10. 1. 2015

Top 10 knih 2014

A je to tady! Konečně jsem se dokopala a vytvořila seznam deseti nejlepších knih roku 2014! Ten byl na skvělé knížky opravdu bohatý. Rozhodla jsem se řídit se podle těch, které jsem ten rok přečetla, protože spíš sahám po starších kouscích (no jo, mám dost co dohánět) a doufám, že se vám můj seznam bude líbit. Třeba vás taky něčím inspiruji. ;) Ještě poznámky na závěr - knihy nejsou řazeny od nejlepší po nejhorší, spíš jak mi to přišlo pod ruku.







1) The Wind-Up Girl, Paolo Bacigalupi
Tuto knihu jsem původně četla v češtině, ale rozhodla jsem se sem dát tu americkou verzi, která má také nádhernou obálku a kterou si hodlám pořídit domů. Tahle science fiction mě zaujala hlavně propracovaným světem, uvěřitelnými postavami a jak hlavními reáliemi, tak i těmi nejniternějšími detaily. Tenhle autor přemýšlí, a potom píše, což rozhodně není na škodu. Z toho samého univerza jsem četla sbírku povídek Pump Six and Other Stories (Čerpadlo 6), ale Dívka na klíček je prostě ze všech nejlepší. Protože jsem ji četla ještě předtím, než jsem si založila blog, recenzi tu nenajdete, ale až si pořídím anglickou kopii, plánuji re-reading, a v tom případě recenzi rozhodně napíšu.

Recenze | GoodReads | Databáze knih





2) Deathless, Catherynne M. Valente
Opět naprosto geniální počin, opět přečtený česky. Jde o tragický milostný příběh, který mi tak trochu připomínal mou nejoblíbenější Shakespearovu tragédii - Coriolanus. Stejně jako tato hra začíná Nesmrtelný příběh nevinně, v případě knihy skoro až pohádkově, ale během čtení ve vás roste neklid a cítíte blížící se tragédii, která je ale bohužel neodvratná. Právě osud hraje v této knize velkou roli. Autorka se inspirovala hlavně ruskou mytologií, což v mém případě znamenalo další z mnoha plusů. Opět kousek, který si jednou pořídím do své sbírky.

Recenze | GoodReads | Databáze knih








3) The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams
Jak jsem mohla tak dlouho ignorovat tuhle úžasnou knihu? Co knihu, vlastně celou sérii! Stopař je neskutečně vtipný, sarkastický a autor kritizuje všechno, co se kritizovat dá. V prvním díle vidíte například zářný příklad byrokracie v naší galaxii. V tom druhém si dáme drink v Restauraci na konci vesmíru. Prostě je o zábavu postaráno. Letos si plánuji pořídit celou trilogii o pěti dílech a snad je zvládnu všechny včas přečíst.

Recenze | GoodReads | Databáze knih









4) Paprika, Yasutaka Tsutsui
Představte si, že moderní psychologie má možnost léčit své pacienty pomocí tajemného přístroje, kterým se dokáže lidem dostat do snů a vyřešit v podvědomí například schizofrenii. Nereálné? V knize japonského autora Yasutaky Tsutsuiho ani náhodou. Doktorka Atsuko Chiba, ve snovém světě vystupující jako její alter ego Paprika, má problém. Někdo ukradl bezdrátový přístroj na vkrádání se do snů a hned na to se objevují snoví teroristé. Atsuko a její bývalý pacient, policista, se ho musí pokusit najít, než bude příliš pozdě. Tato kniha, skvělá, i když trochu zvrácená a pro někoho maličko silné kafe, mě naprosto ohromila. Váhala jsem mezi ní a autorovou další knihou, Konec stříbrného věku (GoodReads), ale nakonec vyhrála paprika. Pokud vás čtení příliš neláká, rozhodně si nenechte ujít anime verzi (CSFD). Na závěr si poslechněte skvělý soundtrack k filmu.

