[RECENZE] The Stars My Destination

Autor: Alfred Bester
Nakladatelství: Gollancz
Vyšlo: 2010 (1956)
U nás: Laser Books, 2011
Počet stran: 244
AnotaceIn this pulse-quickening novel, Alfred Bester imagines a future in which people "jaunte" a thousand miles with a single thought, where the rich barricade themselves in labyrinths and protect themselves with radioactive hit men - and where an inarticulate outcast is the most valuable and dangerous man alive. "The Stars My Destination" is a classic of technological prophecy and timeless narrative enchantment by an acknowledged master of science fiction.

Gully Foyle, člen posádky lodi Nomad, bojoval s osudem sto sedmdesát dní. Smrti unikal jen o vlásek. Konečně se k troskám Nomáda přiblíží další loď, Vorga, která ovšem nechá našeho muže svému osudu a odpluje pryč. Foyle jako zázrakem unikl a teď ho sžírá touha po pomstě. Kniha, která v Čechách vyšla pod jménem Hvězdy, můj osud, provází dlouhou cestu a ohromný vývoj této jedinečné postavy na pozadí originální vzdálené budoucnosti.

Musím říct, že téhle knize jsem se dostala díky svému známému z Británie, který mi ji daroval k narozeninám, a vůbec jsem nevěděla, co od ní čekat. Tahle kniha ale nepatří mezi SF Masterworks pro nic za nic. Jako milovník fantastiky jsem samozřejmě nejvíce ocenila svět, ve kterém je příběh zasazen. Lidé se mohou teleportovat, jako by se nechumelilo, a samozřejmě velké korporace spřádají intriky, do jejichž soukolí se dostává právě náš prostý (doslova, podezřívala jsem ho z nějaké formy demence) crew member Gully Foyle.

Co o samotné postavě? Je napsaná opravdu dobře a prodělává snad největší vývoj, jaký jsem kdy v knize viděla. Od nezkušeného a dost připitomělého primitiva ve vzdělaného člověka a filozofa. Pro obě tyto osobnosti je však společný jeden znak, a to, že jsem se s ním za žádnou cenu nemohla ztotožnit. Chápala jsem samozřejmě jeho pomstu, ale smysl následných krutostí a hlavně činů na konci knihy mi poněkud unikal. Navíc, kromě Gullyho tu nenajdeme o moc silnější charaktery. Kromě Jiz, kterou jsem ze začátku měla opravdu ráda, jsou ostatní postavy ploché a v mnoha případech poněkud nepochopitelné.

Samotný děj? Nesmírně klišoidní křivda a následná pomsta. Však se v podobném příběhu také Bester inspiroval. Nicméně i takto na první pohled obyčejnou zápletku dokázal okořenit akcí, napětím, temnotou a mnoha do detailu propracovanými reáliemi, díky kterým je tato science fiction tak reálná. Teleportace, mučení, držení člověka v naprosté tmě, tajemná tetování, to všechno pro mě mělo nepředstavitelné kouzlo a přeneslo mě nejen do samotného příběhu, ale i do doby, kdy sci-fi jako žánr v podstatě teprve začínal.

Styl psaní podle mého názoru balancoval tak na hraně. Nevíte, jestli se blíží víc moderně, nebo zakladateli žánru, H. G. Wellsovi. Styl vyprávění je velmi podobný tomu, co jsem měla tu čest číst v knize The War of the Worlds, ale oproti němu je naštěstí několik kroků vpřed. Jímala mě tedy místy nostalgie, ale v kombinaci s tím, že kniha ubíhala strašně rychle a pořád se něco dělo jsem se nemusla do čtení přemáhat tolik jako u výše zmíněné.

Ačkoliv má tahle kniha své mouchy, musím říct, že jsem se skvěle bavila a i přesto, že mi jednání postav přišlo místy opravdu šílené a nereálné, k povaze knihy to tak nějak sedělo. Na GoodReads jsem jí tedy ohodnotila čtyřmi hvězdičkami z pěti a myslím, že pokud se mi dostane do ruky další kniha tohoto autora, s radostí se na ní vrhnu.