11. 3. 2016

[RECENZE] Radek

Autor: Katka Heřmanová
Nakladatelství: Nová Forma
Vyšlo: 2013
Počet stran: 90
Formát: Paperback
Anotace: Jmenuju se Radek. Žiju životem, co by se snad dal označit za naprosto normální a spokojený, jen kdyby nebylo pár malých detailků. Jako třeba toho, že jsem gay. Že moje rodina to ví. Že je s tím povětšinou smířená, což není vždycky tak výhodné, jak by si každý mohl myslet. Že moje vztahy, když už se mi je podaří navázat, jsou většinou založené pouze na postelových hrátkách. Že můj nejlepší přítel není gay, ale je zatraceně hezký. Že moje babička je zapřísáhlá křesťanka. A že jsem tak nějak obecně... Mistr v komplikování vlastního života.








Hodně dlouho jsem přemýšlela, jestli napíšu recenzi, protože abych pravdu řekla, asi zas až tolik věcí napsat nechci, takže tato recenze bude sice pozdě a poměrně krátká, ale doufám, že také inspirativní, protože pokud si chcete přečíst něco od české autorky, rozhodně byste měli právě tuhle knížečku zvážit. 


Radek je jedním slovem super. Je to ten typ člověka, se kterým se sice zcela neztotožním (třeba nejsem lesba a nechodím do normálních, natož do gay barů), ale nemusíte mít menšinovou sexuální orientaci, abyste se v hlavní postavě poznali. Minimálně já jsem se tam našla tolikrát, že mě to až děsí (jen v mém případě není má drahá matka tak extrémní, ale děsivá umí být úplně stejně). 

Nějaká výrazná očekávání jsem neměla, ale pokud ano, tak to byl jednoznačně humor. A myslím, že tohle se autorce rozhodně povedlo. Sice jsem se cítila trochu divně, když jsem si pod lavicí četla zrovna tohle, vysvětlovat některým lidem, o čem to je, by mohlo být dost zábavné, ale řekla bych, že to rozhodně stálo za to - bavila jsem se od začátku do konce. 

Co se týče děje, sice se žádných extra zvratů rozhodně nedočkáte a konec je poměrně lehce předvídatelný, ale podle mě to k tomuto typu literatury prostě stoprocentně sedí - Radek to má prostě těžké už tak, takže nějaké výrazně komplikované zápletky rozhodně nejsou potřeba.  

A na závěr něco o samotném psaní. Pokud čtete blog Arvari, určitě její styl znáte, a tak vás asi nepřekvapí. Byla jsem ovšem zvědavá, jak dopadl přechod ze samotných dialogů k popisům (já zatím četla jenom ty dialogy). Dopadlo to nad má očekávání a zjistila jsem, že forma nijak nenarušuje styl a tak se nemůžu rozhodnout, co z těch dvou stylů mě u Arvari baví víc. 



Hodnocení
Jak už jste asi mohli poznat, byla jsem z téhle knihy naprosto nadšená - v ničem mě nezklamala a její čtení jsem si opravdu hodně užila. Nejprve jsem zvažovala pět hvězdiček, ale porovnávejte si třeba takového Pratchetta... Nakonec jsem se rozhodla pro čtyři hvězdičky z pěti s tím, že v rámci „žánru" je to skutečně nejlépe hodnocené. Pokud jsem vás nalákala, rozhodně nezapomeňte zavítat na autorčin blog, u ní si také můžete knížku koupit. Pokud jste už četli, dejte mi vědět, jak se vám knížka líbila. 



2 komentáře:

  1. Jo, taky mě bavila podobnost mé a Radkovy mámy, i když má není až takový extrém. :D

    OdpovědětVymazat
  2. O knize slyším poprvé, ale hned mě zaujala. Skvělý tip :) Díky a přeji pěknou sobotu :)

    OdpovědětVymazat