[RECENZE] Mimo podezření

Překladatel: Ivan Krouský
Vyšlo: 1999
Nakladatelství: Ivo Železný
Počet stran: 280
AnotaceSbírka detektivních povídek. Macumontovy detektivní příběhy vycházejí z každodenního života japonské společnosti.
(Povídky: Tvář, Počkej rok a půk, Žena, která kupovala krajské noviny, Mimo podezření, Hlas, Svědectví, Spolupachatel, Neštěstí)

Macumoto Seičó je japonský spisovatel, který žil v letech 1909 až 1992. Zemřel ve dvaaosmdesáti letech v Tokiu a je známý především jako představitel poválečné prózy a detektivních příběhů. V rámci přípravy (respektive částečné přípravy) na oborové testy na vysokou školu jsem se rozhodla sáhnout právě po tomto klasickém autorovi. Macumoto byla má první japonská detektivka a musím říct, že lépe jsem si vybrat nemohla.

Sbírku otevírá povídka Tvář. Vezměte paranoidního vraha, který se bojí odhalení, hereckou kariéru a jednoho nevinného svědka a hned máte před sebou nevšední příběh, který je svým způsobem opravdu překvapivý a udrží vás napjaté do samotného konce, který na vás zapůsobí, ať už ho předvídáte, nebo ne. Oproti ní byl příběh ženy, která v sebeobraně zabila svého manžela, o trochu slabší. Počkej rok a půl je ten typ povídky, která je záměrně předvídatelná, ale pointa na vás nezapůsobí z daleka tolik.

Žena, která kupovala krajské noviny, je jedna z nejlepších kousků celé knihy - už od počátku čtenář očekává, že je tu něco hodně, hodně špatně, ale vlastně neví, jak špatně a Macumoto znovu exceluje skvělou, neotřelou zápletkou a koncem, za který se rozhodně nemusí stydět.

Titulní povídka Mimo podezření také patří mezi ty nejlepší příběhy. Děj se točí kolem člověka, který chce pomstít smrt své ženy, a proto vymyslí rafinovaný plán, jak se dostat mimo podezření. Autor optě nechává čtenáře v napětí až do poslední chvíle a konec je sice trochu předvídatelný, nicméně ani to čtenáři nezabrání prožívat celou aféru s hlavním hrdinou. Stejně je na tom také Hlas, příběh mladé telefonistky, která uslyší v telefonu hlas vraha. Jen v této povídce se vyskytne postava detektiva, který dotáhne případ do zdárného konce pomocí úvahy, na kterou čtenář jen tak nepřijde.

Velmi zajímavý počin je Svědectví. Jak již název napovídá, příběh se točí kolem muže, který křivě svědčí proti svému sousedovi, aby se vyhnul odhalení vlastní milostné aféry. Spolupachatel je, stejně jako Tvář, příběh o paranoie - dva muži společně vykradli banku. Jaká je možnost, že ten druhý půjde na policii a prozradí i toho druhého? Právě tyto úvahy a panický strach z prozrazení paradoxně usvědčí hlavního hrdinu.

Celou knihu zakončila povídka Neštěstí, která patřila spíše k těm slabším, i tak mě ale zaujala - chvílemi jsem se dokonce chvílemi bála, respektive jsem měla docela nepříjemný pocit, na druhou stranu děj samotný mě zas až tak nezaujal - přítel hlavního hrdiny zemře při horolezeckém neštěstí. Jeho příbuzný požádá hlavního hrdinu, aby ho dovedl na místo, kde se nehoda stala. Ale možná jeho motiv není jen položit na pomyslný hrob květiny.

Mimo podezření patří mezi ta díla, která stojí za to číst, a doporučila bych ji i těm, kteří ještě nemají s japonskými autory žádné zkušenosti - tyto detektivní příběhy se liší, jak tím, že postrádají klasický koncept „detektiv řeší případ", ale i přes to, že čtenář dokáže předpovědět konec, často poměrně s jistotou, Macumoto ve svém díle dokázal zachovat moment překvapení, napětí a skvěle vykreslil psychologii zločinců.

Rozhodla jsem se této sbírce udělit pět hvězdiček z pěti a zařadit ji mezi to nejlepší, co jsem dosud četla. Ačkoliv detektivkám moc neholduji a tohle je, přiznám se, první, kterou jsem četla za minimálně dva roky, rozhodně mě zaujala. Pokud máte rádi zločin a knihy s neobvyklým pojetím, rozhodně si Mimo podezření přečtěte - stojí za to.