28. 6. 2016

[RECENZE] Chřestýš Callahan

Autor: Juraj Červenák
Nakladatelství: Broklion
Počet stran: 272
Anotace: Když Chřestýš Callahan tasí Krásku a Bestii, štvanci padají po tuctech. Jenže co když lovec lidí narazí na ne úplně lidské nebezpečí? Na mrtvé, kteří odmítají hnít v hrobech, na přízraky z dávnověkých podzemních chrámů nebo démony, kteří se živí lidskou krví? To Callahanovi dokáže pokazit náladu… Fantasy western Juraje Červenáka, autora cyklů Černokněžník, Bohatýr, Bivoj a Dobrodružství kapitána Báthoryho. Meče tentokrát vystřídaly kolty, ale jedno se nezměnilo – zase vás čekají příběhy nabité drsnou akcí.

Na tuto knihu jsem v knihovně narazila téměř náhodou (protože ve fantasy sekci se vyskytuji nejčastěji), takže z počátku jsem neměla nejmenší tušení, co mě vlastně čeká. Jméno autora jsem samozřejmě znala a z anotace pochopila, že jde o western s různými zajímavými prvky jako démoni nebo indiánská božstva, ale to bylo tak nějak celé. Přestože byl Chřestýš Callahan zážitek nečekaný, velmi příjemně mě kniha překvapila.

Od příběhu jsem žádné zázraky nečekala a udělala jsem jedině dobře - nakonec jsem byla opravdu příjemně překvapená. Chtěla jsem jen trochu krve a vnitřností, což autor plnil (místy i nad očekávání), trochu té atmosféry Divokého západu a samozřejmě pár správných přestřelek. Knížka celkem obsahuje tuším tři samostatné příběhy, z nichž asi nejzajímavější pro mě byl první a druhý, v konečném důsledku ale nemůžu říct, že by se ten třetí nedal číst.

Hlavní hrdina je také takový, jakého byste ho čekali, rozhodně v tomto typu literatury. Je to ostřílený lovec hlav, který má pro své zbraně roztomilé přezdívky, vlk samotář a člověk s přesnou dávkou selského rozumu a zdravé obezřetnosti. Kdybyste hledali recept na postavu, která má potenciál přežít, je to rozhodně Callahan. Možná proto jsem si ho také oblíbila - zbytečně neplká a používá hlavu.

Překvapivě funkční je tu spojení westernu a fantastiky. V Červenákově knize vás ani nenapadne, že naštvaní bohové, voodoo nebo jiná havěť do světa kovbojů a indiánů nepatří, spíš naopak, vlastně jsem se chvílemi divila, proč ještě někdo píše klasické westerny. Tomuhle žánru jsem totiž rozhodně přišla na chuť!

Nakonec ode mě kniha dostala tři hvězdičky z pěti. Patří sice mezi takový průměr, když jí srovnám s ostatními knihami, které čtu, ale myslím, že je to ideální odpočinková četba, která vás rozhodně neurazí a v rámci žánru (žánrů) patří mezi to lepší, co může naše (československá?) scéna v současné době nabídnout. Rozhodně jí tedy doporučuji a doufám, že i další kniha tohoto autora, která se mi dostane do ruky, bude stejně tak dobrá.