12. 2. 2015

[Čtení v angličtině] Audiobooks


Už dlouho tu nebyl žádný článek do rubriky Čtení v angličtině, vlastně naposledy minulý rok v říjnu, takže jsem si řekla, že je na čase přijít s dalším článkem. Tentokrát se budu víc věnovat audioknihám, překvapivě tedy těm v angličtině, které mi, po filmech a seriálech, s mou angličtinou hodně pomohly a myslím, že pro lidi, kteří mají rádi knihy, je to skvělá učební pomůcka.


Nejprve bych napsala něco málo o tom, jak to mám s audioknihami celkově. Musím se přiznat, že je moc často neposlouchám, vzhledem k tomu, že stále dávám přednost klasickým papírovým knihám. Nicméně často poslouchám něco málo před spaním, obecně se mi hůř usíná, když je ticho, případně pokud jsem moc unavená na to, abych četla (nosím brýle, takže se u mě únava projevuje mimo jiné tím, že špatně vidím), vždycky dojde na audioknihu.


JAK SE K NIM DOSTAT?
Jednak tedy legálně. Řekla bych, že anglické audioknihy si už můžete objednat i z České republiky, minimálně přes Book Depository, kde můžete sehnat audioknihy od stovky, dětské, až po ty nejběžnější, které se často pohybují kolem jednoho tisíce. Navíc můžete jednoduše hledat podle své oblíbené knihy - vidíte totiž všechny dostupné formáty a jejich ceny, takže můžete lehce hledat podle knih ve wishlistu.

Další možností je Amazon, který ale nedoporučuji, jelikož ceny jsou tu o hodně vyšší a když si k tomu přičtete poštovné, jste tak na dvojnásobku cen na BD. A nakonec je tu naprosto běžně dostupný web rádia BBC, kde občas běží nějaké ty audioknihy, já jsem naposledy poslouchala první tři části Good Omens od Pratchetta a Gaimana. Většinou jde o skvělé knihy v perfektní kvalitě, bohužel jde o rádio, takže si je asi neposlechnete, kdykoliv se vám zamane, nicméně má to své kouzlo.

Záleží tedy na vás, jestli chcete investovat nebo ne. Já osobně se rozhodla pořídit si je nelegálně, což je druhý způsob. Stahovat je sice nelegální a jen nerada ho propaguji, nicméně upřímně, spousta z nás si v dnešní době film radši stáhne, navíc často ani není jiná možnost, jak se k němu dostat, mě se to stává třeba u japonských filmů.

Pokud hledáte jiný zdroj. za mě rozhodně doporučuji Loyal Books, kde najdete spousty knih různých žánrů, Část můžete poslouchat i online, případně je stáhnout. Největší výhoda tohohle webu je jednak spousta audioknih na jednom místě, jednak to, že jsou nejen v angličtině, ale i ruštině, němčině, ale hlavně (a to je výhoda pro mě) francouzštině, holandštině a japonštině.

Pokud se na celé knihy ještě necítíte, zkuste krátké povídky. Jejich seznam například najdete na Learn Out Loud. The Canterbury Tales, The Legend of Sleepy Hollow a mnoho dalších. Většinou se nemusíte soustředit tak dlouho, ale upozorňuji, že to není záruka toho, že jde o jednodušší četbu, to ani náhodou, jen jsou kratší.

Pro mě je ale nejdůležitějším zdrojem audioknih je YouTube. Jednoduché, nemusí se nic stahovat a
dostanu se k nim jak na počítači, tak na telefonu, a není problém je stáhnout do MP3 přehrávače. Takže za mě rozhodně palec nahoru. Navíc zde najdete všechny oblíbené knihy, klasiky i komplet Harryho Pottera nebo třeba Pána prstenů. A to nejen v angličtině, ale i dalších jazycích (včetně češtiny).