Recenze | GoodReads | Databáze knih



5) The Ocean at the End of the Lane, Neil Gaiman
Moje, a to se upřímně přiznávám, první kniha od Gaimana. A ačkoliv to není úplně typický počin, chytil mě a nepustil. Už jen okolnosti vzniku tohoto příběhu jsou prostě geniální. Bezejmenný vypravěč mi okamžitě přirostl k srdci, stejně jako jeho přítelkyně. Líbí se mi, když spisovatelé píší o tom, že svět může být na první pohled obyčejný, ale pod jeho povrchem se skrývají tajemství a strašidelné bytosti.

Recenze | GoodReads | Databáze knih










6) Miss Peregrine's Home for Peculiar Children, Ransom Riggs
Kdo by nechtěl číst o dětech, které jsou tak trochu... podivné? Celá série (tedy co, co zatím vyšlo), je nová a neotřelá, a děsivé fotografie jen podtrhují ponurou atmosféru. Jak grafická podoba tak i obsah knihy stojí za přečtení a já se nemůžu dočkat pokračování, protože mi všechny postavy a zvláštní svět přirostl k srdci.

Recenze | GoodReads | Databáze knih











7) Flood, Stephen Baxter
Voda. Spousta vody. Stephena Baxtera jsem poznala skrze jinou knihu, někteří už určitě ví, ale nebudeme předbíhat, však ona se tu taky objeví. Člověk by řekl, že ho hard science fiction nebude bavit, ale v mém případě byl opak pravdou. Tahle kniha je děsivě uvěřitelná a věřte mi, kdybych o ní nepřemýšlela tak důkladně a nehledala chyby (no jo, znáte mě, nemůžu si pomoct), patřila by jistě k nejvěrohodnějším a nejstrašidelnějším sci-fi vůbec. Stephen Baxter vytvořil svět, který má logiku a kde se situace neobrátí ve prospěch hlavních hrdinů jen proto, aby autor potěšil čtenáře. Právě proto jsem si tuhle knihu neskutečně oblíbila a jsem si celkem jistá, že se pokračování, Ark, dostane do nejlepších knih za příští rok.

Recenze | GoodReads | Databáze knih






8) Wyrd Sisters, Terry Pratchett
Letos jsem přečetla dva díly Zeměplochy, takže bych nejradši nominovala celou sérii, ale řekla jsem si, že vyberu jen jednu knihu. Soudné sestry tedy vítězí nad Pyramidami. Granny Weatherwax potkává Macbetha. Tuhle hru sice neznám tak dobře, ale musím říct, že tahle kniha patří k nejlepším ze Zeměploššké série. Pokud neznáte jméno tohoto autora, případně jste nic z jeho x-logie nečetli, okamžitě mazejte do knihkupectví nebo do knihovny a napravte to, protože pokud bych měla přidat jednu jedinou moderní fantasy na seznam povinné četby, byl by to určitě některý z dílů Zeměplochy.

Recenze | GoodReads | Databáze knih








9) The Long Earth, Terry Pratchett & Stephen Baxter
Číslo devět je v mnohém jedinečná kniha. Jak vidíte výše, oba dva autoři jsou mí oblíbenci a v téhle knize najdete to nejlepší z obou z nich. Stovky paralelních zemí, každá o trochu jiná než ta předchozí. Joshuovi k tomu stačí jediný krok, mě otevřít Dlouho zemi a začíst se do skvěle promyšlenému příběhu. Tempo, které by se někomu mohlo zdát rozvleklé, mi v tomto případě plně vyhovovalo. Opět bych nejradši zmínila celou sérii, protože i pokračování, The Long War, je opravdu geniální. Science Fiction, které by rozhodně nemělo být opomenuto. 

Recenze | GoodReads | Databáze knih








10) Good Omens, Terry Pratchett & Neil Gaiman
Opět perfektní kombinace spisovatelů. Kdo by si nezamiloval Crowleyho a Aziraphaela? Apokalypsa je na spadnutí. Démonovi a anděli se na zemi zalíbio natolik, že se rozhodnou pro její záchranu. Jenže přichází problém - tak trochu se ztratil antikrist. Zmíněná dvojce hlavních hrdinů plus ještě pár dalších postav začíná naprosto šílenou a zábavnou jízdu. Rozhodně perfektní kniha, a nejen na dlouhé zimní večery. Já se při čtení Dobrých znamení smála dokonce i nahlas a můžu říct, že při hodině matematiky to nebylo zrovna vhodné. No jo, tuhle knihu prostě nedokážete odložit.

