28. 6. 2015

[Updade] (Nejen) čtenářské plány na léto

Ještě než pořádně dopíšu recenzi na Dlouhou zemi, hodím sem článek, který jsem původně vůbec psát nechěla, ale řekla jsem si, že mi vůbec neuškodí, když si ho napíšu. Tentokrát to bude o nejen knižních plánech na následující dva měsíce. A proč je píšu? Předně proto, že jedu pryč z mého rodného města pouze na jeden týden a ostatních sedm mám strávit doma. Ne že by mi to vadilo, spíš je to příjemná změna, dokonce budu stíhat číst. (Nejprve si ale budu muset zvyknout, že mám najednou mraky času na čtení.) Mimochodem, doporučuji uvařit si čaj a přinést nějaké jídlo, tohle bude hodně dlouhý článek.




Nejprve tedy ke čtení. Nejsem zas až takový zastánce různých podobných prázdninových cílů, ale letos udělám výjimku. Mám tu 15 knížek (včetně těch, které právě čtu vzhledem k tomu, že jsem v podstatě na začátku), z toho osm anglicky a sedm česky, které bych ráda nějak přes léto stihla. Je to seznam pouze orientační, může se stát, že budu mít jednoduše náladu na úplně jinou knihu, ale pokusím se nějak držet těch knih, které jsem si vybrala.


Okay, tohle jsou všechny knihy (doufám, že umím počítat). Technicky by to mělo být čtrnáct knih, ale dva svazky Dětí plástve pořád počítám jako dvě knihy. Hmpf. A teď něco víc k samotným knihám.

 Nejprve knihy, které právě čtu. Nejprve je tu kniha, kterou hodlám dočíst co nejdříve, protože jí mám na nočním stolku už několik měsíců - Japonsko za zrcadlem. Už několikrát jsem o ní psala, ale zatím z ní mám smíšené pocity - na jednu stranu je skvělá, ale něco mi tam nesedí, něco, co neumím úplně pojmenovat.

Druhá kniha v pořadí, kterou mám momentálně rozečtenou, je The Dunwich Horror od H. P. Lovecrafta. Dokonce tohoto autora budu mít příští rok jako referát do češtiny (aneb líná hubá, holé neštěstí, mohla jsem mít Bezruče, fuj!), takže bych ho taky ráda přečetla během dneška. U nás v knihovně mají i české vydání, ale ani v té, co teď čtu, ani nikde jinde jsem nenašla The Call of Cthulhu, což je jeho nejznámější povídka. Pokud jste to někdo četl, nejde vědět, přemýšlím, jestli si jí rovnou nekoupit domů. (Samozřejmě v originále.)

A poslední kniha, u které jsem taky v podstatě na začátku, ale hrozně mě chytla, je Anansi Boys od Gaimana. Od něj jsem četla prakticky jen The Ocean at the End of the Lane, ale rozhodně se chystám i na další knihy, momentálně jsou to právě Anansi Boys, American Gods a Neverwhere. Anansi Boys jsou perfektní už od první stránky, ten začátek mě opravdu dostal, a chci to mít co nejdříve přečtené.



Dále jsou na řadě knihy od českých autorů. Některé se mi sešly doma, některé mám půjčené z knihovny (a asi bych je měla v červenci vrátit). Jako první tu je Lord Mord od Miloše Urbana. Od toho jsem četla zatím jen Sedmikostelí, ze kterého jsem byla mírně rozpačitá, ale celkem se mi líbilo na byla jsem opravdu zvědavá i na jeho další knihy. Pak tu mám knihu, kterou považuji za naprostou nutnost, a to je Příliš dlouhá swingers party od Františka Kotlety. Od toho jsem nic jiného nečetla, ale moje mamka ho miluje a pokud se mi tahle kniha bude líbit, pravděpodobně si ty další pořídím domů. 

Potom, co jsem získala Plástev jedu jako recenzák, který mě hodně překvapil (mile!) jsem si musela pořídit pokračování. A tou jsou právě Děti plástve. Jsem na to hodně zvědavá, hlavně do jaké míry se děj Plástve jedu a Dětí plástve prolíná. No a pak kniha, na kterou jsem čekala hrozně dlouho a nakonec, během čtenářské krize, jsem si řekla, že jí odložím na dobu, kdy budu mít klid a čas na čtení - Pragocalypsa, třetí díl. Na ten se těším hrozně dlouho, takže co se českých knih týče, touhle v létě pravděpodobně začnu. 

