16. 1. 2016

[RECENZE] Pete

Autor: J. R. Lindensmith, B. Hughes, B. Trafford
Nakladatelství: Createspace
Vyšlo: 2012
Počet stran: 141
Anotace: Her name is Pete. I know, it’s usually a guy’s name, but not in this case. She used to be a dear friend of mine, a comrade-in-arms, always there in times of need. But something strange happened to her that summer…
She tried to kill me with a chainsaw.
I suffer from what they call post-traumatic stress disorder. I went to a psychiatrist in hopes of recovery…unfortunately, that psychiatrist turned out to be Pete. She locked me in an asylum called the Institution. We do not have names here, only numbers. Every day, we consume grey slop, say the Pete-of-Allegiance, take ink blot tests, paint our fingernails pink, and snack on Happy Brownies--which contain Demerol, Prozac, and morphine. I’ve seen some pretty strange things here, such as a man walking around without a head and a dancing chicken. I'm not crazy, I swear I'm not.

Další z asi osmdesáti knih, které se nějakou zvláštní náhodou ocitly v mém Kindlu. Tuhle jsem četla poslední den v novém roce, hlavně proto, že jsem chtěla něco krátkého a zároveň trochu brutálního. No, v jistém slova smyslu jsem se dočkala.

Tahle kniha byla špatná. Hodně špatná. Ze začátku vypadala poměrně slibně, ale s každou stránkou se jen zhoršovala. Co mě ale děsí nejvíc je to, jak hodně pozitivních recenzí má. Její průměrné hodnocení je 3.36. Opravdu. A někteří (a není jich tak málo) dali opravdu pět hvězdiček.

Už jsem se někde zmínila, že tahle kniha je jako Alenka v Říši divů, která se ošklivě zvrhla. A taky tu teče docela dost krve. Ale hlavně nic nedává smysl. Což by ani tak nevadilo, hodně často se stává, že autoři ve svých knihách bývají trochu chaotičtí. Může to fungovat. Již zmiňovaná Alenka je zářným příkladem. Jenže Pete patří mezi literaturu, která se mi možná ani neměla dostat do ruky.

Přiznávám, jediné, co mě jakž takž zaujalo byl námět, hlavně tedy poté, co se na konci čtenář dozví, cože se to vlastně stalo. Byl by to dobrý námět na knihu, kdyby se z ní nestalo... tohle. Možná ale jen nedocením umělecký přesah tohoto díla, kdo ví. Přece jen moje doména je trochu serióznější sci-fi.

Na skoro sto padesáti stranách bych neměla očekávat žádné propracované postavy, prostoru na rozvíjení jejich životního příběhu tam není zrovna hodně, nicméně i tak se autorům podařilo stvořit neskutečně klišoidního hlavního hrdinu a jeho nejlepší kamarádku/šílenou ředitelku Institutu, nebo, což je podle mě o dost horší, nechutně ploché pacienty. Nejvýraznější byl jeden, kterému chyběla hlava. Což bylo asi tak jediné, co se o něm v knize dozvíte.

Kromě doslova každé osoby vyskytující se v téhle knize nedává smysl ani děj. Pokud by se dal nazvat dějem. Kromě začátku a konce se tu vlastně neděje nic, co by dávalo smysl v rámci kompozice příběhu - nic nás neposune dál v příběhu, všechno působí jen jako vata, kterou jsem měla častokrát chuť přeskočit. A to jsem Pete četla asi tři hodiny.

Pokud jsem vás ještě neodradila od čtení, mám tu jeden pozitivnější odstavec. Pete je poměrně krátký (tři sta stran bych takhle trpět nevydržela) a navíc má poměrně jednoduchý jazyk, takže pokud jste masochisté (nebo rozumíte záměrům autora lépe než já), rozhodně ji doporučuji, možná ne úplným začátečníkům, ale rozhodně lidem, kteří si s angličtinou nejsou stoprocentně jistí.

Jak už jsem lehce naznačila výše, tahle kniha je špatná. Tak špatná, že jsem se musela uchýlit k jedné hvězdičce z pěti, a pokud mě sledujete delší dobu, určitě víte, že takhle špatné hodnocení často nedávám. Vážně, v životě jsem přečetla snad jen dvě nebo tři hodně špatné knihy a tahle je jedna z nich. Na druhou stranu se očividně jiným lidem líbila, takže pokud vás třeba zaujala anotace, nenechte se úplně odradit.