25. 3. 2015

The Classics Book TAG

Je čas na další tag! Jelikož jsem v poslední době podnikla všechny potřebné kroky, abych mohla začít více číst klasiku (protože, a za to se fakt moc stydím, jsem, ačkoliv mám většinu klasiky, kterou jsem přečetla, ráda, mám ještě monstrózní rezervy), rozhodla jsem se, že tentokrát to bude The Classics Book Tag. Otázky jsem si přeložila z angličtiny, zroj můžete najít zde.





1. Všemi opěvovaná kniha, která tě vážně nezaujala:
Upřímně, já si moc neoblíbila knihy Jane Austenové - ačkoliv se mi její styl psaní čte dobře, zápletka trochu drhla. Jak víte, nemám ráda romantické knihy. Austenovou jsem tedy nikdy nedočetla, ale jednou se překonám a napravím to. Pak jsou tu dvě knihy, které opravdu nesnáším, a to Máj od Máchy (vážně, je to nejhorší kniha v dějinách literatury) a Babička od Němcové, ke které mám od jisté doby odpor.

2. Nejoblíbenější období, ze kterého čteš:
To se opravdu liší, ale z dosavadních zkušeností nejvíce můžu viktoriánskou éru, tedy realismus a podobně. Záleží konkrétně na kultuře, je to určitě jiné v Japonsku, Itálii, Británii, Americe...

3. Oblíbená klasická pohádka:
Nemůžu zvolit jenom jednu, takže zmíním dvě (a budu doufat, že jsem na nic nezapomněla). První z nich je, překvapivě, Alice's Adventures in Wonderland od Carolla. Tuhle pohádku mám strašně moc ráda a je to jedna z prvních knih, které jsem přečetla v angličtině, takže na ní mám samé pozitivní vzpomínky. Tou druhou je Wind in the Willows od Grahama, kterou jsem četla nejprve jako malá a později si jí koupila v angličtině (a zatím nepřečetla, ale brzy to přijde!).

4. Klasika, kterou jsi ještě nečetla a stydíš se za to:
V podstatě všechny, upřímně řečeno, ale momentálně jsou to hlavně francouzští autoři z období realismu (Maupassant, Balzac,...) a Charles Dickens, od kterého teď jednu z jeho knih čtu a miluji jí (asi udělám i recenzi, protože nejde o jeho nejznámější dílo).

5. Pět klasických knih, které v budoucnosti plánuješ přečíst:
Momentálně mám spoustu klasiky, jednak ve fyzické podobě od babičky, jednak ve čtečce, takže se to pokusím nějak zkombinovat. V češtině se chystám na Krakatit od Čapka a hrozně se na to těším, a chci si znovu osvěžit Danteho Božskou komedii, kterou jsem sice četla, ale už si z ní skoro nic nepamatuji. Co se týče angličtiny, tak tam mám o dost víc knih, teď chci hlavně přečíst Ivanhoe od Waltera Scotta a Wuthering Heights od Emily Bronte. Nakonec tu mám Bel-Ami od Maupassanta ve francouzštině, do kterého se taky jednou pustím.

6. Oblíbená kniha založená na klasice: 
Musím se přiznat, že žádnou takovou jsem snad ještě nečetla. Vím, že Wyrd Sisters od Pratchetta (fňuk!) jsou taková malá parodie na Hamleta, ale blíž jsem se klasikám asi nedostala, a kdyby ano, tak jsem si toho nevšimla.

7. Nejoblíbenější filmová/seriálová adaptace:
V poslední době jsem si velmi oblíbila sérii The Hollow Crown. V poslední době... spíš v posledních dvou letech. :D Hlavně tedy díl s Jindřichem V. (kdo viděl, pochopí), ale výkon všech herců je naprosto geniální a všechny díly jsem viděla minimálně třikrát. Další zfilmovaná klasika, která mě ohromila a velmi příjemně překvapila, je Spalovač mrtvol od Fukse. K tomuhle filmu nemám moc co říct, jen to, že je skvělý. Fakt.

8. Nejhorší filmová adaptace:
Zatím jsem žádnou vyloženě hroznou adaptaci neviděla. Zatím. Věřím, že jednou ta doba přijde.

9. Nejoblíbenější edice, ze které chceš více knih: 
Rozhodně jsou to paperbacky z Penguin English Library. Mám doma dvě - The War of the Worlds of Wellse a Draculu od Stokera a musím říct, že je miluji. Jsou to jedny z nejnádhernějších obálek, jaké jsem v životě viděla, a potřebuji víc, hlavně Dickense. V letošním roce je jeden z mých cílů si jich pár z téhle edice pořídit.

Podívejte se na ty obálky! To je prostě nádhera! Great Expectations! Oliver Twist! *slintá blahem*


10. Klasika, o které se tolik nemluví, a kterou bys doporučil/a všem:
Vybrala jsem knihu, kterou teď čtu, a kterou absolutně zbožňuji - The Posthumous Papers of the Pickwick Club od Charlese Dickense. Většina lidí zná známější knihy, třeba Great Expectations nebo The Christmas Carol, ale Kronika Pickwickova klubu je prostě skvělá - perfektně se čte a výborně se bavím. Sice je to bichle, která má asi osm set stran (a písmenka, která hledám lupou), ale hrozně moc si to užívám a jsem ráda, že jsem si ji vybrala jako referát.



6 komentářů:

  1. Pěkně napsaný tag, já se také musím přiznat, že jsem Dickense ještě nečetla, ale na jeho legendární koledu se o Vánocích chystám :) A ještě v jednom souhlasím, K. H. Mácha byl bezpochyby úžasný spisovatel a měl opravdu dar z nebes, však jeho poezie mě až tak neláká.
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Já taky miluji klasiku, ale mnoho jsem toho nepřečetla. Tedy, oproti jiným lidem mého věku se dá říct, že jsem napřed, ale když se podívám na nějaký seznam...
    Zajímavý tag, možná ho taky někdy zkusím. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jé, já se s tebou vůbec neshodnu v těch neoblíbených knížkách. Austenovou mám moc ráda, stejně tak Máj.

    Ovšem souhlasím s tím, že z období realismu je spousta dobrých děl. =)

    Já se zase ještě neseznámila s Dickensem - zkoušela jsem někdy na gymplu Olivera Twista. Nebavil mě, tak budu muset dát Dickensovi šanci teď.

    OdpovědětVymazat
  4. Já se ještě ani nedostala k tomu čajovýmu TAGu, a tady je už další, co bych chtěla dělat. Damn. =D Ehm, každopádně se zcela ztotožňuji s tvou averzí vůči Máji a Babičce, mám to asbolutně stejně. =D
    Ehm, a jo, Henryho V. jsem sice zatím neviděla, ale i tak můžu říct, že asi vcelku chápu, ehehehe... =D

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý tag. Na některou z těchto otázek by se dal sepsat i dost dobrý článek samostatný. :D Třeba na tu první, kde bych zkritizovala Malého prince, který se mi fakt nelíbil... :)

    OdpovědětVymazat
  6. Dickens je skvělý, četla jsem Olivera Twista a Příběh dvou měst, který není u nás tak známý, ale já jsem si ho zamilovala a už se jím prokousávám podruhé. :) Opravdu doporučuju.

    OdpovědětVymazat