3. 10. 2014

[RECENZE] Look Who's Back

Autor: Timur Vermes
Nakladatelství: MacLehose
Vyšlo: 2014
U nás: Argo, 2013
Počet stran: 375
Formát: Paperback
Anotace: Berlin, Summer 2011. Adolf Hitler wakes up on a patch of open ground, alive and well. Things have changed – no Eva Braun, no Nazi party, no war. Hitler barely recognises his beloved Fatherland, filled with immigrants and run by a woman.
People certainly recognise him, albeit as a flawless impersonator who refuses to break character. The unthinkable, the inevitable happens, and the ranting Hitler goes viral, becomes a YouTube star, gets his own T.V. show, and people begin to listen. But the Führer has another programme with even greater ambition – to set the country he finds a shambles back to rights.





Tuhle knihu jsem měla vyhlédnutou už hodně, hodně dlouho a povedlo se mi jí získat někdy během července v Dobrovském. Těšila jsem se na ní poměrně dost, protože anotace slibuje hodně vtipný počin, ale musím říct, že počáteční nadšení vyprchalo a já si v polovině knihy nemohla představit, co se musí stát tak zajímavého, aby to vydalo na dalších sto stran.

Jak jsem řekla, začátek byl opravdu vtipný. Hitler se probouzí, jak anotace slibuje, v roce 2011 a
nemá ani páru, co se kolem něj děje. Shodou okolností se seznámí s domorodcem a ten, v domnění, že jde o imitátora, zavolá známé. A ejhle, Hitler má vlastní pořad v televizi a ostatní ho berou jen za herce tak oddaného své postavě, že odmítá vystoupit z role.

“What irritates me most of all about these morning people is their horribly good temper, as if they have been up for three hours and already conquered France.” 

Říká se, že opakovaný vtip není vtipem a v téhle knize to platí dvojnásobně. Ze začátku jsem byla nadšená a měla tendenci zapsat si každou dobrou hlášku. A že jich bylo! Jenže po těch prvních sto stranách jsem zjistila, že tahle kniha nemusí být vůbec pro mě.

Bez mučení přiznávám, že se o politiku nezajímám (radši) a pouštět se do ní se mi dvakrát nechtělo a ani druhá světová válka není můj oblíbený úsek historie, nicméně mě postava Hitlera fascinovala dost na to, abych Look Who's Back otevřela. Ačkoliv sáhodlouhé úvahy (které mi občas daly, co se slovíček týče, docela zabrat) bych uvítala jednak kratší, jednak méně.

“It came as no surprise to learn of the success the Swede has recently enjoyed with his furniture. In that rotten state of his the Swede is permanently on the lookout for firewood, so it is no wonder that from time to time this might result in the odd table or chair.” 


Četla jsem názory lidí na GoodReads v tom smyslu, že ten, kdo tuhle knihu napsal, je zrůda. Většinou šlo o starší generaci. Já jsem nezažila ani jednu válku, takže tu slepou nenávist k Němcům/Rusům/kterémukoliv jinému národu nějak nevnímám, ale neřekla bych, že je autor nějaká nacistická stvůra. Právě naopak, ukázal, jak dokáže člověk pobláznit celé davy lidí. Podobně, jako to provedl během svého života.

Co ale musím opravdu pochválit jsou kapitoly, kde se Hitler vyrovnává s moderní dobou, ať už je to televize, Starbucks nebo Ikea. Všechny tyhle věci mi přišly jednak neskutečně vtipné, jednak v některých případech i pravdivé. Bohužel jich v knize nebylo tolik, kolik bych očekávala, což je částečně důvod mého zklamání.

“To begin with I thought we were driving around in circles until I realised that Herr Starbuck owned dozens of coffee houses.” 

Co se týče postav, myslím že postava Hitlera byla dostatečně věrohodná a jeho spolupracovníci na mě působili sice poněkud nudně, ve srovnání s hlavní postavou, ale ne natolik, abych měla chuť knihu zaklapnout a vrátit zpátky do knihovny na horší časy. Na druhou stranu mi trochu chyběl někdo, s kým bych se mohla ztotožnit. Adolf to totiž rozhodně nebyl.