Recenze | GoodReads | Databáze knih









To byl můj seznam deseti knih, které jsem si za předchozí rok oblíbila. Rozhodně nejsou všechny a pokud vás zajímá, které další řadím mezi své oblíbené, mrkněte na můj profil na GoodReads. Jaké jsou vaše Top knihy předchozího roku? Posílejte odkazy do komentářů, díky tomu, že jsem odjela na dovolenou, mi spoustě věcí unikla. ;) Jinak všem přeji opožděně šťastný Nový rok a doufám, že se za rok sejdeme u další Topky.

12 komentářů:

  1. Good Omens teď zrovna čtu. Sice jsem na začátku, ale už teď jsem si to zamilovala. Tak doufám, že se to nezmění. :) Ale jinak skvělý výběr. Inspirativní. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Good Omens bych dost možná byla schopná jmenovat jako to absolutně nejlepší, co jsem loni četla. Do tý knížky jsem se naprosto zamilovala. A hodlám si ji koupit v angličtině, jo. =D =)

    (A ano, tušila jsem, jaká knížka od Baxtera ještě přijde. Nezklamala jsi.) =D A rozhodně jsi mě potěšila zařazením Zeměplochy... =) Jestli jsi ještě nečetla Malé bohy, tak to naprav, pro mě je to jedna z nejlepších Zeměploch vůbec, tak ať máš za rok co doporučovat. =D

    Ehm... Jo. A jinak, já nemám nic lepšího na práci, než rozklikávat odkazy na Goodreads a klikat na to, že si to chci přečíst... =D Hezkej výběr a rozhodně jsi mě inspirovala. =)

    OdpovědětVymazat
  3. Stopařova průvodce si chci letos přečíst znovu (vážně boží série). Od Gaimana jsem zatím četla jsem Nikdykde, ale přemýšlím o další knize - a patrně i v té angličtině. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvelé. Z toho som nečítala nič. Ale. Hádam tento týždeň mi prídu Dobrá znamení v češtine a na to sa fakt teším :D A chcela vy som si prečítať aj Stopára a Zeměplochu. Keď nad tým tak rozmýšľam, tak za všetky tri veci môže Arvari :D

    OdpovědětVymazat
  5. Stopár sprievodca galaxiou je fakt úžasný ! :) Celú sériu som raz dostala na narodky a som za to fakt rada :) Z tvojho zoznamu sa ešte chystám na Pratchetta a Gaimana :)

    OdpovědětVymazat
  6. Wow, všechny vypadají super. Gaiman a Pratchett jsou jasní + Sirotčinec. O ostatních titulech jsem nevěděl, postupně přidám na svůj to-read list. Díky za tipy! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Stopařův průvodce, Paprika a Dobrá znamení také patří k mým oblíbeným záležitostem. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Skvělé tipy, všechny knihy vypadají zajímavě.Stopařův průvodce a Zeměplocha, jsou vynikající, a některé další, jako třeba Flood a The Long Earth mě zaujaly :)

    OdpovědětVymazat
  9. Samý Terry Prachtett... musím si od něj už konečně něco přečíst! :D

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělý seznam, bohužel jsem četla pouze jednu knihu, ale možné je, že mě zmátly ty anglické názvy a obálky. Ale souhlasím s knihou Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Ta se opravdu povedla :)

    OdpovědětVymazat
  11. Velmi inspirativní seznam, je v něm jedna zajímavější kniha za druhou. Ze Stopařova průvodce jsem četla první dva díly, ale plánuji ho přečíst celého, protože tato sága si to zaslouží. Z tvého seznamu bych si dále chtěla přečíst The Ocean at the End of the Lane (Gaimanovy knihy mě zajímají čím dál tím víc), Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (protože na ni z více stran slyším pozitivní názory) a uvažuji i o Good Omens.

    OdpovědětVymazat