6. 6. 2016

Já, knižní recenzent TAG

Po delší neaktivitě jsem tu zas, tentokrát, po recenzi na Děti vánice, přichází tag, který jsem zahlédla zde a přišel mi jako skvělý nápad. Chopila jsem se tedy příležitosti trochu bilancovat nad tím, jak jsem se jako bloger/recenzent posunula, jestli vůbec. Zatímco jsem vyplňovala otázky, trochu jsem promyslela svůj dosavadní způsob recenzování a rozhodla jsem se, že se pokusím zase posunout trošku dál, protože mi přijde, že poslední dobou se mi recenze nedaří na 100% tak, jak bych chtěla. Což mě přivádí ke kvízové otázce na konec tohoto kilometrového úvodu - jak jste s mými recenzemi spokojení vy? (Ještě poznámka k úvodnímu obrázku - takhle si trochu při psaní recenzí připadám, hlavně u těch negativních...)





1. Kolik recenzí měsíčně vydáš? 
Počet recenzí záleží na mnoha věcech, především na tom, jak moc knížek přečtu a jestli mám vůbec chuť něco psát - pokud ne, tak většinou produkuji horší recenze, takže se snažím sednout ke klávesnici až ve chvíli, kdy mám co napsat a nebude to znít jako snůška keců (větší než obvykle). Průměrně ale produkuji tak dvě recenze na měsíc, což není zrovna hodně, ale myslím, že je to ještě docela přijatelné tempo. 


2. Píšeš recenzi hned po dočtení knihy, nebo ji necháváš uležet? 
Záleží to na dané knize, ale většinou se snažím jí napsat co nejdříve po dočtení. Samozřejmě ne tak, abych pět minut po poslední stránce už něco smolila, ale většinou se snažím dodržet maximálně týdenní mezeru, abych byla schopná napsat všechno, co chci, a na nic nezapomněla. 


3. Máš nějakou přípravu než se vrhneš do psaní? 
Abych pravdu řekla, moje příprava spočívá v tom, že žádná není. Heh. Občas se snažím si nějakou tu poznámku napsat, ale bohužel se mi to moc nedaří a navíc jsem tak strašně líná a sklerotická, že buď nenapíšu vůbec nic, nebo to ztratím. To bych ale ráda změnila. Občas, pokud jde o méně známého nebo naopak klasického autora hledám nějaká fakta, abych mohla nenásilnou formou své čtenáře poučit. ;) 


4. Co ve tvé recenzi určitě nesmí chybět? 
Kromě těch poměrně zjevných věcí jako je vlastní hodnocení, název knihy, jméno autora a tak podobně, většinou (a teď jsem to poměrně flákala) se snažím zakomponovat dvě věci - pro koho by ta která kniha asi tak mohla být (a nebo taky ne), a potom věci, které mě na té knize osobně zaujaly nejvíce, jeden takový detail, který mi přišel super a je třeba ho zmínit. A nebo, pokud je to třeba klasika, co ta daná kniha dala mě a jak jsem jí pochopila. (Právě teď se trochu stydím, posledních několik recenzí jsem psala docela ve stresu a jsem ráda, že se mi povedlo sesmolit vůbec něco...)


5. Jak dlouho ti trvá, než ji napíšeš?
To opět záleží na knize, třeba na Anglické listy píšu recenzi už druhý den a pořád nevím, o co přesně bych svůj text měla opřít vzhledem k tomu, že jde o klasickou literaturu a ještě ke všemu cestopis. Naopak na nejčerstvěji přečtenou knihu od japonského autora, recenze se dočkáte brzy, mi bude trvat maximálně půl hodiny, protože přesně vím, o čem chci psát, stačí jen udělat pár poznámek a můžu začít.


6. Píšeš spíš kladné nebo negativní recenze? 
Protože si většinou vybírám knihy, které mi sednou, samozřejmě jsou mé recenze většinou kladné, Zvláštní ale je, že mám hodně málo dvouhvězdičkových recenzí - když už si vyberu špatnou knihu, tak to očividně stojí za to, protože to pak očividně s hvězdičkami vůbec neplýtvám. ;) 


7. Pověz nám o tvé první recenzi (a připoj odkaz!) 
Moje první recenze... Na tomto blogu jsem psala o knize Když byl bůh králík, přesně 3. 3. 2014. Ne že bych z ní byla nějak extra nadšená, holt nějak se začínat musí, ale ani mi nepřijde tak hrozná, že bych jí chtěla mazat. Taky ráda sleduji vývoj svého psaní, takže tuhle recenzi mazat neplánuji. 


8. Kterou tvoji recenzi bychom si měli přečíst a proč? (opět odkaz) 
Nevím, jestli bych chtěla doporučit nějakou konkrétní kvůli tomu, jak mistrovsky je napsaná, to spíš ne, nemám žádnou, se kterou bych byla na 100% spokojená, takže bych spíš doporučila recenzi na knihu, která se mi opravdu líbila a kterou doporučuji úplně všude - Bird Box od Joshe Mallermana, takhle kniha je jednou z mých nejoblíbenějších. Taky se často zmiňuji o japonských autorech, z těch bych (v rámci kvality recenzí) vypíchla Papriku a Konec stříbrného věku od Jasutaka Cucuiho, který je také jedním z mých oblíbenců. 


9. Existuje naopak nějaká, za kterou se stydíš? 
Není recenze, za kterou bych se styděla (a pokud byla, tak jsem jí pravděpodobně během nějaké čistky smazala), ale jinak bych napsala recenzi na knihu The Finishing School od Muriel Sparks - docela mě zklamala, nicméně jsem během psaní nechala maličko unést a sklouzla spíš k hejtování než k běžné recenzi. Taky se teď odhodlávám smazat starý blog, kde není kvalita recenzí taky nijak závratně strašná, ale jsem ráda, že už je (snad) nikdo nečte. 


10. Máš svoje osvědčené tipy, triky a rady pro ostatní, jak napsat dobrou recenzi?
Nemyslím, že bych měla někomu radit, ale osobně se snažím dodržovat taková ta základní pravidla - že recenze by měla být vlastní názor a ne převyprávění děje. Což je asi důvod, proč jsem zastáncem anotací - nic moc neprozradí, tedy většinou, navíc myslím, že znovu popisovat, o čem kniha je, je zkrátka zbytečné. Ale chápu, že pro někoho to smysl má.
Taky bych doporučila si po sobě recenzi alespoň jednou přečíst. Pravda, v tomto případě kážu vodu a piji víno, protože většinou cokoliv, co napíšu, intenzivně nesnáším a pokud už jsem donucená si po sobě svůj text přečíst, mám chuť ho okamžitě smazat (a nejsem u toho zrovna objektivní), takže občas se na nějaké korektury z vysoka vykašlu, poslední dobou se ale snažím si svoje recenze opravdu procházet a rozhodně to není zbytečné. 

3 komentáře:

  1. Tohle je naprosto skvělý tag, hezky jsem si početla a ráda jsem se naučila něco o Tvých recenzních zvycích :) Já sama připravuji podobný článek, ne přímo ve formě tagu, ale na podobné téma :) Některé věci máme docela podobné :) Měj se pěkně :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je moc pěkný tag, škoda, že poslední dobou spíš recenzent nejsem, obecně teď na blog asi budu dost kašlat, jak to tak vidím. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojky,
    moc děkuji za vyplnění! :)
    Jdu se mrknout na tvé recenze, které jsi zmínila :)

    OdpovědětVymazat