[Recenze] The Moon is Down

Autor: Jogn Stainbeck
Nakladatelství: Penguin Books
Vyšlo: 2000
U nás: Měsíc zapadá (Alpress 2007)
Počet stran: 113
AnotaceTaken by surprise, a small coastal town is overrun by an invading army with little resistance. The town is important because it is a port that serves a large coal mine. Colonel Lanser, the head of the invading battalion, along with his staff establishes his HQ in the house of the democratically elected and popular Mayor Orden.

Johna Steinbecka určitě znáte. Ale slyšeli jste o jeho knize The Moon is Down, v češtině Měsíc zapadá? Přiznám se, že od Steinbecka jsem zatím nic nečetla. O myších a lidech samozřejmě znám. Důvěrně. Z hodin češtiny. Ale o téhle knize jsem vůbec nevěděla, takže když jsem jí zahlédla v knihovně, okamžitě jsem po ní sáhla, protože už samotná anotace mě dost zaujala. Z The Moon is Down se vyklubala opravdu zvláštní kniha

Překvapilo mě, jak málo děje se tu stihne odehrát. Steinbeck všechny svoje myšlenky píše naprosto jasně, zřetelně, bez metafor, až se mi občas zdálo, jestli to není jeho prvotina. Nicméně mě osobně jazyk The Moon is Down bavil a je příjemná změna nemuset luštit kilometr dlouhé věty, které ve výsledku vlastně znamenají, že vítr převrhl vázu s květinami. Jak je ostatně u některých jiných klasických děl zvykem.

Děj je vlastně vcelku jednoduchý, ale na zajímavosti mu to rozhodně neubírá - nejmenovaná mocnost přepadne malou zemičku v Evropě. Do městečka přijedou vojáci, usadí se u místního starosty doma a ostatní naženou do dolů. Nejprve se pokouší ovládnout obyvatele pomocí starosti. Ti ale mají svou vlastní hlavu a rozhodně nebudou skákat tak, jak kdo píská.

Na druhé straně je tu ale mnohem zajímavější prvek, který jsem v knize objevila snad poprvé - názory a myšlenky samotných okupantů. Respektive to, jak se pod náporem nenávisti obyvatel městečka začíná jejich psychika pomalu ale jistě rozkládat. Všichni je nenávidí, navíc to vypadá, že díky pomocí z venčí dochází k drobným sabotážím a neví se, kdo je za ně zodpovědní. Nakonec to mohou být úplně všichni.

Tato kniha překonala má očekávání ještě z jednoho důvodu. Běžně bych knihy s tématikou první/druhá světová válka, případně jen s náznakem podobného tématu, obcházela pěkným obloukem. Nerada čtu deset knih o tom, jak byl její autor v koncentračním táboře. Ano, uvědomuji si závažnost tohoto tématu, pokud mě ovšem čtete delší dobu, jistě si vybavujete můj článek o udílení Nobelových cen. Ve zkratce - o válkách píše úplně každý, dostává za ně ceny (Protože je to přece tak vážné téma!) a ve skutečnosti se vůbec nejedná o kvalitní knihu.

Podle mě The Moon is Down mezi takové knihy nepatří. Steinbeck reaguje na obsazení některých Evropských zemí Německem, popisuje okupaci jednoho města, ale ve skutečnosti se nejedná o popis skutečných událostí. Nenašla jsem totiž ani jednu postavu, která by se zachovala zbaběle, ani jednoho kolaboranta, každý z obyvatel projevil jistou míru odvahy. Nemyslím, že tak by to bylo i ve skutečnosti.

Během čtení mi přišlo, že tahle kniha je víc než obyčejným příběhem zprávou do Evropy. Pro lidi, kteří se v takové situaci ocitnou (nebo už ocitli), pro všechny, kteří potřebují dodat trochu odvahy, protože přesně to tahle kniha dělá. Ačkoliv autor několikrát ústy hlavního velitele jednotek okupantů opakuje, že takhle probíhá válka všude, je to koloběh, který se nikdy nezastaví, starosta, jeho přítel (lékař) a každý vesničan se nevzdávají. A to je, myslím, na celém příběhu nejpřitažlivější.

Kniha ode mě dostává čtyři hvězdičky z pěti, sice jsem nebyla nějak extrémně nadšená, běžně se do takových knih nepouštím vůbec, ale příjemně mě překvapila a musím říct, že na naprosto náhodné a neplánované setkání s klasickou literaturou to dopadlo na jedničku. Tahle kniha se liší od všeho, co jste kdy z literatury 20. století četli, a pokud budete mít příležitost, rozhodně si jí přečtěte.