30. 1. 2015

[RECENZE] Podivná knihovna

Originální název: ふしぎな図書館 (Fušigi na tošokan)
Autor: Haruki Murakami
Překladatel: Tomáš Jurkovič
Vyšlo: 2014 (2005)
Nakladatelství: Odeon (Kódanša)
Počet stran: 63
Formát: Hardback
Anotace: Chodíte si půjčovat knihy do knihovny? 
Mladík si jako obvykle odskočí navečer do místní knihovny: vrátit dvě knížky a nějaké jiné si půjčit. Ten den se však už nevrátí domů. Běžná knihovna se náhle změní v záhadné bludiště s nekonečnými chodbami, zamčenými dveřmi a celou, v níž se chlapec nakonec ocitá. Občasnou společnost mu dělají dědek, ovčí muž a záhadná krásná dívka, která nemluví. Tahle noční můra se sice nakonec prosvětlí denním světlem, ale mladík zjišťuje, že nic už není jako dřív. Haruki Murakami jako mistr záhadných, surreálných témat.



Pro jednou jsem udělala výjimku. A rovnou dvě! Zaprvé, přečetla jsem knihu napsanou cizím autorem v češtině. Zadruhé, vrhla jsem se na Murakamiho. Pokud mě sledujete pozorněji a delší dobu, určitě víte, že přestože jsem velký japanofil (dokonce se Japonsku chci věnovat i na vysoké), Murakamiho zrovna v lásce nemám - Sputnik, má láska ani Norské dřevo se mi jednoduše nelíbily. Ale když se Tomáš Jurkovič pustil do překladu dvou knih, které mají být nové, řekla jsem si, že se mi líbil alespoň Afterdark a dám tak šanci Spánku a Podivné knihovně.

Podivná knihovna je opravdu jiná. Kratičká, výše zmíněných šedesáti tří stran, navíc se odehrává v knihovně a neřeší se tu žádné hluboké filozofické otázky, jazz a hlavní postava si nemusí vybírat mezi dvěma ženami, což je pro mě rozhodně velké plus. Murakamiho hybridní psaní, něco mezi americkým a japonským, se čte relativně dobře a k příběhu se jednoduše hodí.

A teď tedy ty méně příjemné věci. Nerozumím tomu, proč se Odeon rozhodl vydat Knihovnu jako samostatnou knihu, protože sice má těch 63 stran, ale dost z nich zabírají (krásné) ilustrace a navíc jsou tu zúžené odstavce, což v překladu znamená, že jde jednoduše o povídku, kterou se nakladatelství rozhodlo vydat samostatně a tím, podle mého, vycucat něco z českých fanoušků Murakamiho.

Tenhle příběh, jakkoliv krásný, tajemný a surrealistický, prostě samostatně nefunguje, Není to román, postavy se nerozvíjí a chybí tu další povídky, což by určitě působilo uceleně a smysluplně. Takhle mi přečtení trvalo ani ne půl hodiny a upřímně řečeno jsem se po dokončení cítila tak... nijak. Nevím, jestli je to tím, že mi Podivná knihovna prostě nesedla, nebo proto, že je to povídka. 

Co se týče postav, protože nejde o román a na šedesáti stranách se moc rozvinout nedají, musím říct, že jsem si je stihla docela oblíbit, hlavně jistého Ovčího mužíka, který je naprosto boží, a kdyby si někdy otevřel pekárnu, jsem stálým hostem. Také dívka, která nemluvila, a kterou jsem měla mnohem radši než poněkud podivného hlavního hrdinu.

Rozhodně ale musím pochválit obálku a ilustrace, které má na svědomí německá umělkyně Kat Menschik. Je jich tu hodně, skoro na každé druhé stránce, a musím říct, že k příběhu sedí, jsou zvláštní, děsivé a nádherné, rozhodně velmi příjemná změna oproti starým obálkám Murakamiho knih, i když také nebyly špatné, i když zachovat originální japonské obálky by bylo taky zajímavé.

Pokud jste fanoušky toho japonského autora, buď budete tuhle knihu milovat, nebo pravděpodobně nepochopíte, co se to s tím Murakamim stalo. Přece jen to není jeho typické psaní a fakt, že tahle „kniha" skončí stejně rychle, jako začala, tomu moc nepřidá. Ale i přes všechno to, co jsem napsala výše, jí doporučuji, protože jestli se vám bude líbit nemůžete vědět, dokud ji nepřečtete.


Hodnocení
Nemůžu jinak než hodnotit třemi hvězičkami z pěti. Jako povídka se mi Podivná knihovna docela líbila, ale zápory opravdu převažují a nespraví to ani krásná obálka a ilustrace. Nechápu, co Odeon vedlo k vydání téhle knihy jako samostatný hardback, určitě bych si jí víc užila v nějaké sbírce povídek, nicméně proč ne. Od Murakamiho jsem ochotna vyzkoušet ještě Spánek a poté se vrhnu na typičtější japonskou literaturu, která je mému srdci trochu bližší.

7 komentářů:

  1. Mně se Podivná knihovna kvůli rozsahu nechtěla kupovat, takže jsem ji ještě nečetla. Mám Murakamiho hodně ráda. I když Norské dřevo mě zrovna nenadchlo a Sputnika jsem nečetla. Nejradši mám Kafku na pobřeží, Afterdark a i Konec světa a 1Q84 se mi líbily.

    OdpovědětVymazat
  2. Hmm tá anotácia ma zaujala hneď, recenzia menej :D resp. recenzia skvelá, len ma potom trochu odradila... ale keď je to len tak málo strán, asi to risknem :D

    OdpovědětVymazat
  3. Murakamiho mám ráda, ale stále se nemohu odhodlat ke koupi jeho "nejtenčích knih" - takže Podivné knihovny a Spánku. Nejsem si jistá, zda by se mi investice vyplatila, a po přečtení Tvé recenze stále spíše váhám. Asi se po obou knihách spíše porozhlédnu v knihovně :)

    OdpovědětVymazat
  4. Miluju Murakamiho. Jsem taky japanofil, ale je pravda, že Murakami právě není typicky japonský, což zřejmě je i jeho tajemství celosvětového úspěchu :D Já jsem hrozně ráda, že vyšly tyto knížky zvlášť, protože to jsou krásné kousky do knihovničky pro Murakamiovce jako jsem já :)

    OdpovědětVymazat
  5. Nic jsem od něj nečetla, ale anotace mě zaujala. Jsem ale ráda, že jsem si knihu nakonec nekoupila, když teď vím, že je to povídka:))

    OdpovědětVymazat
  6. Asi dva týdny nazpátek jsem četla právě od Murakamiho četla právě Spánek a musím říct, že nebýt krásných ilustrací, asi bych vážně byla dost zklamaná. Řekla jsem si ale, že když o Murakamim tolik lidí básní, dá mu ještě šanci a přečetla jsem si Afterdark, který se mi stejně jako tobě docela líbil. Přišlo mi, že dobře vystihl postavy a i to surreálno sem tak nějak dobře zapadlo.^^

    OdpovědětVymazat
  7. Jupí, někdo sdílí můj názor na Murakamiho! :D
    Přiznám se, že vydání Podivné knihovny mě nějak úplně minulo a teď to tu dohledávám a valím oči, jak mi to mohlo uniknout. 63 stran je velmi sympatický rozsah vzhledem k mé antipatii vůči Murakamimu, ale souhlasím, že je divné to vydávat samostatně a že důvodem bude především autorovo jméno. Až budu mít trochu času, musím na to po zkouškách mrknout, navnadila jsi mě~ :3

    OdpovědětVymazat