30. 4. 2015

[RECENZE] Ark

Autor: Stephen Baxter
Nakladatelství: Roc
U nás: zatím ne
Počet stran: 544
AnotaceIt's the year 2030. The oceans have risen rapidly, and soon the entire planet will be submerged. But the discovery of another life-sustaining planet light years away gives those who remain alive hope. Only a few will be able to make the journey - Holle Groundwater is one of the candidates. If she makes the cut, she will live. If not, she will be left to face a watery death.

Už u recenze prvního dílu (zde), který jsem četla ještě v češtině, jsem věděla, že pokud existuje nějaké pokračování, musím ho mít. První díl mě velmi zaujal a díky němu jsem objevila svou lásku pro něco, čemu někteří říkají hard science-fiction. Pokud si na tu první recenzi pamatujete, určitě víte, že ačkoliv jsem milovala děj, postavy a všechno okolo, velmi mě zklamal překlad. Tenhle problém u Archy odpadl - do češtiny totiž přeložena nebyla. A jak se mi líbila?

Hodně. Upřímně řečeno ani nevím, co bych měla chválit dřív. Začnu popořadě a začnu s dějem. Je
zasazen ve stejném universu jako Flood. Začíná v druhé polovině první knihy, ale věnuje se jiným postavám, ale hlavně úplně jiným událostem. V Potopě se totiž postavy na chvíli ocitnou na Arše 3, která vypadá jako výletní loď, a několik postav se zamýšlí právě nad tím číslem. Pokud existuje Ark 3, určitě tu musí být nějaká Ark 1 a Ark 2. V této knize se dozvíme o mnoho víc o původní Arše, projektu, který má zachránit lidstvo od děsivé potopy. Jak? Jednoduše. Pošle je do vesmíru.

Protože se Stephen Baxter rád odráží od vědeckých teorií, i zde jich bude hodně. Tak hodně, že už nějak nestihnete sledovat, co je autorův výmysl a co reálná, i když nepotvrzená teorie. A to je na tom to nejlepší. Nestuduji fyziku a téhle problematice nerozumím, ale užívala jsem si pasáže, kde postavy řešily konstrukci lodi, dokonce i warp engine a všechny tyhle drobnosti. A světe div se, rozuměla jsem všem těm vědeckým řečem.

Velké, ale opravdu obrovské plus jsou postavy. Candidates, se kterými se setkáme v podstatě na začátku, jsou všichni reální lidé s reálnými problémy. Občas autoři inklinují k tomu, že popisují pouze svět postav, ale na ostatní, normální lidi, kteří ve stejném světě žijí taky, zapomenou. To je problém dost knih, ale Baxter se s tím popasoval přímo dokonale. Dokáže perfektně předvídat reakci většiny, jejich pud sebezáchovy a především psychologie pasažérů Archy je naprosto perfektní.

Co musím také pochválit je chytlavost. Jak jste si mohli všimnout, kniha má něco kolem 550 stránek, takže to není žádný střízlík. Taky jsem jí četla poměrně dlouho. Ale nikdy jsem nenarazila na pasáž, která by mě nudila. Pokaždé, i když už se zdálo, že se nic dít nebude, vám autor uštědří pořádnou facku a připomene vám, že tohle není pohádka, ale opravdový život. No jo, holt shit happens. Lidé jsou sami sobě nepřítelem a to se nemění ani v době, kdy potřebují držet při sobě.

Další věc, kterou bych ocenila, je určitě styl, kterým je kniha psána. Strohý, téměř vědecký. Je vidět, že spíš než nervy drásající drsný příběh jde především o kroniku toho, co se stalo, nebo spíše náhled na to, jak by se věci mohly odehrát. Vypravěč je naprosto nezaujatý, ale věci podává neskutečně zajímavým způsobem. Věc, která by někomu asi nemusela vyhovovat, je také časové rozpětí. Kniha je rozdělena na šest částí, devadesát devět kapitol a popisuje období téměř sedmdesáti let. To není málo, ale myslím, že se ke knize tohoto typu perfektně hodí. V několika týdnech uvidíte postavy stárnout, rodit se a umírat, ale taky vidět změny způsobené potopou.

Takhle nějak se nám potápí Evropa.
Ark rozhodně není čtení pro začátečníky, co se angličtiny týče. Já osobně jsem s ní moc problémy neměla a nemyslím, že jsem vytáhla slovník, možná jednou nebo dvakrát, ze začátku. Pokud jde o různé vědecké popisy, neřekla bych, že je to problém, pokud máte za sebou alespoň nějaké hodiny fyziky na střední škole, řekla bych, že dost slov se podobá. A pokud se díváte na Star Trek, máte vyhráno. Pokud chcete v angličtině něco méně obecného a rozšířit si slovní zásobu, jděte s chutí do toho.

Mě osobně se Ark velmi líbila, užila jsem si každou stránku a ještě teď nemůžu uvěřit, že tahle série končí. Moc bych si přála, aby pokračovala dál, abych zjistila, co se stalo s mými oblíbenými, ale i méně oblíbenými postavami, prostě je to ten typ knihy, na kterou nepřestanete myslet ani po několika dnech. Přirozeně jí tedy uděluji pět hvězdiček z pěti. Pokud zvažujete, jestli si Flood nebo Ark přečíst, rozhodně jděte do toho. I když to není série pro každého, přeci jen sci-fi je poněkud specifický žánr, stojí to alespoň za zkoušku. A teď mne omluvte, jdu hledat další knihy od Stephena Baxtera, protože ten chlap je prostě génius.