CO DOPORUČUJI?
Jestli chcete jednodušší knihy, určitě existují nějaké zkrácené verze, ale ty já moc nepodporuji a vlastně se v nich ani nevyznám, takže jako u běžných knih doporučuji nějakou romantiku, třeba díla od Rainbow Rowell nebo Jojo Moyes jsou běžně ke stažení na internetu, naopak za vyšší level jednoznačně považuji Shakespeara, což je výzva a já jsem se zatím nedostala tak daleko, abych si sedla a poslouchala, většinou to moc nevnímám. Teď ale na konkrétní tipy. Kliknutím na název se dostanete na YouTube.

1. Dead Until Dark (Charlaine Harris)
První díl ze série Pravá krev od Charlain Harrisové, mé osobní Guilty Pleasure, mám ráda jak knihy, tak seriál. Sice, jak už jsem několikrát zmínila v recenzích, mi hlavní hrdinka slušně leze na nervy, ale na druhou stranu mě to docela baví poslouchat. Až k Ericovi jsem se zatím nedostala a upřímně, těším se na něj ze všech postav nejvíc. Zatím mi to nepřijde nijak těžké, jde spíš o oddechovou literaturu.

2. The Colour of Magic (Terry Pratchett)
Má cenu k tomu cokoliv říkat? Je to Terry Pratchett! Na YT je většina dílů Zeměplochy (včetně Čarodějek a Malých bohů :D), já se na ně pomalu vrhám pěkně postupně (a až potom, co je přečtu). Vrací mě to tak trochu do minulosti, kdy jsem si poprvé přečetla Barvu kouzel, a to rovnou v originále. Což je jeden z důvodů, proč nečtu Pratchetta v překladu - zvykla jsem si na ty anglické výrazy, i když jsem se díky porovnávání překladu nějaká ta jména naučila.

3. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Douglas Adams)
Asi ten samý důvod jako předchozí kniha - Stopař je kratší, takže ideální pro mě třeba na výlet do Prahy a zpátky, navíc vtipný, docela jednoduchý. A navíc, namluvil jí Stephen Fry! Ten má taky, mimochodem, na svědomí Harryho Pottera. Tohoto herce/moderátora/whatever mám hrozně moc ráda a co víc, učila jsem se na něm anglicky (poslech), takže mu rozumím každé slovo a nemusím dávat zas až takový pozor jako u ostatních anglických audioknih.

4. How to Train Your Dragon (Cressida Cowell)
Ehm, proč zrovna tuhle knihu? Je krátká, je dětská a já akorát viděla stejnojmenný film. Přiznám se, že největší lákadlo je fakt, že jí načetl David Tennat, což nejen znamená více mého oblíbeného autora, ale taky skotského přízvuku, který naprosto miluji. A dokázala bych o něm básnit celé dny. Pokud znáte nějaké další audioknihy, které namluvil Skot, sem s nimi! :3

5. The Ocean at the End of the Lane (Neil Gaiman)
Zatím jediná kniha, kterou jsem od Gaimana četla a líbila se mi, takže doporučuji ji, ale samozřejmě je na YT od Gaimana skoro všechno. Navíc, Oceán namluvil sám autor a to téhle knize dodává hrozně zvláštní atmosféru. Gaiman jí psal prý pro manželku (zajímavá a moc hezký příběh, taky se dá najít na YT).

6. Fangirl (Rainbow Rowell) 
Lehká kniha, kterou podle mě zvládne většina lidí, angličtina je jednoduchá a je jí poměrně slušně rozumět. Mě osobně Fangirl zas až tolik neuhranula, nicméně musím říct, že to byla jedna z těch lepších a nedopadla by tak hrozně (i když, 3 hvězdičky z 5 není tak špatný výsledek), kdyby nebyla druhá polovina knihy, která podle mě tu první pohřbila.

7. Wallbanger (Alice Clayton) [Part 1| Part 2]
Erotické knihy v dnešní době vedou. Na ni jsem přišla přes kamarádku, která mi často audioknihy posílá, a tak jsem si řekla, že jí sem taky přidám. Zatím jsem ji neposlouchala, nicméně můžu říct, že jí je celkem dobře rozumět a podle všechno nepůjde o raketovou vědu, takže bude vhodná i pro méně zdatné.