No a poslední je opět kousek, na který jsem byla zvědavá už delší dobu - Mycelium, první díl. Četla jsem spoustu pozitivních recenzí a protože sci-fi můžu, navíc jde i o českou autorku, tak se do ní rozhodně musím pustit. 



Teď anglické knížky. Jako první tu mám dvě obrovské bichle, které mi leží na poličce už hrozně dlouho a ze strachu před tím množstvím stránek a velikostí písmen jsem se do nich ještě nepustila. Jsou to A Game of Thrones od G. R. R. Martina a The Dragon Keeper od Robin Hobb. Hru o trůny určitě všichni znáte, hodně lidí kolem mě sleduje seriál (už o poznání méně čte knihy, ehehe) a sice už mám asi polovinu série vyspoilerovanou, ale já zapomínám rychle, takže se rozhodně pustím do jedičky. Co se týče druhé knihy, objevila jsem jí díky jedné mé oblíbené booktuberce a četla jsem pár prvních stran, které mě zaujaly, takže jsem opět velmi zvědavá.

Další kniha je druhá v pořadí ze série, kterou vlastním, a to Moving Pictures od T. Pratchetta. Léto bez Zeměplochy si neumím představit, takže Terryho knihy mají mezi mými TBR knihami vždy své čestné místo. Pak bych se ráda pustila do další Murakamiovky - jak asi víte, přestože Japonsko opravdu miluji, Murakami mi k srdci zrovna nepřirostl, většina knih od něj se mi moc nelíbila, ale Afterdark a Spánek byly opravdu dobré, takže chci dát šanci jeho (tuším) nejnovější knize - The Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage. Nejprve jsem ho viděla v knihkupectví v češtině, ale nakonec jsem ho objednala anglicky, už jen kvůli té obálce, která je jednoduše úžasná.

Nakonec tu mám dvě knihy z knihovny. První z nich je klasika, kterou jsem ale ještě nečetla a stydím se za to - The Day of the Triffids od Wyndhama. Všichni, které znám, tuhle knihu pořád vynášejí do nebes a sice už jsem viděla film, ale taky jsem stihla zapomenout, o čem že to vlastně je (jasně, na chodící kytky si pamatuji...). Druhá kniha mi padla do oka čirou náhodou a to je Gardens of the Sun od McAuleyho. Autora ani knihu neznám, ale název mi přišel povědomý, takže jsem jí jednoduše musela mít.


To by bylo co se týče knižních plánů. Druhá věc, kterou chci oznámit tady, protože když o tom bude vědět víc lidí, než jen já, tak budu mít větší motivaci, se taky (trošičku) týká čtení. Ale jen maličko. Jednoduše, rozhodla jsem se příští dva měsíce, které nestrávím autoškolou nebo čtením, zapracovat trochu na jazycích. A to pořádně. K různým jazykům mám různé důvody, cíle a všechno, zatím nevím, jak přesně budu postupovat, ale začínám v pondělí, tj. zítra. Mimochodem, kdyby někdo opravdu toužil po tom si o mých failech pokrocích, můžete se mrknout na můj Tumblr kde mám kromě language-related stuff taky nějaké recenze (spíš názory...) na filmy a seriály. Zatím tam toho moc není, ale během prázdnin snad dopíšu všechno. (Mimochdem, je v angličtině.)

Tak jo, zatím bych se spíš ráda rozepsala o tom, proč si chci ten konkrétní jazyk vylepšit a čeho bych chtěla dosáhnout. Můj postup můžete sledovat na Tumblru, případně budu psát strašně smysluplné tweety na můj Twitter.

First of all, angličtina. Jasně, dneska jí potřebuje úplně každý, ale přiznám se bez mučení, že tenhle jazyk prostě miluju. To, jak funguje (a nefunguje), prostě všechno. Navíc v ní funguji tak 90% času, který strávím doma (můj počítač i telefon je v angličtině, komunikuji s anglickými přáteli a kromě blogu píšu anglicky, samozřejmě musím zmínit i knihy a filmy). Líbí se mi, že rozumím taky něčemu, co není česky, nemusím si nic (většinou) nechat překládat a mám šanci najít si přátele z celého světa. Čeho bych chtěla dosáhnout? Předně bych se ráda zaměřila na přípravu k CAE, které budu dělat letos v prosinci, a to hlavně co se týče listening a writing part, které jsem mírně zanedbávala. Pak tu mám taky novou úžasnou knihu (viz obrázek vlevo),  kterou jsem nedávno koupila a kterou se pokusím prokousat.  

