27. 3. 2016

[Recenze] Metro 2034

Originální název: Метро 2034
Autor: Dmitry Glukhovsky
Překladatel:
Vyšlo: 2014
Nakladatelství: Gollancz
Počet stran: 311
Formát: Paperback
AnotaceIt's the year 2034. After a devastating war much of the world lies in ruins. Moscow is a ghost town. A few survivors retreated into the depths of the underground network to build a new civilization. They found only darkness... At the Sevastopol station, cut off from the Metro, a man appears. Colonel Hunter. He fights a lonely war against the dark, journeying deep into the monster haunted depths of the tunnels. At his side is Homer, an old man who knows the legends of the Metro like no other and will write its history. When the two meet the 17-year-old Sasha, Homer believes he has found the perfect pair for his epic poem. But will the live to write the tale? These are the voyages of Hunter.




Po pokračování Metra 2033 jsem sáhla s nadšením. (A taky bylo zlevněné...) Přiznám se, že po přečtení předchozího dílu jsem čekala jednak pokračování, jednak opět trochu herní příběh, který vás provede po metru, vtáhne vás do sebe a ukáže, že když se něco může pokazit, tak se to rozhodně pokazí. Naštěstí jsem se spletla a i pokračování se povedlo mě znovu překvapit. Pokud jste tedy Metro 2033 nečetli a chystáte se, přečtěte si spíš recenzi na první díl zde a vyhněte se spoilerům tady. 

Nejprve bych ráda zmínila, že ono o pokračování vlastně vůbec nejde. Spíš o sequel. První velká změna, tedy kromě toho, je, že hlavním hrdinou je muž, který si říka Hunter. Pokud vám to jméno přijde povědomé, tak máte správný pocit, je to ten Hunter. Tentokrát se ale o Artyomovi neuslyší, až na myslím jednu kratičkou zmínku. Spíš než Hunterovi se autor v této knize věnoval jiné postavě - Homerovi. 

A právě Homer mě na celé knize neskutečně bavil. Není to válečník, ani epický hrdina, je to úplně normální člověk, který zažil kolaps celé společnosti, a ke konci života má už jen jedinou ambici - dostát svému jménu a sepsat epický příběh. Hunter si ho vybere jako svého pobočníka. A možná ví víc, než se na první pohled zdá. Ostatně je skoro stejně tajemný jako v předchozí knize. 

Velkým plusem knihy, a také důvod, proč se mi líbila, je to, že od „herního" stylu upouští. Metro se stává mnohem temnější, ale také mnohem realističtější, což téhle sérii rozhodně neškodí. Není tu sice tolik lokací jako v první knize, ale zato si ty, kterými hlavní hrdinové prochází, užijete opravdu do hloubky. Také tu probíhá mnohem více překvapivých zvratů a až do konce si vlastně nejste jistí, co se vlastně děje a co s tím mají společného naši hrdinové. 

Kdybych měla něco vytknout, je to rozhodně romantická zápletka. Z části mi přišla nesmírně klišoidní, z části naprosto perfektní. Což ale nic nemění na tom, že víte, které dvě postavy se dají dohromady (pravda, tady je to trochu silné slovo), prostě proto, že druhá dějová linie je tak předvídatelná, že snad už předvídatelnější napsat nejde. 

Konec se podle mě také docela povedl. Hezké na něm je, že jsem ho musela přečíst dvakrát, než jsem vlastně pochopila, co se stalo, a ani teď si nejsem jistá, jak do s jednou postavou dopadlo. nicméně jsem si téměř jistá, že mám pravdu. A pokud ano, tak je Metro 2034 skoro až romantická kniha. Překvapivě mi to ale zas tolik nevadilo a i přes některé pořádně patetické scény je poměrně snesitelná.


Hodnocení
Nakonec jsem se knize rozhodla udělit čtyři hvězdičky z pěti, vzhledem k některým záporům, které jsem zmínila. Což je docela paradox, protože jak jsem řekla, možná se mi tahle kniha líbila víc než předchozí díl, který ode mě dostal pět hvězdiček... Ale jak jsem říkala, letos chci být v hodnocení trochu přísnější a opravdu se nad knihami, které čtu, víc zamyslet, takže budeme předstírat, že hodnotím naprosto při smyslech. ;)

2 komentáře:

  1. Chtěla bych se mrknout na celou sérii, spisovatel mi přijde dobrý :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá to zajímavě. Zatím jsem žádnou z těch knih nečetla, ale pokud na ni někde narazím, možná ji zkusím :)

    OdpovědětVymazat