18. 10. 2014

[RECENZE] Strážci brány

Autor: Jan Urban
Nakladatelství: Beletris
Počet stran: 278
Anotace: Rok 2012 byl omyl. Staří matematici a astrologové se osudně spletli. Konec světa teprve přijde. Kdy a kde ten mejdan tisíciletí vypukne?
Na rok 2017 čekali přes 400 let. Chvíle, kdy se v Praze otevře transdimenzionální díra mezi světy mimo čas a prostor, se blíží. Karma bude narušena a zneužita. Starobylé evropské řády, vzniklé v době Rudolfa II., uvědomující si přicházející konec světa daleko dříve, než na něj senzacechtivá média upozornila, chtějí z magického koláče pražského genia loci ukrojit co nejvíc pro sebe.
Česká odnož přísně tajného řádu bere jako vlasteneckou povinnost ubránit hlavní město proti hordě cizáckých mágů prahnoucích po moci a ochránit jej tak před zhroucením a zničením.
Kdo by taky chtěl, aby se mu po Václaváku proháněl Cthulhu, zatímco si Marduk s Baalem budou hrát v rozvalinách Pražského Hradu na schovávanou?
Podaří se hrstce českých X-menů ochránit matičku Prahu před takřka nezvratným osudem?
„Konec světa začíná v Praze.“ Nostradamus

Kdo říká, že česká fantastika stojí za houby, lže sám sobě. Máme tu spoustu skvělých autorů, od Kulhánka přes Vilmu Kadlečkovou až po autora, jehož jsem objevila teprve nedávno, Jana Urbana. Na Pragocalypsu jsem narazila čirou náhodou v knihovně, v regálu s novinkami, a jakmile jsem zjistila, že jde o českou knihu odehrávající se v našich luzích a hájích, okamžitě jsem jí musela mít.

A zklamaná jsem rozhodně nebyla. Ze stylu psaní jde poznat, že jde o Čecha, což pro mě osobně bylo
ze začátku trochu neobvyklé, vzhledem k tomu, že většinu knih teď čtu v cizím jazyce, ale na škodu to rozhodně není. U některých pasáží mi věty trochu drhly, ale myslím, že je to spíš tím, že nejsem zvyklá.

Úryvek z první kapitoly.
Velmi mě potěšila jedna věc - v knize narazíte na angličtinu, ale taky němčinu a další cizí jazyky, což se mě osobně líbí a mám pocit, že je to potenciál našich českých knih, který velmi často zůstává nevyužit. Jako francouzštinář jsem sice v němčině nerozuměla ani prd, ale myslím, že staré dobré Scheiße známe všichni a zbytek jde odvodit.

Postavy! Kdyby nic jiného, tak hlavní hrdina byl jednoduše skvělý. Ačkoliv mi občas jeho hlášky přišly poněkud vynucené (nepočítala jsem to, ale tak třikrát), má ode mě palec nahoru, protože jeho smysl pro humor je mi hodně blízký. Nadchla mě taky Marie Stuartovna. Od umělé inteligence jsem takové stěry vážně nečekala a ze začátku mi trochu lezla na nervy, ale nakonec zabodovala.

Nestává se často, že by nebyla žádná postava, která by mi lezla na nervy, ale v tomhle případě se to povedlo. Ze začátku jsem myslela, že oním vyvoleným bude Tizian, který byl tajemnější než jistý Hrad v Karpatech, ale čím dál jsem se dostávala, tím víc jsem si jeho a samozřejmě všechny ostatní oblíbila. A i když jsem pro multikulturalizmus, měla jsem soustavně chuť nakopat Němcům a Švédům zadky.

Co se týče děje samotného, po dočtení jsem skákala nadšením a modlila se, aby už tu byl další díl. Pořád se něco děje, střílí se, nadává, do toho se dostane chudák mladá holka, která neměla ani tušení, že něco jako Řád existuje, a do Prahy se sjíždí cizinci a rodí se novorozenci s ocasy. Schytal to nejen chudák Křivoklát, ale i moje nervy, nemohla jsem se od knihy odlepit.

Ano, ano, ano! Rozhodně si tuhle knížku přečtěte, protože je to v české fantasy něco úplně nového. Postavy jsou prostě úžasné a těch skoro tři sta stran uteče neskutečně rychle. (To, že jsem na čtení neměla tolik času, je věc jiná.) Nemůžu tedy jinak než doporučit, jednak musíme podporovat české autory, jednak myslím, že si tahle kniha zaslouží, aby o ní vědělo víc lidí. Na GoodReads jsem jí dala čtyři hvězdičky z pěti. Můžu s čistým svědomím prohlásit, že je to jedna z nejlepších českých fantasy, jaké jsem za poslední dobu přečetla.