[RECENZE] Red Dragon

Autor: Thomas Harris
Nakladatelství: Arrow
Vyšlo: 2009 (poprvé 1981)
U nás: Premiéra, 1992
Počet stran: 432
AnotaceSexual hunger; demonic violence; sinister logic - the lethal components of a deadly formula driving a psychopath in the grip of an unimagin-able delusion; a boastful killer who sends the police tormenting notes; a tortured, torturing monster who finds ultimate pleasure in viciously murdering happy families, and calls himself... The Red Dragon.

Už hodně dlouho se počítám mezi fanoušky filmů o Hannibalu Lecterovi, a to jak Mlčení jehňátek, tak méně známému Červenému drakovi, kterým to všechno začalo. Proto když jsem se dozvěděla, že má tahle kniha nový kabátek, nemohla jsem jinak než si ji pořídit domů. Byla jsem opravdu natěšená, o knihách od Harrise jsem toho četla hodně, zároveň jsem ale moc nevěděla, co od Red Dragon čekat. A byla jsem překvapená.

Hned na začátek musím napsat, že tvrzení The novel that created Hannibal Lecter na obálce je poněkud přehnané. Známý a všemi milovaný psychopat se tu vyskytl všehovšudy dvakrát. Nicméně chápu, že se Harris v pokračování rozhodl psát právě o něm. I z těch několika stránek o Lecterovi mrazí a cítila jsem obrovský potenciál, který se za tím strohým dialogem skrýval.

Ačkoliv jsem nepřečetla mnoho hororů, thrillerů ani detektivek, rozhodně ne tolik, abych se mohla nazývat expertem, ale myslím, že Harrisův román je v rámci žánrů unikátní v několika věcech. Zaprvé se méně soustřední na vraždy a více na proces vyšetřování, pro někoho snad až příliš detailně, zadruhé je tu velký prostor pro psychologii postav, nejen vraha, ale i vyšetřovatele, což rozhodně nebylo na škodu.

Během celé knihy nás autor neustále udržuje v napětí. Já většinou takovýhle styl nemám ráda, protože jsem poměrně chladnokrevná a dokážu si na tísnivou atmosféru rychle zvyknout, ale Červený drak dokazuje, že výjimka potvrzuje pravidlo, tedy Harris mě dokázal udržet v pozoru od začátku až do konce, našlo se i pár pasáží, u kterých jsem měla chuť skákat do vzduchu, jak skvěle napsané byly. Velkým plus celé knihy je pak konec. Už tak vybudovaná atmosféra ještě víc houstne na posledních několika stránkách a pokud jste už neviděli film jako já, dozajista vám vyrazí dech.

Detaily. Během celé knihy Harris detailně popisuje... vlastně úplně všechno. Od postav přes proces vyšetřování až po různé morbidnější scény, což je právě část, kde někteří autoři narazí. Popsat brutální vraždu není jednoduché a může se stát, že autor zabředne příliš do hloubky a víc než vyděšení pak budete spíš otrávení tím, jaké klišé na vás autor zase vybalil. Můžu s radostí prohlásit, že to není Harrisův případ.

Ještě chvíli se musím věnovat stylu psaní. Někteří tvrdí, že Thomas Harris neumí psát. Je pravda, že to, jak píše, se od mnohých autorů v jedné věci podstatně liší. Na mě působil více než spisovatel - vypravěč jako novinář, který se snaží o beletrii, což ale Harris vlastně je a podle mě tohle distancování se od příběhu rozhodně není na škodu - přispívá k tísnivé atmosféře celého příběhu.

Velkým plus také je, že vůbec nejde o typickou detektivku, ale ani horor, spíš o jakýsi podivný hybrid. Místo toho, aby se Will Graham hnal za někým neznámým, se dozvíme identitu Rudého draka okamžitě. O to děsivější bude sledovat, jak se k sobě obě dvě postavy čím dál víc přibližují. Neskutečně jsem si postavu vraha užívala. Jeho šílenství bylo více než uvěřitelné a celý motiv s obrazem The Great Red Dragon and the Woman Clothed in Sun naprosto geniální.

Ale ani ostatní postavy nepůsobí špatně, i kdyby se měly v příběhu vyskytnout jen na pár stránek, a to je podle mě kouzlo téhle knížky. Každý člověk působí, jako by doopravdy žil. nejsou tu žádné nelogičnosti v jejich chování a dalo by se říct, že jsou jednoduše normální. Jediný, kdo mi během čtení lezl mírně na nervy, byla Reba McClane, ale i takoví lidé se najdou a spíš vidím problém v tom, že podobné typy chování mě rozčilují i v reálném životě.

'I don't like to do that but here goes - what are you laughing at?'
'I just remembered when you you ran those field exercises at Quantico - when that trainee told you he assumed something.'

'I don't remember that. Here's-'
'You made him write "ASSUME" on the blackboard. You took the chalk and started underlining and yelling in his face. "When you ASSUME, you make an ASS out of U and ME both," that's what you told him, as I recall.'

Co se filmu týče, můžu říct, že se velmi věrně drží původní předlohy a mě osobně se velmi líbilo jak zpracování, tak obsazení, nicméně rozhodně doporučuji si nejprve přečíst knihu, kde je mnohem víc detailů a psychologie vraha. A seriál od NBC? Ten se odehrává ještě před Červeným drakem, nicméně můžeme v něm najít reference k původním knihám a filmům. Pokud ho sledujete, určitě víte, že konec první série a všechny díly druhé jsou jeden obrovský fanservice a mám dojem, že od předlohy se dost silně odklonil, každopádně netuším, jestli a hlavně jak se plánují vrátit k původní sérii. Pokračování se teď momentálně natáčí a jsem hodně zvědavá, jak to nakonec vyřeší.

A angličtina? Opět klasicky nedoporučuji začátečníkům, často se v ději dostanete k odbornějším termínům, na druhou stranu je to skvělá příležitost, jak si procvičit různé části těla, například orgány, nicméně mě osobně to problémy nedělalo a rozhodně bych se nebála nějakých složitějších gramatických jevů. V tomhle případě byste navíc v překladu přišli o skvělou pasáž (kterou jste si mohli přečíst výše).

Red Dragon je jednoduše skvělá knížka - geniální postavy, po celou dobu vám přebíhá mráz po zádech a od konce se jednoduše neodtrhnete. Sice by některým mohlo vadit, že tu není dost Hannibala Lectera, v mém případě to mínus rozhodně není, nečetla jsem knihu kvůli němu (i když, z části...) a příběh jsem si moc užila. Chyba byla nejprve se podívat na film, nicméně necítím se tím nijak zvlášť ochuzena o překvapení. Pokud máte rádi horory nebo detektivky, tohle je jednoduše must-read.