19. 8. 2015

Proč miluji svojí čtečku

 Dneska mám na srdci něco trošičku jiného, než jsou recenze. Vlastně se to nedá nazvat ani jako úvaha - v tomhle článku nenajdete žádné hluboké, nedej bože převratné myšlenky. Proto to, prosím, spíš vnímejte jako takový appreciation post. Koho by to napadlo, já a čtečky...




To, že jednou budu vlastnit čtečku, jsem si upřímně řečeno nedokázala vůbec představit. Do doby, než jsem jí dostala k Vánocům. Nicméně i přesto, že do té doby jsem prohlašovala, že v žádném případě e-knihu do ruky (pomyslně) nevezmu, nicméně jsem to očividně nevykřikovala dost nahlas. A musím se přiznat, že nakonec jsem opravdu ráda, protože e-knihy mají spoustu výhod a život se čtečkou je o trošku jednodušší. 

To, že je čtečka skladnější, pro mě není zas až taková výhoda vzhledem k tomu, že jsem šílenec a dokážu na dovolenou táhnout deset papírových knih v příručním zavazadle a čtečku nechat doma. Takže tu přenosnost bych ráda vyzdvihla trochu netradičně - pokud máte Kindle, nemusíte ho mít jen ve čtečce ale i například v telefonu. Na mém posledím mobilu (Samsung... nějaký.) jsem měla Kindle jen chvíli, protože mi z nějakého důvodu nešly stáhnout víc jak čtyři aplikace, ale teď k osmnáctinám jsem konečně dostala nový a zjistila jsem, jak moc mi Kindle v mobilu chyběl. 

Číst na telefonu není úplně nejpohodlější a samozřejmě to nějak výrazně nevyhledávám, ale pokud mám někam jít, třeba k zubaři, který je asi pět minut chůze od nás od domu, nikdy nevím, jak dlouho budu čekat a většinou si beru jen klíče a mobil, takže knížka se mi tahat nechce. A tady přichází chvíle triumfu, kdy zjistím, že si v čekárně pár minut pobudu, a není nic lehčího než otevřít aplikaci v telefonu a začíst něco číst. Většinou tu knihu ani nemám na GoodReads, vyberu něco, co už jsem většinou četla, a neberu to nějak vážně, ale aspoň něco.

Druhá věc jsou knihy v cizím jazyce. Teď nemyslím knihy v angličtině, pokud se dají sehnat v paperbacku, z 99,9% je kupuji na Book Depository, nicméně já tohle hodně využívám u jazyků, kde by vlastnění fyzické knihy nemělo zrovna smysl. Číst například knihu ve francouzštině nebo japonštině je mnohem jednodušší na čtečce a protože v těchto jazycích nejsem tak skvělá, abych si mohla dovolit číst bez slovníku a s každou stranou (a ta mi zabere tak pět minut) se učím, Kindle je v tomhle případě jasná volba. (Víte, jak je těžké překládat japonštinu z papíru!?) 

Poslední dokonalá věc na Kindlu jsou slovníky. Asi to není nic převratného, ale mě osobně hodně pomáhají. Nevím, jestli je možné si stáhnout česko-anglický slovník, pravděpodobně ano, já ale používám ten výkladový. A pokud si stáhnu knihu v jiném jazyce, ve čtečce se mi objeví další slovníky. V angličtině si můžete vybrat mezi tou americkou a britskou (můžete hádat, který slovník používám já), co se týče francouzštiny, tak tam nemám moc na výběr - opět používám výkladový a jsem moc líná na to si sehnat anglicko-francouzský, to samé s italštinou. Takže děkuji bohu, že alespoň ta holandština je do angličtiny, protože to už bych si nepřečetla vůbec nic. 

Zajímavé je to s japonštinou, tam mám opravdu na výběr - mezi Progressive Japanese-English Dictionary a 大辞泉, opět výkladový slovník, který už je o něco zajímavější, protože i když neumím přečíst znaky, pokaždé si bez spoilerování významu můžu najít alespoň to čtení (a většinou pak stejně hledám anglický překlad, heh...). 

A jedna trochu off-topic výhoda na konec. Jídlo. Protože nerada ohýbám hřbety knih (a jsem úplně levá), neumím držet knihu jen jednou rukou. Pokud to není hardback. Ten nedržím.  Nicméně to nemění nic na tom, že jsem na svoje knihy opatrná a nikdy bych si ke čtení nevzala čokoládu. Protože ke čtečce tak opatrná nejsem (kromě čtení ve vaně, to radši nedělám s ničím), Kindle si tou čokoládou klidně zasviním. protože to pak taky utřu. Z knihy to jaksi nejde. 

Tak jo, to by byl můj appreciation post! Jak to máte se čtečkami vy? Pokud jste horliví zastánci papírových knih, šli byste do čtečky? Má ještě nějaké jiné zásadní přednosti, než jsem tady zmínila? 

3 komentáře:

  1. Čítačku nemám, no v mobile som si zvykla čítavať knihy cez PDF súbory. Bavilo ma to, len ma potom boleli oči :/ :) Ovládaš naozaj veľa jazykov - čo to čítam. Za japončinu máš u mňa veľký rešpekt ! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Čtečku mám, už jsem na ní pár knih četla, ale nijak výrazně ji nevyužívám. Vlastně ji mám jen pro případ knihomolské nouze, která zatím nenastala. :D
    Ale na ty jazyky je to vážně fajn, slovníky pomáhají. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Čtečku jsem dlouho odmítala, ale když jsem jí měla, výrazně mi ulehčila život. Stejně tak čtecí aplikace v telefonu, občas se mi knihu z batohu tahat prostě nechce. A tlusté knihy se najednou taky čtou mnohem příjemněji :D

    OdpovědětVymazat