8. My Man Jeeves (P. G. Wodehouse)
Kdo by neznal Jeevese. Zdeněk Jirotka se jím prý inspiroval k napsání Saturnina. Je jen na vás, jestli tomu budete věřit nebo ne, podle mě je klidně možné, že je to shoda náhod, znám spoustu lidí, kteří nezávisle na sobě dostali stejný, případně hodně podobný nápad, lidé nejsou zas až tak kreativní, jak o sobě s oblibou tvrdí, nicméně hlas je to na první poslech sympatický a v dohledné době se tahle kniha objeví u mě na MP3.

9. The Hobbit (J. R. R. Tolkien)
The Hobbit je moje velká srdcovka a tak je jasné, že jsem si audioknihu nemohla nechat ujít. Ani česky, ani anglicky. Obojí jsou fajn, příjemně se poslouchají a upřímně, před spaním v poslední době nic jiného neposlouchám. Protože prostě Hobit. Navíc ho znám prakticky nazpaměť, takže se nemusím soustředit na jednotlivá slova a dokážu usnout.

10. The Wind in the Willows (Kenneth Grahame)
Další srdcovka. Tohle je v podstatě pohádka pro děti a já ji jako malá milovala. Pak jsem si pořídila knihu v originále, když jsem byla poprvé v Londýně. Nejde o úplně jednoduché čtení, ačkoliv jde o příběh pro děti, nicméně je fakt skvělý a člověk, který ji načetl (pořád jsem nepřišla na jeho jméno, spíš jsem byla líná, protože je hned na začátku) má fakt skvělý hlas.

To by ode mě bylo protentokrát všechno. Článek je trochu delší, za to se omlouvám, doufám, že vás to neodradilo od čtení. Určitě mi napište, jestli posloucháte audioknihy v angličtině. A jestli znáte nějakou, kde je skotský přízvuk. Protože ten já naprosto žeru. A není ho nikdy dost! :3

6 komentářů:

  1. Audioknihy v angličtině jsem ještě nezkoušela... Knihy jako takové čtu v angličtině ráda, ale od jejich poslouchání jsem ještě nějak nepřemýšlela :D Každopádně mě tento nápad zaujal, ráda bych to někdy vyzkoušela :)
    Z toho samozřejmě vyplývá, že žádnou audioknihu se skotským přízvukem neznám :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to je skvělý článek, pro někoho kdo umí anglicky dokonalý! Ale přivedla jsi mě na nápad stáhnout si HP v češtině, ať mám po cestě do školy co poslouchat. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za pěkný článek. :) Já nedávno narazila na The Stone Rose (a ano, čte ji Tennant) a dost mě to zaujalo, kousek si poslechla. I když jsem se ještě nedostala k tomu ji doposlechnout, třebaže Tennant je tam vážně boží. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já audioknihy prostě nedávám. Neudržím u nich pozornost. Snažila jsem se poslouchat jednu, kterou namluvil Tom Hiddleston, ale po pěti minutách jsem zjistila, že nemám tušení, o co jde. No dobře, možná mě dost rozptyloval i ten jeho hlas... =D
    Ehm, a Good Omens myslíš tu rozhlasovou hru z prosince? Tu jsem si stáhla taky. A musím přiznat, že to je jediná věc, u níž jsem tu pozornost udržela, ale nejspíš hlavně proto, že Good Omens znám a fakt miluju. Jen je blbost poslouchat to v autobuse, mám kolikrát co dělat, abych nevyprskla smíchy a nebyla za absolutního idiota... =D

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem se zatím do audioknih nepustila ani v čj ani v jiném jazyce. Jednou jsem jednu kratší anglickou vyslechla, ale to nebylo zrovna to nejlepší na výběr. Ale ráda bych jim přišla na chuť. A docela ráda bych slyšela ty, co namluvil Stephen Fry, ten chlap je úžasnej :D Tak možná časem.

    OdpovědětVymazat
  6. Přiznám se, že jsem audio knihám nikdy nepřišla na chuť, preferuji knihy v tištěné podobě. Chápu nicméně, že audio knihy mohou mít své kouzlo, obzvlášť když je namlouvá někdo jako Tennant, Fry nebo Hiddleston. :-)

    OdpovědětVymazat