23. 6. 2016

[RECENZE] The Happy Prince and Other Stories

Autor: Oscar Wilde
Nakladatelství: Penguin Books
Vyšlo: 1994
Počet stran: 204
Formát: Paperback
Anotace: 'The Happy Prince', one of his best-loved stories, tells of the attempts of a kind-hearted statue and an amorous swallow to rid their city of poverty, and of their heavenly reward. Others include the tale of the unjust but repentant giant who discovers joy in loving others, the nightingale willing to die for love, and a pompous although very remarkable rocket, ready to display his talents and his ignorance. Full of splendid, joyous imagery - birds, flowers, fireworks and palaces - the stories are infused with an underlying wisdom and morality.








Pamatuji si, jak jsem jako malá v hodině češtiny četla Šťastného prince a pamatuji si, jak moc mě zaujal. Tehdy jsem ale do knihovny ani náhodou neběžela a když už, tak rozhodně ne pro povinnou četbu. To jsem se teď po několika letech rozhodla napravit a společně s povídkou, na které mám poměrně pěkné vzpomínky, přečíst i ostatní z Wildových pohádek. 

Pohádka vlastně ani není pro to, co Oscar Wilde psal, správné slovo, protože dětem bych tuhle knížečku do ruky rozhodně nedala.Všechny příběhy spojuje jedno - deprese. A ačkoliv se autor možná snažil o něco podobného Malému princi, tedy příběhy pro děti i pro dospělé, myslím, že mu jeho záměr zrovna nevyšel. Pokud se ale jedná o příběhy pro starší čtenáře, i tak jsem měla k některým z nich výhrady. 

Celá kniha je rozdělena do dvou velkých kapitol - Happy Prince, která obsahuje pět příběhů, a A House of Pomegranates. Druhou část výrazně překonává ta první, to je jeden z důvodů, proč se mi kniha nelíbila tolik - veškeré povídky, které mě bavily, se nacházely hned na začátku. Za zmínku rozhodně stojí známý Happy Prince, ale docela mě zaujal i The Selfish Giant, The Devoted Friend a The Remarkable Rocket


'The fact is, that I told him a story with a moral.'
'Ah! that is always a very dangerous thing to do.'


Na druhou stranu občas jsem měla chuť některé části přeskočit, třeba The Birthday of the Infanta, která byla tak nudná, že už opravdu nevím, o čem vlastně byla. Problém spočívá hlavně v její délce - například The Devoted Friend je poměrně krátká (17 stran) a je z ní poměrně jasně patrné, co se autor vlastně snažil říct. Ne že bych potřebovala hlavní myšlenku naservírovanou na stříbrném podnose, ale v některých případech je tak zjevná, až bych řekla, že je z ní cítit jistá provokace, která se Wildovi daří a ve své podstatě mě tyhle sžíravé kritiky zaujaly. Výše zmíněná Infanta (30 stran) je sice dlouhá, ale čtenář se toho zas tolik nedozví, bude se nudit a ona sžíravost tam zcela chybí. 


'Death is a great price to pay for a red rose,' cried the Nightingale, 'and Life is very dear to all. It is pleasant to sit in the green wood, and to watch the Sun in his chariot of gold, and the Moon in her chariot of pearl. Sweet is the scent of the hawthorn, and sweet are the bluebells that hide in the valley, and the heather that blows on the hill. Yet Love is better than Life, and what is the heart of a bird compared to the heart of a man?'


Styl autora je poměrně zajímavý, i když v originále bych ho lidem, kteří si nejsou v angličtině moc jistí, nedoporučovala - v textu se vyskytuje hodně obratů, složitějších slovíček a to je, hlavně tedy u těch delších příběhů, trochu unavující, na druhou stranu má Wildův jazyk své osobité kouzlo, které se hodí spíš k jeho kratším povídkám. 

U některých pohádek, třeba The Selfish Giant nebo The Devoted Friend, mě hodně zaujaly konce. Vypadá to, že autorovi nejvíce svědčí trochu šokující a drsnější zakončení, než o jaké se hlavně ve druhé polovině knihy snaží. To je ovšem případ pouze dvou již zmíněných příběhů, ostatní mě o kvalitě autora tolik nepřesvědčily. 


Hodnocení 
Rozhodla jsem se udělit The Hapy tři hvězdičky z pěti - ačkoliv obsahuje několik dobrých příběhů, hlavně druhá polovina knihy už tak skvělá není a ani titulní povídka na mě neudělala příliš velký dojem. I tak ale tuto knihu doporučuji, přece jen je to klasika, ale pokud se vám do ní zrovna moc nechce, rozhodně si přečtěte alespoň The Selfish Giant, The Devoted Friend a The Remarcable Rocket, které se mi moc líbily a myslím, že patří mezi ty nejlepší. 

Žádné komentáře:

Okomentovat