Musím říct, že mě vážně zaujala obálka. Když se na ní podíváte, hned vám dojde, o čem by to asi tak
mohlo být. Nejsou na ní žádné zbytečné prvky, ale také nevypadá nedodělaná. Jsem ráda, že se jak anglické, tak i české knihkupectví rozhodlo obálku ponechat v původním německém vydání.

Co se týče angličtiny, rozhodně tuhle knihu nedoporučuji začátečníkům. Myslím, že úroveň B2 nebo C1 (a lepší, samozřejmě) je na tuhle knihu tak akorát. Moc německých slovíček tu nenajdete, zato se to tu občas odbornými výrazy jen hemží. Ačkoliv jsem se do čtení občas musela trochu nutit, bylo to způsobeno většinou tím, že mě politika moc nezajímá.

Hodnocení
Na GoodReads ode mě kniha dostala tři hvězdičky. Chvíli jsem váhala mezi třemi a čtyřmi, takže je to tak půl na půl. Jak jsem říkala, nečekejte druhou Analfabetku nebo Staříka, tak vtipné to zase nebude, ale myslím, že pokud vás hodně zajímá období druhé světové války, budou vás bavit i ty nudnější části. Já osobně jsem sice na větvi nebyla, ale rozhodně to považuji za poměrně dobré čtení.


8 komentářů:

  1. Hm, tak teď jsem malinko rozpolcená, jít do toho, nebo nejít? Asi se mrknu, jestli ji náhodou nemají v knihovně, protože bych si to asi ráda aspoň zkusila přečíst. Zní to totiž celkem zajímavě... =D

    OdpovědětVymazat
  2. Nevypadá to špatně a když se nad tím člověk zamyslí, tak je to vlastně i pravdivé, co jsem tak pochopila. Pokusím se to sehnat, protože jsi mě opravdu zaujala! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Už jsem tuto knížku několikrát viděla v knihovnách a v knihkupectvích. Ale nikdy jsem nepřišla blíž a nepřečetla si název, anotaci ani jméno autora. Vždy jsem z dálky uvažovala, že to bude Kafka, kterého nemohu vystát (omlouvám se všem, ale je to tak). Tvou recenzí se po knize porozhlédnu. Taky si (momentálně) nemyslím, že by autor knihy byl zrůda, ale já válku nezažila a Hitlera znám jen z učebnic a knížek. Vlastně si to chci docela přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  4. Toto je taký trochu šialený, ale zaujímavý nápad.:D Neviem, či by som sa do knihy pustila. Inak obálka je vážne vydarená.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak mne sa kniha Už je tady zas páčila fakt moc, ale možno je to i preto, že som videla fantastické scénické čítanie s Lukášom Hejlíkom a Alanom Novotným. Súhlasím, že niektoré vety boli náročnejšie, rozhodne nejde o jednoduché čítanie, ale kniha je svojim spôsobom skvelá.

    OdpovědětVymazat
  6. No, tuto knihu jsem zkoušela číst a skončila jsem zhruba na 70-80 straně. Jednoduše mě to nezaujalo, přišlo mi to rozvláčné, nezáživné, i když tam bylo pár dobrých hlášek, jako celek na mě kniha nezapůsobila dobře, takže se k ní vracet nebudu. Nejspíš je to ale mnou, co jsem tak viděla, většina lidí ji hodnotí pozitivně. Ale obálka se vážně povedla, to je pravda pravdoucí. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak ono to asi ani nebylo myšlené tak, že by si to měl někdo číst kvůli vtipným hláškám. Spíš v tom vidím zamyšlení nad tím, jestli se společnost dostala od doby nástupu Hitlera k moci někam dál. Jestli by ho dneska už lidi prokoukli a znovu mu tu moc nedali. A výsledek moc vtipný není. Moje recenze: http://www.tichy-koutek.cz/timur-vermes-uz-je-tady-zas/

    OdpovědětVymazat
  8. Mi přijde, že humorné knížky si dokáží ten humor většinou udržet max do půlky. Nicméně námět této knížky mi přijde hrozně zajímavý, takže se do ní jednou pustím :)

    OdpovědětVymazat