[RECENZE] Věc Makropulos

Autor: Karel Čapek
Nakladatelství: Artur
Vyšlo: 2005
Počet stran: 92
AnotaceKomedie o třech dějstvích s přeměnou.

Soudní proces, ve kterém jde o dědictví, do kterého se přimotá záhadná zpěvačka, která na první pohled nemá s případem vůbec nic společného. Ale jen na ten první. Upřímně jsem od téhle hry moc nečekala, viděla jsem negativní recenzi na právě tuhle hru. I když jsem o ní nic nevěděla, byla jsem, z nějakého důvodu, přesvědčená, že mě zklame. Což bylo na druhou stranu dobře.

Největším lákadlem a nejzajímavějším prvkem téhle knihy je Čapkův pohled na nesmrtelnost. Abych pravdu řekla, já osobně ho docela sdílím. Pokud jste viděli film Only Lovers Left Alive (Doporučuji, hraje tam Tom Hiddleston a režíruje Jim Jarmusch.), určitě víte, o čem asi tak tahle kniha bude. Nechci zabíhat do podrobností, každopádně tenhle aspekt knihy mě opravdu zaujal, i ve své době byl, tuším, poměrně nekonvenční.

Postavy mě ani nezklamaly, ani nenadchly. Většina z nich mi v hlavě neutkvěla, nejvíce mě bavila sama zpěvačka, advokát a jeho klient, ostatní mi přišli nevýrazní. Teď, pár dní od dočtení, si ani nejsem schopná vybavit, kolik postav tam vlastně bylo a jak se všechny jmenovaly. I přesto, že se mnohdy chovaly a mluvily dost zvláštně, to ale připisuji tomu, že má jít o komedii,

Co se týče humoru, nijak mě nezaujal. Věc Makropulos ale vyšla v roce 1922 a předpokládám, že tehdy se lidé smáli úplně jiným věcem, než dnes. Myslím, že spousta divadelních her také nabývá jistých kvalit až na prknech divadla a číst si ji je zcela jiný zážitek, než nechat si ji zprostředkovat skrze herce, kteří postavám dodají výraz ve tváři a dikci.

Na rozdíl od humoru ale o nádherný jazyk ochuzeni nebudete. Chvílemi mě mrzelo, že každá postava mluvila docela podobně, co se slovní zásoby týče, na druhou stranu sám Čapek patří mezi jednoho z mála lidí, kteří s jazykem umí tak úžasně pracovat a už jen proto bych doporučila každou jeho knihu.

Za zmínku stojí také konec, o kterém samozřejmě nebudu nic prozrazovat, ale myslím, že pokud se rozhodnete přečíst si Věc Makropulos, rozhodně vás nezklame, i když u Čapka je poněkud očekávaný, tedy alespoň pro mě - nicméně jsem s ním byla opravdu spokojená.

Celkově ode mě kniha dostala čtyři hvězdičky z pěti, jednak už jen za tu myšlenku, jednak mě nalákala shlédnout i nějaké divadelní představení. A to i přesto, že je jen velmi málo her v českých divadlech, na které bych byla ochotná jít. Jestli se nad knihou rádi zamyslíte, Věc Makropulos si rozhodně přečtete, nebo vyrazte do divadla, tohle Čapkovo drama rozhodně stojí za to.