Pak tu mám francouzštinu, kterou jsem dřív neměla moc ráda, ale postupem času jsem si k ní našla cestu. Bohužel mám hrozný guláš v gramatice a mám pocit, že i po čtyřech letech učení nic neumím (částečně z toho viním zvláštní přístup naší vyučující), ale protože jsem ve škole silně demotivovaná a myslím na jiné věci, než jsou jazyky, chci na ní zapracovat doma. Chci si projít obě učebnice, které jsme zatím dodělali, taky pracovat se zdroji na internetu a doufám, že v srpnu budu schopná se konečně podívat na film No et moi, který jsem našla jen francouzsky s holandskými titulky.

Italština je třetí jazyk, na který se chystám. Mám ho jako nepovinný předmět a začala jsem s ním hlavně proto, že jezdíme do Itálie poměrně často (a italština je prý jednoduchá), později to přešlo spíš v takovou volnočasovou aktivitu, ale chtěla bych začít brát italštinu trochu víc vážně, být schopná se domluvit se svými kamarádkami z Itálie a možná si jednou přečíst i knihu.

Pokud nemáte rádi srdceryvné výlevy, asi tenhle odstavec přeskočte, ale jazyk, kterému se hodlám věnovat nejvíc, je rozhodně japonština. Je úžasná, skvělá, trochu komplikovaná, časově náročná, ale hlavně jiná a naprosto jí zbožňuji, společně s angličtinou je to moje number one. Momentálně mám hodiny, takže doma dělám opravdu takové to drcení - kandži, slovíčka, gramatika. Můj momentální cíl je opět udržet konverzaci s nějakým Japoncem a být schopná alespoň trochu číst. Mám hrozně moc zdrojů, chci se hlavně zaměřit na poslech, což je věc, které jsem se moc nevěnovala a je potřeba to napravit. Film bez titulků je ale zatím jen zbožné přání.

A poslední položka na seznamu - holandština. Tu jsem začala (ehm) hlavně kvůli výslovnosti a tomu, jak moc se podobá angličtině a němčině (německy sice neumím, ale i tak je to dost poznat). Jednoduše mě fascinuje, takže se do ní chci pustit co nejdříve, abych se posunula z úrovně "věčný začátečník" na "možná už i něco umím". Mám učebnici "Dutch in 3 months" v pdf a chtěla bych se dostat aspoň do půlky druhého měsíce. Zatím mi to docela jde. I když ten spelling je docela na hlavu, francouzština je na tohle milionkrát horší.

Tak, to by bylo asi všechno. Na konci srpna se pokusím sepsat další update - jak jsem si vedla s knižními, ale i "lingvistickými" plány. Snad se mi podaří nějak pokročit a konečně se zase ponořit do čtení, protože v minulých měsících jsem toho moc nestíhala a nejsem schopná se soustředit na knihu víc jak dvě hodiny. To by se ale mělo zlepšovat, takže se těšte na přísun nových recenzí. ;)

EDIT: Omlouvám se za kvalitu fotek, vypadá to, že při nahrávání se mi nějak rozmazaly. (Aneb příště zase kradu z internetu. -_-)

3 komentáře:

  1. To jsou pěkné plány. :) Knihy jen a jen schvaluji, ty, které z toho výčtu znám, jsou perfektní. :) Hodně štěstí i s jazyky - taky se na ně chystám, sice ne úplně nadšeně - nejradši bych celé léto trávila s knihami a matikou, ale zapracovat na tom by to trochu chtělo. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ke tvým knižním plánům: Budu ti držet palce, ať tu patnáctku zdoláš. Já jsem z tvého výčtu četla jen Lorda Morda, ale docela se mi to líbilo, na blogu jsem psala recenzi, kdyby ses chtěla podívat. ;)
    Ke tvým plánům ohledně jazyků: Obdivuju tě, že si toho na svá bedra nakládáš tolik a že to zvládáš. Já se chci přes léto věnovat angličtině a němčině, to jsou mé milované jazyky (i když se němčina mnoha lidem nelíbí, mě ano), taky chci konečně pohnout s italštinou, kterou se učím už rok, ale jen tak nárazově, a možná bych mohla začít s francouzštinou nebo španělštinou nebo švédštinou, protože na ty si taky dlouho brousím zuby. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Doufám, že všechno zvládneš tak jako chceš a budu ti držet palce hlavně v jazycích. Nechápu, jak to dokážeš tak zvládat. Já se učím angličtinu téměř 9 let a pořád umím jen základy a nemůžu se dostat dál. Nemám na jazyky prostě talent a na francouzštinu už vůbec ne :D Ten předmět na škole nemám vůbec ráda. Ale tobě hodně štěstí :)

    OdpovědětVymazat