14. 4. 2016

[RECENZE] Jantarové oči

Autor: Vilma Kadlečková
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 324
AnotaceLidstvo navázalo styky s planetou Össe a začalo využívat tamní myceliální technologie. Zatím se úspěšně daří ignorovat nepříjemnosti, které s sebou kontakt s teokratickou civilizací Össeanů přináší: kult vesmírných Lodí, krvavé lidské oběti ve jménu Hmyzího boha, spóry nitrožilních hub a rituální drogy, rozkládající lidskou vůli. Lucas Hildebrandt, který jako vyslanec důvěrně poznal tamní svět, si ale dobře uvědomuje, že Země začíná být na Össe závislá. Proto hledá sílu, která by se mohla stát protiváhou össenské moci. Skutečně ji nachází - jenže je jiná, než předpokládal; a cena, kterou za to on sám musí zaplatit, je krutá.

Po dlouhé době jsem se pustila do české fantanstiky, tady konkrétně science fiction, a můžu vám říct, že to rozhodně nebude naposledy, a to ani v rámci této série. Ale abych nepředbíhala, Mycelium vyšlo v roce 2013 a od té doby jsem po něm pokukovala. Až teď jsem si první díl půjčila v knihovně. V sérii zatím vyšly čtyři knihy a pokud se nepletu, pátá se teprve chystá.

Mycelium se co se příběhu týče přesně trefilo do mého vkusu. Žádné výrazné násilí nebo krvavé války, ale zato spousta pletichaření se střetem zcela odlišných kultur navrch. Nejsem zrovna politolog, ale chování jak Pozemšťanů, tak Össeanů mi dávalo dokonalý smysl, navíc se zatím myslím povedlo autorce jen poodhrnout závěs toho, co se vlastně na Zemi doopravdy děje a neprozradila vše hned v prvním dílu, na rozdíl od některých děl, kde se hned na páté stránce dozvíme, že hlavní hrdinka je vyvolená a má zachránit svět.

Velkým plusem byly také postavy, hlavně tedy Lucas Hildebrandt, kterého si prostě nejde neoblíbit a dost často jsem si přála, abych měla stejné schopnosti správně odhadnout lidi. Navíc mi jeho humor a celkově to, jak se vyjadřoval, poměrně sedlo. Na druhou stranu nevím, co si myslet o jeho konkurentce, neodhalila jsem, jak jí autorka zamýšlela napsat, ale i ona mi svým způsobem přirostla k srdci - půlku knihy bych jí nejraději zaškrtila, v té druhé jsem jí litovala a trochu s ní soucítila.

Další palec nahoru si podle mě zaslouží samotné reálie. Jako náruživý lingvista jsem samozřejmě ocenila össein a litovala jsem, že nemám možnost se okamžitě pustit do učení (mě totiž jen tak něco neodradí, zvlášť ne obtížnost) a můžu jen doufat, že se össein bude vyvíjet stejně jako klingonština (Kdo by si nepřečetl Shakespeara v klingonštině!?), což je ale asi pouze zbožné přání. Fascinovaly mě i různé náboženské obřady a drobnůstky, které knize dodávají na věrohodnosti a nemůžu se dočkat, kam autorka Össe posune v dalších dílech.

Kniha se četla velmi dobře, děj ubíhal opravdu rychle a nedělalo mi sebemenší problém se začíst. Rozhodně se těším na další díl, protože v poslední době u mě zaujímá čestné místo mezi žánry science fiction, namísto fantasy, které jsem žrala jako malá, a i když sice ve sci-fi nemám načteno tolik, kolik bych chtěla, můžu s jistotou prohlásit, že Mycelium je opravdu skvělá kniha a pokud jste jí ještě nečetli, rozhodně byste měli.

Jantarové oči ode mě obdržely čtyři hvězdičky z pěti, moc jsem si čtení užila a ačkoliv se nedají úplně srovnávat s knihami, které jsem hodnotila lépe (například takový Pratchett, že...), patří mezi ty opravdu výborné. Nakonec můžu jen říct, že se opravdu těším na další díl a pokud bude příležitost, série se, doufejme, objeví i v mojí knihovničce.