[RECENZE] Bird Box

Autor: Josh Malerman
Nakladatelství: Ecco
Počet stran: 272
Formát: Kindle E-Book
Anotace: Something is out there. Something terrifying that must not be seen. One glimpse and a person is driven to deadly violence. No one knows what it is or where it came from.
Five years after it began, a handful of scattered survivors remain, including Malorie and her two young children. Living in an abandoned house near the river, she has dreamed of fleeing to a place where they might be safe. Now, that the boy and girl are four, it is time to go. But the journey ahead will be terrifying: twenty miles downriver in a rowboat—blindfolded—with nothing to rely on but her wits and the children’s trained ears. One wrong choice and they will die. And something is following them. But is it man, animal, or monster?

K téhle knize jsem se dostala v podstatě náhodou - objevila jsem ji na GoodReads v to-be-read a ačkoliv jsem o ní nevěděla prakticky nic, pořídila jsem si jí do čtečky. Přečetla jsem ji na začátku února a nejprve jsem měla psát recenzi někam jinam než na blog. Z toho, co jsem pochopila, prozatím sešlo a tak přináším recenzi o chvíli později než obvykle. Musím říct, že mám neskutečně velké štěstí s knihami, o kterých téměř nic nevím. Knižním hororům se totiž snažím vyhnout, pokud tedy nejde o japonské autory nebo oblíbeného kanibala. Většinou s nimi mám jeden zásadní problém - nedokážou mě žádným způsobem vystrašit. Žádné mrazení v zádech, žádná husí kůže, nic.

To ale není problém Bird Boxu - je to totiž nejen horor, ale i tak trochu psychologický román, autor představuje obrovskou škálu různých lidí a vystavuje je situacím, které dané osoby dokážou naprosto změnit, zničit a nebo potvrdit, že jde o opravdu silné a morální jedince. A jak si dokážete představit, moc jich tímto sítem neprošlo.

Malori, hlavní hrdinka, je tu tedy vystavena tlaku ze strany neviditelných monster, která vás přivedou k šílenství už jen tím, že se na ně podíváte, a současně neočekávaným těhotenstvím a následným útěkem do jiného domu, kde se ukrývá dalších pár lidí. V knize se vyskytují dvě dějové linie, což byl podle mě skvělý tah a ještě tím přispěl k faktu, že jsem byla u knihy přilepena nonstop.

V první se dozvíme, že Malori je sama v domě se dvěma dětmi a chystá se jej, samozřejmě s páskou na očích, opustit. V té druhé zase sledujeme začátek současně jejího těhotenství a nadcházející apokalypsy. Vyvstává mnoho otázek a odpovědi na většinu z nich se dozvíte až na samotném konci knihy, respektive druhé linie, kdy vám všechny dílky do sebe zapadnou a najednou bude všechno dávat smysl.

Bird Box pracuje s podle mě nejlepším a nejefektnějším typem strachu - strachu z neznámého. Pokud se podíváte z okna, může se stát, že spatříte něco, co nejen že vás může přivést k šílenství, ale nikdo neví, jak to vypadá a odkud se to vzalo, a nikdo to patrně ani nezjistí. Neví se, jak na tato stvoření reagují zvířata. Hlavní hrdinka, a společně s ní taky čtenář, zažijí pěkně krušné chvilky. Můžu vám zaručit, že nebudete chtít být na jejím místě.

Jednou z největších předností celé knihy je samozřejmě styl psaní. Josh Malerman dokáže příběh podat neskutečně čtivě a vykreslil tak děsivou atmosféru, že jsem měla občas i problémy dojít si v noci přes chodbu do kuchyně pro pití. Po dočtení, s knihou jsem, mimochodem, nestrávila ani dva dny, jsem se nemohla ubránit myšlenkám na příběh a dělalo mi problém pustit se do čehokoliv nového.

Postavy jsem si opravdu moc oblíbila. V domě se sešla hrstka lidí, z nichž každý byl tak trochu jiný a měl svůj vlastní příběh. Někteří příčetní, někteří méně příčetní, ale každý z nich hraje v příběhu svou vlastní roli a nestane se, že by se z několika lidí zavřených v jednom době a v extrémních podmínkách stalo nějaké klišé - Malerman vše řeší originálně, ale přitom uvěřitelně.

Co se týče angličtiny, tak z té strach mít nemusíte, Bird Box je poměrně jednoduchý a spousta výrazů se tam opakuje, přesto ji však nedoporučuji na úplně první čtení, je to ten typ knihy, kterou si musíte vychutnat, a ne hledat každé druhé slovíčko, protože pak je prožitek z knihy perfektní.

Jak už jste asi vytušili z recenze, tahle kniha se mi opravdu hodně líbila. Proto jí dávám, překvapivě, pět hvězdiček z pěti. Je to opravdu jeden z nejlepších hororů, jaké se mi dostaly do ruky. I když jich nebylo zas tolik. Pokud máte rádi tenhle žánr a nevadí vám trocha té krve, tuhle knížku si prostě musíte přečíst! Musíte! (Mimochodem, asi týden po jejím dočtení jsem jí vnucovala každému, kdo byl ochoten poslouchat. To asi mluví za vše.)