[Recenze] Malý princ

Originální název: Le Petit Prince
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Překladatel: Zdeňka Stavinohová
Nakladatelství: Albatros
Počet stran: 60
AnotaceMalý princ byl napsán a vydán za války, jeho autor Antoine de Saint-Exupéry (1900–1944) byl letec a spisovatel známý i svou tvorbou pro dospělé (romány Noční let, Válečný pilot, Citadela aj.). Kniha vyšla už v prvním vydání s jednoduchými a křehkými ilustracemi autora textu, v této podobě je známá dodnes. Je výjimečná, dodnes se těší úspěchu na celé zeměkouli: patří k 50 nejprodávanějším knihám na světě. Vyšla v mnoha vydáních, překladech, adaptacích, převyprávěních, byla zfilmována i uváděna jako divadelní hra.

Existují knihy, které by rozhodně měl přečíst každý, alespoň jednou za život. Pokud jste Malého prince četli, určitě víte, o čem mluvím. Tuhle knihu jsem poměrně dlouho odkládala, a to z jednoho prostého důvodu - obrazy, které se v knize nacházejí, máte rozebrané úplně všude. Pokud mě sledujete už delší dobu, určitě víte, jaký mám postoj k povinné četbě, konkrétně rozebírání knih, Ale jakmile jsem dostala naprosto nádherné vydání od Albatrosu k Vánocům, řekla jsem si, že tuhle knížku si prostě přečtu.

Malý princ je působivý od začátku do konce. Legendární had, který spolkl slona, neboli klobouk, na mě překvapivě zapůsobil poněkud silněji, než jsem si byla ochotna připustit. Nacházím se totiž ve věku, kdy sice stále oplývám občas až příliš velkým množstvím fantazie, pořád mě ale napadá, co bych v obrázku vlastně viděla. A viděla bych vůbec něco? Při čtení mě vlastně napadlo, že Malý princ je takový pěkný test - pokud někomu připadá tahle kniha hloupá, možná už je to správný dospělý, kterého zajímá bridge a politika (nebo méně prozaicky pivo a Ordinace).

Poté přichází další legendární scéna s beránkem, následně jsem se vrhla do pro mě neznámých vod. Samozřejmě jsem zhruba věděla, o čem kniha je, ale přiznám se, že jsem se pokoušela několik let ignorovat veškeré spoilery, a to celkem úspěšně. Ale ani to, co jsem se dozvěděla, mi rozhodně prožitek ze čtení nezkazilo. Malý princ se často škatulkuje jako filosofická pohádka a přiznám se, že ačkoliv tyhle kategorie příznačné pro hodiny literatury moc nemusím, v tomhle případě musím jen souhlasit.

Nejsilnější částí knihy jsou jednoznačně myšlenky. Už dlouho se mi nestalo, abych souhlasila se vším, co autor napíše. S Exupérym jsme si očividně názorově sedli. Největší dojem na mě udělala liška. Nevím, jak to vnímají čtenáři, kteří tuhle knihu četli, ale já jsem si nemohla pomoct a přikyvovat - jo, to je ono, o tomhle chci číst, nad tím se chci zamyslet. Další scéna, kterou jsem naprosto nečekala a kvůli ní jsem se chvíli nemohla začíst do žádné jiné knihy, je konec.

Nechci příliš spoilerovat, chápu, že je to poměrně známá kniha, ale nechci kazit prožitek těm, kteří to mají stejně, jako já - úspěšně ignorují klasiku, jak to jen jde, aby si mohli čtení alespoň troch užít. Pokud jste knihu četli, určitě ve vás zanechala podobný dojem, jako ve mě.

Pokud máte před maturitou a váháte, co si vlastně přečíst, určitě si tuhle knihu vyberte. Nejen že je krátká, ale řekla bych, že v ní můžete najít tolik skvělých myšlenek, že vám ani patnáct minut u zkoušky nebude stačit. Jediné, co vám můžu z vlastní zkušenosti doporučit, nečtěte žádné rozbory. Malý princ je podle mě jedna z těch knih, ve kterých každý najde něco jiného a mě osobně trochu mrzí, že jsem si jej nemohla přečíst bez toho, aniž bych věděla „hlavní myšlenky".

Na závěr se musím zmínit o konkrétně mém výtisku, který je naprosto nádherný. Určitě jsem ho ukazovala na Instagramu - jde o ilustrovanou edici, velkou obrázkovou knihu, ve které jsou takové ty 3D objekty. Jako malá jsem je naprosto zbožňovala a je jen příhodné, že jsem se k nim vrátila právě v této knize. Je naprosto nádherná a pokud vám nevadí, že není tak úplně skladná, rozhodně si jí pořiďte!

Samozřejmě téhle knize musím udělit pět hvězdiček z pěti. Opravdu jsem si jí zamilovala a rozhodně to není naposledy, co jsem se do tohoto příběhu pustila. Navíc, ještě jsem se nedokopala k tomu, abych si jej přečetla ve francouzštině. ;) (A dalších pěti jazycích, protože nejsem normální! :D)