[RECENZE] Prachožrouti

Originální název: Ship Breaker
Autor: Paolo Bacigalupi
Překladatel: Richard Podaný
Nakladatelství: Albatros Media
Počet stran: 256
Anotace: Paolo Bacigalupi příjemně překvapil české čtenáře sbírkou povídek z hlubin 21. století s názvem Čerpadlo 6 stejně tak jako románem Dívka na klíček. I v tomto napínavém románu rozvíjí autor své originální vize světa bez fosilních paliv a minerálů, kde život pro většinu lidstva představuje každodenní krutý boj o přežití. Z dnešního pohledu to však není budoucnost přespříliš vzdálená...
Právě v této budoucnosti jsou vraky ropných tankerů a nákladních lodí, ztroskotaných u amerického pobřeží nenahraditelným zdrojem obživy pro Nailera a jeho kamarády. Prolézají reznoucími vnitřnostmi lodí a hledají měď, jiné vzácné kovy a nedostatkové materiály. Přežívají ze dne na den a hrozí se okamžiku, kdy je vykopnou z lehké party, protože vyrostou a nebudou schopni vlézt do úzkých potrubí a ventilačních šachet ztroskotaných kolosů. A hlavně - nebudou dostatečně rychlí, aby to zvládli jako první před konkurencí!
Jednoho dne se však Nailerovi podaří být první u přepychového klipru, který ztroskotal po velké bouři. Rázem nalezl tolik drahocenných věcí, že z nich bude moct žít i se svým otcem jako boháč - až do konce života!
Ale Nailer najde na ztroskotaném klipru ještě něco, co snad raději ani nalézt neměl. Něco, co navždy změní jeho život a učiní z něj štvance. Anebo Šťastného kluka?

Na Prachožrouty jsem se chystala prakticky od doby, kdy jsem se dozvěděla, že vyjdou. Čerpadlo 6
jsem četla na začátku tohoto roku, stejně jako Dívku na klíček, která se mi líbila o něco víc. Bacigalupi sice píše perfektní povídky, ale podle mého názoru mu více sedí knihy. A čím delší, tím lepší. Když jsem se dozvěděla, že si čeští knihomolové budou moct přečíst.

Velkou předností této knihy je svět propracovaný do nejmenšího detailu. Bacigalupi s ním pracuje ve všech knihách, což je oproti ostatním dystopiím opravdu příjemná změna. Většina podobných knih se odehrává v jednom městě, případně zemi, nicméně v Bacigalupiho světě se podíváme do Thajska, Ameriky, dozvíme se, jaké poměry panují v Japonsku a vše je opravdu skvěle promyšlené.

V Prachožroutech se nedostatek fosilních paliv (a vlastně všeho ostatního) dost drsně podepíše na hlavních hrdinech. Nailer žije na pláži s věčně opilým nebo sjetým otcem, který ho bije, a musí se vydávat hluboko do nitra ztroskotaných lodí a hledat věci, které by se daly prodat. S nalezením klipru se ale celá situace rapidně mění.

Určitě počítejte s tím, že začátek bude poněkud zdlouhavý a než se ke slibovanému objevu dostanete, pár desítek stránek vám to zabere. Já s tím ale díky poutavému stylu autora neměla nejmenší problém a myslím, že pro ty, kteří mají rádi pořádně promyšlené světy, to bude jedině plus. Zbytek knihy vám uplyne poměrně rychle, takže za víkend se určitě stihnout dá.

Co se týče postav, měla jsem poměrně rozporuplné pocity, hlavně co se týče Nailera a jeho přátel. Chápu, že žili v poměrně složité situaci, což je mimochodem dost slabé slovo, ale občas se chovali jako barbaři. V dost rozhodnutí jsem s nimi prostě nesouhlasila, ale našlo se pár lidí, které jsem si oblíbila. Předně je to Tool, z poloviny člověk, z poloviny zvíře, který má podle mě velmi zdravé názory a přestože jeho geneticky upravení druhové naprosto slepě slouží člověku, on má nakonec přece jen svou hlavu a musím říct, že jsem celou dobu držela palce spíš jemu než Nailerovi.

Ačkoliv se všichni pořád naváží do bohatých lidí, což je jistě pochopitelné, zvlášť na poměry, které na pláži panují. Naštěstí se ale ukazuje, že ne všichni boháči jsou idioti, pokrytci a vrazi. Měla jsem až škodolibou radost, že Nailerovi vypálili rybník. Je vidět, že nezáleží na tom, kolik máte peněz, prostě to máte v sobě, nebo ne.

Určitě musím zmínit nádherné ilustrace, které jsou sice dost abstraktní a o ději by vám toho moc neřekly, ale k atmosféře příběhu se hodí dokonale a rozhodně jsou příjemným zpestřením. Také musím vyzdvihnout obálku, protože tohle je teprve podruhé, co je české vydání v mnohých ohledech hezčí než originál.

Celkově jsem měla z knihy vážně dobrý pocit. Přišlo mi, že je určená spíš mladším čtenářům, hlavně kvůli postavám, ale řekla bych, že záleží pouze na úhlu pohledu. Na GoodReads jsem ji ohodnotila čtyřmi hvězdičkami z pěti. Ačkoliv nebyla tak dobrá jako již zmiňovaná Dívka na klíček, rozhodně se vyplatí dát jí šanci. Konečně nějaká pořádná změna v žánru dystopií.