28. 4. 2016

NY Times By the Book TAG

Po delší odmlce jsem tu zpět! Tentokrát píšu tag vzhledem k tomu, že na recenze není moc energie, ale slibuji, že je brzy dopíšu, teď mám v plánu celkem tři až čtyři podle toho, jak se mi povede dočíst do konce měsíce které knihy. (Aneb naivně doufám, že ještě dvě stihnu...) Dneska jsem vybrala NY Times By the Book tag, který jsem našla mimo jiné Jean z Jean Bookishtoughts a přišel mi poměrně zajímavý. (Mimochodem, omluvte můj amatérský překlad!)




1. Která kniha teď leží na tvém nočním stolku?
Mám rozečtené dvě, ale ta, která tam momentálně opravdu doslova leží, je Jonathan Strange & Mr Norell, blížím se do čtvrtiny a musím říct, že mě tahle kniha neskutečně baví. Pro někoho může být možná trochu zdlouhavá, mě ale připomíná literaturu viktoriánské Anglie,kterou zbožňuji, takže si jí opravdu užívám. Navíc je psána opravdu krásným jazykem, tedy alespoň v originále ta angličtina zní moc pěkně. 

2. Která z knih, které jsi v poslední době četl/a, byla opravdu dobrá?
Poslední kniha, která mě poměrně zasáhla, bylo rozhodně Fahrenheit 451, tuhle knihu jsem přečetla před pár týdny a musím říct, že je to další klasika, kterou bych rozhodně všem doporučila, moc se mi líbil jak příběh, který byl o něco méně dobrý, ale zato mnohem optimističtější než 1984, pak ale také autorův zvláštní styl, který asi nesedne každému, mě ale zaujal. 

3. Kdybys mohl/a potkat jakéhokoliv autora, živého nebo mrtvého, kdo by to byl? A co bys jim chtěl/a sdělit?
Dřív by moje odpověď byla nevím, ale vzhledem k tomu, co je dnes za den , jsem se rozhodla, že bych se moc ráda setkala s Terrym Prachettem. A co bych mu řekla? Nevím, asi bych básnila o tom, jaký je génius a jaké úžasné knížky píše. To by mi ke štěstí asi stačilo, spíš by mě zajímalo, co by řekl on. 

4. Která kniha by ostatní překvapila tím, že jí máš ve své knihovně? 
Nebudu chodit kolem horké kaše, těch knih je víc, konkrétně čtyři, a to série Twilight. Ne že bych byla zapálená fanynka, ani teď, ani nikdy jindy, ale jako mladší jsem se prostě svezla na té upírské vlně a prostě jsem musela vědět, co je to za knihy, které všichni čtou. (Neplánuji je ale mít v knihovně na dlouho. Dost z nich se budu dřív nebo později zbavovat. 

5. Jak organizuješ svojí vlastní knihovnu?
Mám zatím čtyři základní části - učebnice do školy, jazykové materiály, beletrie v češtině a cizojazyčná beletrie. Jinak mám svůj systém řazení, ale kdybych ho měla popsat, asi bych to nedokázala, samozřejmě k sobě řadím autory, ale jinak je to spíš o tom, jak jsem zvyklá mít knihy seřazené, nepřerovnávám. 

6. Jakou knihu si chceš přečíst už věky, ale zatím ses k ní nedostal/a? Existuje kniha, kterou jsi ještě nečetl/a a stydíš se za to?
Těch je! Kdybych chtěla zmínit všechny, na které se chystám, byl by to fakt dlouhý list, ale teď rozhodně plánuji dočíst zbytek her od Shakespeara, které jsem ještě nečetla anglicky, potom se asi vrhnu zas na nějaké knihy z knihovny a pak svoje koupené knížky. 
Taky se pořád odhodlávám na knihy ze seznamu, na ty asi dojde v létě, kdy se začnu připravovat nejen na maturitu a přijímačky, ale i na JLPT. To bude hodně zajímavé. 
Do té doby mám alespoň volnou ruku v tom, co přečtu. Jinak kniha, kterou jsem nečetla a stydím se za to, samozřejmě existuje, a je to veškerá klasika a momentálně hlavně Zaklínač, jehož první díl by mi měl v dohledné době přijít. 

7. Zklamání, přeceňovaná, prostě špatná: při čtení které knihy jsi cítil/a, že by se ti měla líbit, ale nelíbila? Pamatuješ si, kterou knihu jsi naposledy odložil/a? 
Já mám sice při výběru knih velké štěstí, ale kdybych měla vybrat knihu, která mě naposledy docela zklamala (a poměrně mě to mrzelo), byl Pete od J. R. Lindersmithe a dalších autorů - ze začátku to byl poměrně slibný horor, na GoodReads měl hodnocení 3,27, což není špatné, bohužel kniha špatná opravdu byla. 
Naposledy jsem odložila Čáry od Rjú Murakamiho - v tu dobu jsem moc neměla náladu na podobný typ literatury, ale v budoucnu si ji (nejen kvůli přijímačkám) přečtu, abych byla v obraze. Bohužel do češtiny se překládají hlavně ti „kontroverzní" autoři, třeba Kirino nebo právě Murakami, což mě trochu odrazuje, ale na druhou stranu mě to dost motivuje do budoucna - překladů současné japonské literatury není nikdy dost! ;)  

8. Které příběhy máš nejradši? A co typ, kterým se vyhýbáš?
Vyhýbám se young adult - hlavně kvůli tomu, že moc nemám ráda romantické příběhy (takové ty jednodušší, teď nechci nikoho urazit) a ten typ hlavní hrdinky z young adult literatury. Na druhou stranu je pro mě fakt těžké popsat, jaké příběhy mám ráda. Pokud si projdete moje recenze, určitě najdete nějaké společné rysy všech knih, ale já osobně dokážu říct jen to, že mám ráda cokoliv, co dává smysl a ne stupidní milostné trojúhelníky.  

9. Kdybys mohl/a po prezidentovi chtít, aby si přečetl jednu knihu, která by to byla?
Protože je to americký tag, budu s dovolením brát prezidenta jako Obamu a ne Zemana. Nebo si radši představím britskou královnu! Já bych asi doporučila to, co doporučuji každému, trio Pratchett-Gaiman-Baxter. A pak taky Orwella! A... No, těch autorů jsou mraky! ;)

10. Co plánuješ číst dál?
Jak už jsem psala (doufám), hodlám se pustit střídavě do knih z knihovny a do svých knih. Předně jsou to tedy Želary, potom Confession od Kanae Minato a Neverwhere od Gaimana. 



Co plánujete číst vy? Pokud jste se taky účastnili tohoto tagu, rozhodně mi pošlete odkaz. ;)

1 komentář:

  1. To je dobrej tag, ten si dávám na seznam! :D :)

    OdpovědětVymazat