk z knihovny a moji vlastní e-knihu a rozdíl je opravdu viditelný.

Co se týče postav, popravdě řečeno jsem měla Jacoba ráda, ale nejvíce mě uchvátily právě podivné děti. Emma, Olive, Enoch, Millard a všichni ostatní byli prostě úžasní. Nejen kvůli jejich schopnostem, ale Ransom Riggs jim také vytvořil zajímavé příběhy a psychologii, díky které se stávají reálnějšími. K dokonalosti jejich postavy dovádí samotné fotografie, dopisy a ostatní materiály.

Úroveň angličtiny je pro mě teď už poměrně těžké zhodnotit, přece je to už tři týdny, co jsem jí dočetla, ale pokud jste začátečník a ještě jste nic anglicky nečetli, určitě si Sirotčinec pořiďte česky. Pro pokročilé je to, myslím, poměrně jednoduchá záležitost, hlavně co se týče slovíček. Já si nevěděla rady jen s jedním, respektive dvěma slovíčky, kdy mě přišla obě dvě úplně stejná, ale jinak jsem výkladový slovník použila asi dvakrát.

Celkově se mi kniha opravdu hodně, hodně líbila, takže jsem nemohla jinak než jí dát na GoodReads pět z pěti hvězdiček. Celkově reálie, postavy, fotografie a atmosféra příběhu mě naprosto uhranula a tak nemůžu jinak než doporučit. Pro začátečníky asi česky, ale pokud už máte nějakou tu knihu za sebou, rozhodně se jí nebojte. Sirotčinec totiž určitě stojí za to. Právě dnes jsem objednala další díl a nemůžu se dočkat, až se do něj pustím.