21. 5. 2015

[RECENZE] The Curious Indcident of the Dog at the Night-Time

Autor: Mark Haddon
Nakladatelství: Vintage
Vyšlo: 2004
U nás: 2003, Argo (1. vydání)
Počet stran: 272
Formát: Paperback
AnotaceThe Curious Incident of the Dog in the Night-time is a murder mystery novel like no other. The detective, and narrator, is Christopher Boone. Christopher is fifteen and has Asperger's Syndrome. He knows a very great deal about maths and very little about human beings. He loves lists, patterns and the truth. He hates the colours yellow and brown and being touched. He has never gone further than the end of the road on his own, but when he finds a neighbour's dog murdered he sets out on a terrifying journey which will turn his whole world upside down.





Na The Curious Incident of the Dog in the Night-Time jsem, jako je to u mě ostatně s většinou skvělých knih, narazina naprostou náhodou, a to přes záložky od BookDepository. Pro ty, co nevědí - na každé je vzadu člověk, který motiv dané záložky vytvořil, a jeho oblíbená kniha. Většinou si knihy na záložkách zpětně nedohledávám, ale tentokrát jsem udělala výjimku. A jsem za to opravdu ráda.

Hlavním hrdinou této knihy je totiž neobyčejný patnáctiletý středoškolák Christopher, který trpí
Aspergerovým syndromem. Asperger je druh autismu, v podstatě jde o to, že i když je Christopher dobrý v matematice, socializace mu dělá potíže, nesnáší, když se ho někdo dotýká, potřebuje mít na všechno přesný řád a ze všeho nejvíce se bojí cizích lidí a neznámých míst. Popsat autistu je docela těžké a myslím, že nejlepší obrázek si uděláte, pokud přečtete knihu.

Christopher jako hlavní postava a vypravěč v jednom je naprosto úžasný. Nevím, jestli si můžu dovolit říct, že jsem se do něj dokázala vcítit, asi si nikdy nebudeme schopni představit, co se člověku s Aspergerem doopravdy honí hlavou, ale alespoň některé věci chápu - taky nejsem úplně nadšená z cizích lidí, doteků a podobných věcí, i když to se mnou není ani zdaleka tak špatné. Myslím, že Haddonovi se Christophera podařilo perfektně vystihnout - je jiný, ale zároveň uvěřitelný.

K samotnému příběhu - to, co se v knize odehrávalo, jsem úplně nečekala a musím říct, že děj mě mile překvapil. Nejde tu totiž pouze o psy a vidle, ale taky o další, mnohem temnější věci, které pro mě byly ještě depresivnější díky naprosté neschopnosti Christophera si jistých věcí všímat. Tahle kniha vám prostě ukáže, že potom, co dokázal hlavní hrdina se svým handicap, my psychicky (víceméně) zdraví jedinci zvládneme cokoliv.

Pročítala jsem si recenze na GoodReads (ty mě vždycky dokážou spolehlivě zdeprimovat, pokud se mi kniha líbila) a hodně čtenářů píše, že je zklamala jedna věc, před kterou bych chtěla varovat i já. Ačkoliv to může díky anotaci vypadat na detektivní thriller ve stylu „autista Harry Hole", v knize o samotného psa zase až tolik nejde.

Na akci si tahle kniha taky moc nepotrpí, a to z jednoho prostého důvodu - vypravěčem knihy je sám hlavní hrdina. Popisuje věci suše, logicky a se spoustou čísel a diagramů, a ačkoliv v jisté míře konec poutavý byl, žádné umělecké popisy a podobné věci nečekejte - Christopher se striktně drží pravdivých událostí, nevynechá jediný důležitý detail, ale styl, kterým je kniha napsaná, je strohý, jakoby bez emocí, i když sem tam nějaká proklouzne, což nemusí vyhovovat každému, ale mě osobně to hodně potěšilo.

Angličtina v téhle knize je poměrně jednoduchá, takže bych ji doporučila i jako první knihu v angličtině, kromě některých pasážích, kde jsou popisovány docela odborné věci ohledně matematiky a podobně, ale ty se, myslím, dají docela jednoduše přeložit. Já nerozuměla jediné věci - úloze o trojúhelníku. Ale můžu vás uklidnit, že na tom by se nic nezměnilo, ani kdyby to bylo česky.


Hodnocení
Téhle knize jsem nemohla dát méně než pět hvězdiček z pěti. Mám pocit, že přišel přesně ten pravý příběh v pravý čas a milovala jsem každou stránku. Dokázala mě rozesmát a znovu se utvrdit v tom, že lidé jsou prostě ignoranti a netolerují cokoliv, co vybočuje z davu. Pro mě je The Curious Incident of the Dog in the Night-Time neskutečně silná kniha a rozhodně jí doporučuji. Mimochodem, pokud vás podobná tématika (Asperger) zajímá stejně jako mě, tak ještě doporučuji švédský film Simonův vesmír.

2 komentáře:

  1. Kdysi to byla moje první přečtená kniha v angličtině a od té doby ji všem k takové příležitosti doporučuju, protože nejen, že je jednoduchá, ale navíc je i hodně zábavná, ne jako některé ty zjednodušené dvojjazyčné knížky (které fakt nesnáším a neuznávám) a podobně.
    Super recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mi se to líbilo hodně. V září mě čeká divadelní představení, tak jsem zvědavá, jak to pojmou :)

    OdpovědětVymazat