[RECENZE] Bezpochyby mrtví

Originální název: Definitely Dead
Autor: Charlaine Harris
Překladatel: Ludmila a Tomáš Havlíkovi
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 328
Anotace: Protože má Sookie Stackouseová tak málo příbuzných, vůbec se jí nelíbí, že přišla o další - o svou sestřenici Hadley, družku královny luisianských upírů. Hadley zanechala Sookie všechen svůj majetek, když před pár týdny nečekaně skonala, i když vlastně byla již dlouho neživá. Ale vymáhat dědictví se zdá být značně riskantní. Jsou totiž tací, kteří by neradi viděli, kdyby se Sookie seznámila s Hadleyinou minulostí, a i s jejím majetkem, příliš důkladně. A jsou připraveni použít všech dostupných prostředků, aby jí v tom zabránili. A ať je to kdokoli, jsou určitě nebezpeční, a Sookin život je opět v ohrožení.

Po minulém dílu, který byl poměrně slabý, jsem se pustila do šestky s jistou dávkou skepse. Sookie (pořád stejná blbka) jede vyklidit byt své sestřenice Hadley. Což by samo o sobě bylo docela v pohodě, kdyby jí někdo nezavraždil, nebyla milenka královny a sama nebyla proměněná v upíra. Tím se, překvapivě, všechno komplikuje a Sookie se vrhá po hlavě do víru událostí a ukazuje, že od prvního dílu se její inteligence vůbec nezměnila.

První věc, která mě opravdu zklamala, je, že autorka a tím pádem i samotný děj působí trochu zmateně. Jako by kniha byla napsána jen tak, aby bylo alespoň něco, hlavně první polovina příběhu mi nedávala vůbec smysl a konec mě utvrdil v tom, že by se asi nic moc nestalo, kdybych tenhle díl jednoduše přeskočila.

Šok přišel ve chvíli, kdy jsem se doslechla o dalším živočišném druhu. Ano, v Pravé krvi se objevili démoni. A polodémoni. Zatím se docela držím, ale jestli se objeví ještě další potvory, co já vím, třeba Sfinga, nevím, jestli se mi bude chtít číst dál, protože dobrá fantasy neznamená nacpat do universa co nejvíc druhů.

Největší problém na téhle sérii celkově jsou podle mě postavy, které neprošly téměř žádným vývojem. A to nemluvím o upírech - měli na stovky nebo tisíce let. Jenže pak tu jsou lidé, nebo víly, že, které by to potřebovaly jako sůl. Chápu, se autorka píše pro Američany, ale nechápu, proč musí být Sookie tak neskutečně pitomá. Příkladem budiž scéna, kdy hlavní hrdinka spí v bytě, kde žila upírka, hrozí jí docela velké nebezpečí a ona si stěžuje na saténové povlečení. Prostě typická ženská.

Také se tu rozvíjí její vztah z Quinnem (typický chlap, mimochodem), kterého jsem si nijak extra neoblíbila, nicméně je škoda, že se neobjevil v seriálu a že nedal Billovi jednu pořádnou, protože to bych si docela užila. Jediný, na koho jsem se těšila, byl klasicky Eric, jehož stírací hlášky mě nikdy nepřestanou bavit.

Co se týče stylu psaní, jsem opět spokojená. Autorka ví, jak v tom chodit, píše pro jistou cílovou skupinu a pro tu je nejdůležitější, že se kniha čte lehce, tím pádem jí můžete mít přečtenou za jedno odpoledne. Nenašla jsem žádné chyby v překladu, což je rozhodně velké plus, protože jsou knihy, ve kterých byla spousta chyb nejen ve slovech, ale i v češtině.

Určitě jsem se o tom zmiňovala už při předchozích recenzích, ale z obálky mám celkem rozporuplné pocity. Na jednu stranu není tak špatná, jako třeba americké vydání (poslední obrázek), ale možná bych mnohem radši viděla třeba seriálovou obálku, nebo něco úplně jiného, protože takhle na mě působí moc jako levná romantika pro střední třídy. Což ale ale pouze můj problém, protože přesně to tahle kniha je.

Tenhle díl byl rozhodně lepší než ten předchozí. I když jsem měla pocit, že autorka tak trochu neví, o čem chce vlastně psát, pořád se něco dělo a díky tomu jsem dokázala skousnout i Sookiiny excesy. Na druhou stranu mám pocit, že tahle série s každým dílem upadá - první čtyři knihy byly daleko lepší. Nakonec jsem se rozhodla dát téhle knize tři z pěti hvězdiček na GoodReads. Do dalšího dílu se ale určitě pustím, protože tentokrát půjde o upíří sněm.