[RECENZE] Animal Farm

Autor: George Orwell
Nakladatelství: Signet Classics
Vyšlo: 1996
U nás: Aurora, 2000
Počet stran: 141
Anotace: As ferociously fresh as it was more than a half century ago, this remarkable allegory of a downtrodden society of overworked, mistreated animals and their quest to create a paradise of progress, justice, and equality is one of the most scathing satires ever published. As readers witness the rise and bloody fall of the revolutionary animals, they begin to recognize the seeds of totalitarianism in the most idealistic organization and in the most charismatic leaders, the souls of the cruelest oppressors.

Určitě všichni tuhle knihu znáte, takže jí nemusím nijak sáhodlouze představovat. Zmíním jen, že jsem se na Orwella dlouho těšila, ale pustila jsem se do něho až teď. Z Animal Farm jsem měla také jisté obavy. Jsem si jistá, že 1984 se mi bude líbit, už jsem dokonce pár stránek z téhle knihy přečetla, ale přece jen jde o poněkud ucelenější a hlavně delší příběh, než je právě Farma zvířat. Nicméně musím napsat, že jsem tuhle knihu opravdu hodně podcenila.

Ze všeho nejdříve musím říct, že jsem poměrně otrlá a vydržím spoustu věcí, takže mě už jen tak něco nepřekvapí. Tohle dílo to ovšem dokázalo. Nejen, že autor umí skvěle pracovat s atmosférou, takže se cítíte jako součástí příběhu, ale ještě navíc ve vás každá stránka vzbudí silnější pocit deprese a bezmoci zároveň. A to je jeden z důvodů, proč o příběhu přemýšlím ještě několik dní po jejím dočtení.

Animal Farm je jedna z těch knih, které se čtou lehce. Částečně tím, že autor dokáže poměrně jednoduše vtáhnout do děje, a částečně díky jeho práci s jazykem. Měla jsem u čest držet v ruce jak české vydání, tak originál, a je pro mě, co se klasiky a povinné literatury týče, jasnou volbou jednak díky své délce, tématu, ale také „čitelnosti". Samozřejmě nejsem líná sáhnout po delším díle, ale přesto je pro mě a jistě i pro další budoucí maturanty snazší přečíst pár kratších knih.

Knihu bych ovšem nedoporučila čtenářům, kteří hledají poněkud vážnější, skutečnější příběh. Někdo by Farmu zvířat mohl přirovnat i k bajce, s tím rozhodně souhlasím se musím se přiznat, že právě tenhle princip mi naprosto vyhovoval. Pokud chcete někomu jednoduchou a zajímavou formou vysvětlit, jak funguje socialismus, rozhodně mu dejte do ruky tuhle knížku.

Protože jde o klasiku, měla bych se také chvíli zamyslet nad tím, jestli jí toto označení opravdu patří. Za mě říkám rozhodně ano a moc mě mrzí, že tahle kniha není na mém seznamu povinné četby, vůbec nechápu, jak se na ní Orwell mohl nedostat a ačkoliv se snažím tomuto výroku vyhýbat, myslím, že Orwell je autor, kterého by měl rozhodně přečíst každý.

Co se angličtiny týče, rozhodně Animal Farm doporučuji i začátečníkům, ačkoliv zase ne úplným. Jednak je kniha poměrně krátká, druhak je autorův jazyk poměrně srozumitelný a nemusíte se děsit žádných složitých, původně franouzských slov. Navíc se naučíte názvy spoustu druhů hospodářských zvířátek, plemena prasat a zemědělské stroje!

Ke klasické literatuře se, většinou, snažím přistovat stejně, jako ke všem ostatním knihám. V porovnání s nimi tedy musím dát pět hvězdiček z pěti, protože Animal Farm je jednoduše úžasné dílo a jak jsem už psala, každý by ho měl alespoň jednou za život přečíst. Stejně jako 1984, kterou mám právě na nočním stolku a jsem zvědavá, jak se mi bude oproti téhle líbit.