14. 10. 2014

Nobelova cena = kvalita?

Rozhodla jsem se sepsat takový krátký a mírně zmatený článek, jak jinak než o knihách. Předem chci varovat, že to, co popisuji, jsou pouze mé subjektivní názory a je mi jasné, že ne každý s nimi může souhlasit.  Od toho jsou tu komentáře. Navíc nejsem zrovna přeborník ve vyjadřování vlastních názorů a ačkoliv jsem se snažila podat téma nějak srozumitelně, řekla bych, že se mi to moc nepovedlo. Nicméně, doufám, že pochopíte, co jsem chtěla říct.



Určitě jsme všichni sledovali udílení Nobelových cen, hlavně za literaturu. Neměla jsem žádného konkrétního favorita, ale poté, co jsem se dozvěděla, že cenu obdržel jistý francouzský autor, vzpomněla jsem si na diskuzi, kterou jsem kdysi vedla se svými přáteli, a nemůžu než toto téma znovu otevřít.

Myslím, že to, že autor obdrží Nobelovu cenu, neznamená záruku kvality, vlastně nikdy neznamenalo a pravděpodobně taky znamenat nebude. Proč? Řekla bych, že po událostech minulého století se udílení vlastně všech literárních cen maličko zvrhlo. Pravidelně vítězí témata druhá světová válka, židé, holocaust. A to je podle mě špatně.

Rozhodně tím nechci říct, že mi nepřijdou války strašné. Možná je to tím, že patřím k mladší generaci a nic podobného jsem nezažila a ani zažít nechci, ale občas mám po krk názoru, že jakmile někdo v knize ukáže hrůzy první nebo druhé světové války, automaticky se stává klasikem, dostává spousty cen a všichni chválí, jaký je to úžasný autor, i kdyby se jeho díla nedala číst. Nemám ráda, když se téma staví nad formu natolik, že kromě toho tématu je všechno ostatní jedno.

Příkladem budiž Patrick Modiano. Četla jsem několik ukázek z jeho děl a nemám pocit, že by mě svým stylem psaní zaujal. Stejně tak když se podívám na minulé držitele Nobelovy ceny, mám z nich opravdu ráda jen Jasunari Kawabatu. Tudíž od roku 68 nepřišel nikdo, jehož kniha by se mi líbila. Jistě, sto lidí, sto chutí, ale já z toho nabývám trochu jiný dojem. A totiž že v porotě, která rozhoduje o tom, kdo tuto cenu získá, sedí samí akademici šedesát plus v hnědých nebo šedých oblecích a jejichž postoj k fantastice je asi stejný jako v období klasicismu.

Nastává jiná doba - fantastika se dostává do popředí. Určitě si všichni vzpomeneme na boom spojený s Harrym Potterem, Stmíváním, dystopickými knihami a podobně. Témata jsou rozmanitá a žánr poskytuje nekonečné možnosti, které mohou autoři využít, tím pádem žádná kniha není stejná. A rozhodně nesouhlasím s tím, že by podobné knihy neobsahovaly hlavní myšlenku. Naopak. Častokrát vyžadují také mnohem více úsilí. Pokaždé, když čtu Pána prstenů, Hobita nebo nějakou jinou z Tolkienových knih, musím se tomuto pánovi klanět. Pro mě je to rozhodně velká osobnost, která by si zasloužila i tu Nobelovu cenu.

Problém je v tom, že nikdo nemůže s určitostí říct, jaká kniha je ta nejlepší, nejkvalitnější. Někdo miluje Young Adult, někdo ho nesnáší. Někdo miluje horory, druhý je nemůže ani cítit. Jak se říká, sto lidí, sto chutí. Není možné, aby se 100% populace shodlo v tom, že Stmívání nebo Fifty Shades by se měly spálit, protože mají asi stejný přínos pro lidstvo jako mor. Naopak, jak jsem momentálně demonstrovala, nikdo nemůže s určitostí tvrdit, že tato kniha je ta nejdokonalejší.

Proto pro mě nejsou objektivní hodnocení knih vůbec přínosná, naopak myslím, že literární kritika jako taková není pro běžného čtenáře, ale i nečtenáře, moc hodnotná. Podle mě je čtení víc o pocitech, o tom, co se jedinci líbí nebo nelíbí. Jsem ráda, že existují knižní blogy. Můžete najít lidi se stejným vkusem a víte, jestli si danou knihu chcete přečíst nebo ne.

Jaký je váš názor? Mají literární kritici a ceny nějaký smysl? Měla by být fantastika brána jako stejně kvalitní literární žánr? 

5 komentářů:

  1. Souhlasím, že Nobelova cena a další různé ceny nejsou zárukou kvality, ale nedivím se, že je vyhrávají především ti, co píšou o druhých světových. Tohle téma se totiž dokáže lidem dostat pod kůži. Starším protože to sami zažili a mladším, protože si uvědomují, co mají. Já třeba mám hrozně ráda tohle téma a všechny autory, kteří to umí podat. Je pravda že ne všichni to zvládnou, ale většina jo. Já četla jen samé dobré knihy z tohoto období. Jasně že i ostatní žánry by měly být více oceňovány, ale tohle je podle mě to nejvíc, co lidi dojme, naštvala rozhází. A to lidi chtějí... :)

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím s tím, že kdyby byla porota složena z různých věkových kategorií, určitě by to vypadalo jinak.. :)

    OdpovědětVymazat
  3. KONEČNĚ někdo napsal, co si myslím, hlavně o těch tématech Židů a války, že poslední dobou kdokoliv něco o tom cokoliv napíše, je to automaticky pokládáno za dobré a kvalitní. :D A ano, za klasické.
    Jinak je ale otázka, co to je kvalitní literatura. :D Ač jsem se snažila na tuto otázku už dlouho přijít, musím přiznat, že ještě neznám odpověď. :D
    Otázka kvality (zejména literatury) ve mně vaří krev téměř okamžitě. :D Hlavně mě děsně štvou názory, jako že kvalitní literatury pouze BYLA a už nikdy NEBUDE. :D Nesnáším zahazování současné litertaury a intoše, kteří čtou jen klasiku, protože si hrají na intoše. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Asi se stydím, ale Nobelovku moc nesleduju, akorát jsem letos zaznamenala, že byl zase nominován Murakami a zase nic z toho. Ale každý rok sleduju pulitzerku a man booker prize. Nedá se říct, že bych z nich měla nějak moc načteno, ale většinou to je trefa a hlavně u man booker sleduju i longlisty a shortlisty, rozšiřuji si tak své čtenářské omezování, ke kterému občas tíhnu -_-

    OdpovědětVymazat
  5. Co se týče Nobelových cen, když se ke mně dostane něco z vědy, jsem ráda, když z politiky a literatury, tak jen pokrčím rameny. Nobelova cena totiž původně byla pro vědce a jejich objevy a protože věda je tak nějak exaktní, tak se ta fakta z nich nemění a dokonce někdy mohou vypomoct k dalším objevům- něco to tomu lidstvu dá. Co se týče politiky a následně, jak v článku píšeš, i literatury (jedno de v ruku v ruce s druhým), může se všechno změnit jednou válkou. Prostě byla válka a teď se cení hlavně knihy o koncentrácích, Židech, nacistech atd. Jo, máš pravdu, ale ono je možná dobře, že lidé nezapomínají, mohlo by se to prezentovat jinde a jinak. Mimochodem co říkáš třeba na Seiferta? ;)

    OdpovědětVymazat